Twoja tarczyca tego nie lubi

Czy wiesz, że już drobne nieprawidłowości w funkcjonowaniu tarczycy mogą rzutować na efektywność Twoich starań o poprawę estetyki sylwetki? Tymczasem na kondycję tego narządu w sposób istotny wpływa tryb życia obejmujący zarówno sposób odżywiania i aktywność fizyczną, jak i obciążenie stresem. Warto mieć na uwadze istnienie takowych zależności i na co dzień starać działać w taki sposób, by unikać ekspozycji na działanie czynników zakłócających pracę tarczycy.

Przeczytaj koniecznie:

Cytomel, czyli redukcja z zastosowaniem hormonów tarczycy

 

Zbyt niskie spożycie energii

Jeśli lubisz eksperymentować z ekstremalnymi metodami odchudzającymi, takimi jak skrajnie niskokaloryczne diety, to wiedz, że prędzej czy później rachunek za takie postępowanie wystawić Ci może Twoja tarczyca. Badania naukowe wskazują, że już po kilku dniach głodzenia dochodzi do spowolnienia pracy tego narządu i upośledzenia metabolizmu hormonów tarczycy. Należy pamiętać, że deficyt kaloryczny winien być ustalany indywidualnie, adekwatnie do indywidualnych parametrów danej osoby takich chociażby jak poziom tkanki tłuszczowej.

Zbyt niskie spożycie węglowodanów

Chociaż diety niskowęglowodanowe stanowić mogą skuteczną metodę walki z nadwagą i otyłością, to mają także swoje wady, zwłaszcza jeśli praktykowane są w skrajnych formach. Zbyt niskie spożycie węglowodanów niekorzystnie wpływa na metabolizm hormonów tarczycy.  Warto wiedzieć, że poza nielicznymi przypadkami, schodzenie do dwucyfrowego pułapu w spożyciu węglowodanów w przypadku osób aktywnych fizycznie zazwyczaj nie jest konieczne, a w dłuższej perspektywie czasowej – może okazać się szkodliwe.  

Goitrogeny

Niektóre produkty żywnościowe, obecne na co dzień w naszej diecie zawierają związki chemiczne, które mogą niekorzystnie wpływać na pracę tarczycy. Zwane są one goitrogenami a mechanizm ich działania polega głownie na upośledzeniu wykorzystania jodu przez organizm. Do tych związków zaliczamy wybrane tioglikozydy, glikozydy cyjanogenne, polifenole i hemaglutyniny. Związki te obecne są głównie w warzywach takich brokuły, kalafior, różne odmiany kapusty, brukselka, a także strączki takie jak soja czy fistaszki. Podczas gotowania, przy odpowiednim dostępie powietrza związki te mogą ulegać dezaktywacji.

Niedobory pokarmowe

Tarczyca dla prawidłowego funkcjonowania potrzebuje odpowiedniej dostępności wielu składników pokarmowych, zwłaszcza jodu, selenu, cynku i żelaza, a także witamin E, A i D oraz witamin z grupy B. Jeśli ich nie otrzyma – nie będzie pracować prawidłowo. Przykładowo: zbyt niskie spożycie jodu skutkuje obniżeniem produkcji hormonów produkowanych przez tarczycę, zbyt mała podaż selenu zmniejsza efektywność  konwersji tyroksyny (T4) do trójjidotyroniny oraz zwiększa ekspozycje tarczycy na działanie szkodliwych czynników takich jak wolne rodniki. Niedobór żelaza upośledza natomiast przemianę tyreoglobuliny w tyroksynę. Nie trzeba znać dokładnie szczegółowo mechanizmów tych zależności, warto natomiast zapamiętać sobie, że bez zróżnicowanej, opartej na nisko przetworzonych produktach żywnościowych diecie trudno jest utrzymać tarczycę w szczytowej kondycji.

Gluten

Wiele wskazuje na to, że tarczyca nie lubi glutenu, bo – jakkolwiek to dziwnie nie zabrzmi - jest do niej podobny… Przynajmniej dla naszego układu immunologicznego, który w obecności tego składnika diety może niekiedy zwrócić się przeciwko komórkom tarczycy. Dochodzi wtedy do tzw. autoagresji. U osób genetycznie predysponowanych do takiego rozwoju wydarzeń może rozwinąć się choroba Hashimoto. W takim wypadku okazuje się, że eliminacja z diety glutenu przynosi wymierne korzyści. Nie chciałbym przesadnie straszyć glutenem, bo brakuje przekonujących dowodów, że składnik ten jest groźny bez pewnych genetycznych obciążeń, ale na wszelki wypadek pewną ostrożność warto zachować.