Dieta pudełkowa - wady i zalety

„Dieta pudełkowa” w ostatnich czasach cieszy się coraz większą popularnością. Co ciekawe jej podstawowe założenia nie odnoszą się bezpośrednio do składu jakościowego i ilościowego posiłków, a pomimo to realizowana konsekwentnie – podobno – pomaga pozbyć się nadprogramowych kilogramów. Warto więc przyjrzeć się bliżej tej diecie, zwracając uwagę na jej zasady oraz oczywiście – wady i korzyści wynikające z ich realizowania.

Skąd się wzięła nazwa diety?

Chyba pierwsze pytanie jakie przychodzi do głowy po zetknięciu się z terminem „dieta pudełkowa” jest to dotyczące jego genezy. Skoro dieta bananowa opiera  się głównie na bananach, kapuściana – na zupie z kapusty, to dieta pudełkowa…? Nie, na szczęście nic z tych rzeczy. To nie jest sposób odżywiania zakładający konieczność spożywania  tektury. Dieta pudełkowa to sposób odżywiania polegający na tym, że kompleksowo zaplanowany zestaw całodniowy posiłków zamawiamy z dostawą do domu, a potrawy przychodzą w jednostkowych opakowaniach, zwanych – pudełkami. Posiłki można zarówno zjeść od razu, jak i schować do lodówki lub zabrać ze sobą do szkoły lub pracy.

Pomysł na „dietę z dostawą do domu” ma już kilka dobrych lat, ale to właśnie w ostatnim czasie zaczyna cieszyć się rosnącą popularnością. Do wzrostu zainteresowania przyczyniły się wypowiedzi niektórych gwiazd i celebrytów, przyznających otwarcie, iż z powodzeniem korzystają z tego typu rozwiązań.  W związku z tym, że niekiedy wypowiedzi te powiązane były z tematyką utraty nadmiernej masy ciała, sprawa nabrała rozgłosu i w efekcie dziś obserwujemy intensywny rozrost branży cateringu dietetycznego.

Czy to się sprawdza?

Teoretycznie „dieta pudełkowa” to kompleksowy sposób odżywiania opracowany przez specjalistę dietetyka na podstawie szczegółowego wywiadu, w ramach którego poruszane są zagadnienia dotyczące m.in. dziennej aktywności, preferencji i nietolerancji pokarmowych, celu i innych kwestii. Tak przynajmniej być powinno i oczywiście nie ma powodów ku temu, by zakładać, że jest inaczej. Decydując się na dietetyczny catering otrzymujemy więc zestaw posiłków zbilansowanych pod potrzeby naszego organizmu i cele jakie przed sobą stawiamy. Jeśli powyższe założenia są zrealizowane, to oczywiście dieta powinna zadziałać zgodnie z jej przeznaczeniem. Czy mamy gwarancję, że tak się stanie? Oczywiście nie, ale również decydując się na innego rodzaju formy współpracy z dietetykiem, czy też układając dietę na własną rękę takich gwarancji mieć nie możemy.

Wady diety pudełkowej

Podstawową zaletą diety pudełkowej jest czas – nie tracimy go na żmudne przygotowywanie potraw. Fakt, że opracowana jest ona przez dietetyka również jest niewątpliwą zaletą. Fakt jednak, iż posiłki przygotowywane są przez osoby trzecie budzić może pewne kontrowersje dotyczące faktycznej realizacji teoretycznych założeń ustalonej diety. Mówiąc wprost,  czym innym jest zjeść od czasu do czasu posiłek w restauracji czy zamówić coś (najlepiej zdrowego) do domu, a czym innym jest powierzyć przygotowanie wszystkich posiłków grupie osób, które nawet jeśli są wybornymi kucharzami – nie oszukujmy się – realizują masowe zlecenie. Przygotowując posiłki samodzielnie możemy mieć większą kontrolę nad tym co de facto spożywamy.

Osobną kwestią jest skład jakościowy posiłków. Na potrzeby niniejszego artykułu przejrzałem oferty kilku firm oferujących catering dietetyczny, ideowo nastawionych na odchudzanie i promowanie zdrowego stylu życia. Przeglądając przykładowe jadłospisy natknąłem się na pozycje takie jak jogurt truskawkowy, kisiel cytrynowy, deser malinowy, musli, ciastka maślane – wszystkie te produkty są dość obfitym źródłem cukrów rafinowanych. To jedynie przykłady, podobnych  składników jest więcej. Wątpliwości można mieć też,  co do założeń dotyczących np. bilansowania diety redukcyjnej – większość firm oferuje po prostu pułapy typu 1000, 1200, 1500kcal (maksimum). Tak więc w przypadku osób aktywnych fizycznie realizowanie założeń diet tego typu może mieć fatalne konsekwencje. Zdarzają się też oferty diet bardziej kalorycznych, typu 1800 czy 2000kcal, ale dla regularnych bywalców klubów fitness taka dawka energii to stanowczo za mało.

Aby otrzymać profesjonalny trening i dietę dostosowane do Twoich indywidualnych potrzeb,
skonfiguruj dla siebie profesjonalną rozpiskę ćwiczeń i żywienia. Dalej »

Komentarze ({{total}})

Zaloguj się aby dodać komentarz.

{{item.user.name}}