Czym jest HMB i jakie ma działanie?

Suplementy diety adresowane do entuzjastów sportów siłowych w większości reklamowane są jako środki przyspieszające przyrost tkanki mięśniowej bądź też jako preparaty wspomagające odchudzanie. HMB (kwas beta-hydrokysy-beta-metylomasłowy) wszedł na rynek jako związek, który zapewnia działanie dwukierunkowe. Innymi słowy miał wg zapewnień producentów powodować wzrost muskulatury i redukować nadmiar tłuszczu.Czy suplement ten sprostał rozbudzonym oczekiwaniom?

Przeczytaj koniecznie:

Biorę kreatynę, HMB, gainera, białko, a mimo to nie mogę przytyć…

Czym tak naprawdę jest ten związek?

HMB jest pochodną leucyny bardzo ważnego aminokwasu zaliczanego do BCAA, czyli aminokwasów rozgałęzionych. HMB oprócz tego, że powstaje w naszym organizmie w drobnych ilościach znajduje się także w produktach żywnościowych ( grejpfruty, lucerna, czy mięso niektórych ryb). Związek ten został odkryty przez dr Stevena L. Nissen'a z Iowa State University i szybko znalazł miejsce w suplementacji sportowej. Okazało się bowiem, że odgrywa istotną rolę w syntezie białek.

HMB przypisuje się działanie antykataboliczne (ochronne na tkankę mięśniową) oraz anaboliczne (powodujące przyrost beztłuszczowej masy ciała), a także korzystny wpływ na proces redukcji tkanki tłuszczowej. Niestety większość badań naukowych z udziałem sportowców nie potwierdza tych rewelacji. Również przeglądając opinie w zasobach internetowych trudno znaleźć takie, które wykazywałyby, że HMB to suplement dający jakieś spektakularne wyniki (choć przyznać należy, że ma swoich entuzjastów).

Czego więc można spodziewać się podczas jego stosowania?

                Na podstawie dostępnej literatury stwierdzić można, że stosowanie HMB jest przydatne w wypadku niewytrenowanych osób – wykazuje wówczas działanie antykataboliczne. Również eksperymenty przeprowadzane na osobach wytrenowanych sugerują, że suplementacja tym związkiem może wpływać na proces adaptacji wysiłkowej do nowych bodźców treningowych.  Co to w praktyce oznacza?  Stosowanie HMB jako preparatu przyspieszającego przyrost tkanki mięśniowej, zwłaszcza w wypadku osób wytrenowanych,  jest raczej mało zasadne.

Podobnie traktowanie HMB  jako środka przyspieszającego redukcję tłuszczu. Osoby rozpoczynające treningi jednak, a nawet osoby wytrenowane , ale poddające swój organizm nowym bodźcom treningowym mogą pewne korzyści z suplementacji wyciągnąć. Nie będą to  korzyści spektakularne. HMB w takim wypadku może zmniejszyć aktywność wewnątrzustrojowych związków rozkładających tkankę mięśniową (fachowo: enzymów proteolitycznych), a także wspomóc rozwój niektórych zdolności wysiłkowych .

Ze względu na trudności w dostarczaniu HMB z produktów żywnościowych warto zdecydować się na suplementację. 

Pełen ranking produtów HMB dostępnych na rynku znajdziesz tutaj: RANKING