Witamina D: jedzenie VS suplement?

Witamina D należy do najbardziej deficytowych składników pokarmowych. Jej niedobory obejmować mogą nawet 90% naszej populacji, a suplementację aktualnie zaleca się rutynowo. Oczywiście suplementacja ma uzasadnienie i stanowić może remedium na szereg problemów do występowania których przyczyniają się zbyt niskie poziomy witaminy D w organizmie. Okazuje się jednak, że niezależnie od suplementacji i tak powinniśmy dbać o to, by w naszej diecie pojawiały się produkty naturalnie zasobne w witaminę D. Tak przynajmniej wskazują opublikowane niedawno badania.

Przeczytaj koniecznie:

Witamina C w walce z nadciśnieniem

Biologiczna rola witaminy D

Witamina D, nie jest wykorzystywana jako substrat energetyczny, nie stanowi też elementu strukturalnego tkanek ustrojowych, ale okazuje się niezbędna dla utrzymania zdrowia. Właśnie z tych powodów zaliczana jest do witamin, choć taka klasyfikacja wydaje się być i tak dość wąska, choćby z tego powodu, iż substancja ta pełni w organizmie funkcję prohormonu!

Biologiczna rola witaminy D sprowadza się przede wszystkim do regulacji gospodarki wapniowo-fosforanowej, warunkując tym samym:

  • pobór tych pierwiastków przez organizm,
  • ich retencję w ustroju,
  • metabolizm i proces wydalania.

Związek ten oddziałuje również na funkcjonowanie układu immunologicznego, obniżając ryzyko wystąpienia zjawiska autoagresji i zmniejszając prawdopodobieństwo infekcji różnego typu. Odpowiednie zaopatrzenie organizmu w witaminę D ważne jest też dla utrzymania w należytej kondycji funkcji rozrodczych, prawidłowej produkcji i działania hormonów płciowych i innych uczestniczących m.in. w regulacji gospodarki energetycznej.

Skutki niedoborów

Niedobory witaminy D, które notuje się dziś niezwykle często, prowadzą m.in. do nasilonego uwalniania wapnia z kości, co w następstwie skutkuje zaburzeniem ich struktury, czego skutkiem w końcu staje się krzywica lub osteoporoza. Badania wykonane w ostatnich latach pokazują także, iż zbyt niski status witaminy D w ustroju sprzyja także procesowi nowotworzenia oraz powstawaniu wielu innych groźnych chorób takich jak:

  • miażdżyca,
  • cukrzyca,
  • depresja,
  • bezpłodność,
  • choroba Alzheimera.

Niedobory witaminy D sprzyjają również mniej groźnym przypadłościom, takim jak choćby infekcje górnych dróg oddechowych. Istnieją także przesłanki by uważać, iż deficyt wspomnianego związku może predysponować do rozwoju nadwagi i otyłości. Warto wiedzieć, że w badaniach naukowych wykazano, że wyrównanie niedoborów witaminy D pomaga zmniejszyć poziom zatłuszczenia, a przede wszystkim ułatwia pozbywanie się tłuszczu trzewnego.