Kasza jaglana jest jednym z ciekawszych produktów węglowodanowych. Jej nietuzinkowe właściwości sprawiają, iż znakomicie nadaje się jako składnik diety w przypadku osób dbających o zdrowie i sylwetkę. W niniejszym poradniku przedstawię kilka powodów dla których warto uwzględnić ją w codziennym menu.

Przeczytaj koniecznie:

Ziemniaki w diecie odchudzającej

Proso - zboże, które nie zakwasza

Produkty zbożowe podobnie jak produkty mięsne, jaja i orzechy zazwyczaj charakteryzują się właściwościami kwasotwórczymi. W praktyce oznacza to, że wysoka ich konsumpcja stanowi obciążenie dla ustrojowych mechanizmów regulujących równowagę kwasowo-zasadową przyczyniając się m.in. do nasilonego ubytku ważnych składników mineralnych takich jak wapń, magnez, potas. W przypadku kaszy jaglanej jest inaczej, gdyż nie tylko nie ma ona działania kwasotwórczego, ale posiada wręcz lekkie właściwości zasadotwórcze. Badania naukowe wskazują, iż produkty alkalizujące mogą m.in. zmniejszać nasilenie katabolizmu mięśniowego!

Kasza jaglana to produkt bezglutenowy

Warto wiedzieć, iż kasza jaglana jest produktem bezglutenowym. Oznacza to, że może być spożywana przez osoby, które z powodu celiakii, chorób autoimmunologicznych czy też nadwrażliwości niezwiązanej z celiakią - nie mogą spożywać glutenu. Fakt ten zapewne też będzie mieć znaczenie w kontekście „mody” na dietę bezglutenową, która jakiś czas temu nastała wśród osób aktywnych fizycznie i interesujących się zdrowym odżywianiem. Kasza jaglana w przeciwieństwie do owsa, pszenicy i żyta jest też zazwyczaj lepiej tolerowana pokarmowo i nawet u osób wrażliwych rzadko wywołuje jakiekolwiek problemy ze strony przewodu pokarmowego.

Doskonałe źródło węglowodanów złożonych i błonnika

Kasza jaglana stanowi znakomite źródło węglowodanów złożonych dostarczając ich ponad 70g w 100g (mowa o produkcie w stanie surowym). Dzięki temu stanowić może idealny zamiennik ryżu, makaronów, płatków owsianych, pieczywa, ziemniaków czy też -  innych kasz. Ważne przy tym jest to, że zawarta w niej skrobia występuje w towarzystwie błonnika, który obniża poposiłkową glikemie oraz zwiększa uczucie sytości i pozytywnie wpływa na perystaltykę przewodu pokarmowego i na stan mikroflory jelitowej.

Obfite źródło protein z wysoką zawartością leucyny

Kasza jaglana oprócz węglowodanów złożonych i błonnika dostarcza także sporej dawki białka. W 100g tego zboża obecne jest ponad 10g tego ważnego składnika pokarmowego. Proteiny jaglane charakteryzują się całkiem niezłym składam aminokwasowym, ich jedyną wadą jest niska zawartość lizyny, którą można uzupełnić dodając do posiłku produkty mleczne, szczególnie w lizynę zasobne. Warto nadmienić iż kasza jaglana jest bardzo zasobna w leucynę – aminokwas kluczowy dla rozwoju tkanki mięśniowej.