Miłka abisyńska (trawa abisyńska), nazywana również teff, to bezglutenowe pseudozboże, które zyskuje w ostatnim czasie na popularności. Z właściwościami teff zapoznać powinny się szczególnie osoby cierpiące na celiakię lub nietolerancję glutenu, gdyż teff podobnie jak kasza gryczana i komosa ryżowa zaliczany jest do bezglutenowych zbóż.

Informacje ogólne

Miłka abisyńska pochodzi z południowo-wschodniej Afryki. Znajduje zastosowanie w kuchni afrykańskiej od co najmniej 4,5 tysięcy lat. Teff zaspokaja większość potrzeb żywieniowych Etiopczyków i uchodzi tam za rezerwę na czas głodu.

Ogromną zaletą trawy abisyńskiej jest jej wytrzymałość. Może ona rosnąć niemal wszędzie tam, gdzie nie da rady uprawiać innych zbóż. Dzięki temu spotkać możemy ją obecnie na różnych szerokościach geograficznych.

Ziarna teff są bardzo małe, niemalże jak ziarenka maku. Teff występuje w odmianie białej, czerwonej i brązowej. Najczęściej spotkać można go w tych dwóch ostatnich. Odmiana biała jest najmniej popularna.

Teff charakteryzuje się delikatnym orzechowym smakiem i zapachem.

Teff jest pseudo zbożem nie zawierającym glutenu. Doskonale sprawdzi się w diecie osób z celiakią lub nietolerancją na gluten.

Wartość odżywcza

Kaloryczność miłki abisyńskiej nie różni się znacznie od innych zbóż.

W 100g suchych ziaren teff dostarcza 367 kcal.

Podobnie do komosy ryżowej znajdziemy w nim sporo białka, bo aż 13,3g/100g.

Teff dostarcza około 73g węglowodanów/100g, aż 8g błonnika i jedynie nieco ponad 2g tłuszczów.

Teff może występować pod postacią ziaren, ale również mąki lub płatków. Wykorzystuje się go między innymi do wypieku tradycyjnego etiopskiego chleba – injera, który przypomina podpłomyki, a także do produkcji alkoholu.

Cenne składniki odżywcze

Biorąc pod uwagę kaloryczność, teff nie wyróżnia się niczym szczególnym na tle zbóż. To, co jednak sprawia, że warto zwrócić na niego uwagę, to zawartość składników odżywczych.

Miłka abisyńska zawiera spore ilości błonnika, żelaza, wapnia, kwasu foliowego, cynku, manganu, tiaminy, ryboflawiny, niacyny i witaminy B6.

Zawartość witamin i minerałów w 100g suchego produktu:

Witaminy

  • Tiamina – 0,390 mg
  • Ryboflawina – 0,270 mg
  • Niacyna - 3,363 mg
  • Witamina B6  - 0,482 mg
  • Witamina A - 9 IU
  • Witamina E - 0,08 mg
  • Witamina K - 1,9 μg

Składniki mineralne

  • Wapń – 180 mg
  • Żelazo - 7,63 mg
  • Magnez - 184 mg
  • Fosfor - 429 mg
  • Potas - 427 mg
  • Sód – 12 mg
  • Cynk - 3,63 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Teff należy docenić również za dość sporą zawartość białka. Przyjmuje się, że nawet prawie 70% białka w diecie Etiopczyka pochodzi z miłki abisyńskiej. Nie jest to białko pełnowartościowe. Warto jednak zwrócić uwagę, że jest źródłem lizyny, metioniny i cysteiny, czyli białek zaliczanych do grupy aminokwasów niezbędnych.

Warto również podkreślić, że bardzo rzadko obserwuje się u Etiopczyków niedokrwistość, osteoporozę, czy cukrzycę.

Zastosowanie miłki abisyńskiej w kuchni

W Etiopii spożywano teff pod postacią całych ziaren lub chleba injera, który pieczony był z przefermentowanej mąki teff.

Mąka z ziaren teff może być z powodzeniem wykorzystywana do zagęszczania sosów, zup czy budyniu. Jej dodatek poprawia strukturę wyrobów piekarniczych.

Z mąki teff możemy przygotować wypieki, naleśniki, ciasteczka.

Płatki wyprodukowane z ziaren teff mogą posłużyć do przygotowania „owsianki”, można dodać je do omleta lub dosypać do jogurtu.

Poniżej przepis na naleśniki z mąki teff

Składniki

  • ¾ szklanki mąki teff
  • 2 łyżki skrobi z tapioki
  • 1 jajko
  • ½ szklanki mleka roślinnego
  • ½ szklanki wody

Składniki dokładnie razem mieszamy/miksujemy.

Naleśniki smażymy na patelni przesmarowanej olejem kokosowym.

Podajemy z ulubionymi owocami, powidłami, twarożkami, musami owocowymi lub masłem orzechowym.

Podsumowując, teff to bezglutenowe pseudozboże zawierające wiele cennych składników odżywczych, w tym wapń, żelazo i witaminy z grupy B. Może stanowić świetne urozmaicenie zwłaszcza dla osób, które muszą unikać glutenu.