Bierzesz antybiotyk? Zadbaj o swoją dietę

Antybiotyki to środki służące do leczenia infekcji bakteryjnych. W ostatnim czasie coraz więcej mówi się o ich szkodliwym wpływie na naszą florę bakteryjną, układ odpornościowy, o tym, że antybiotyków stanowczo nadużywamy. Są jednak takie sytuacje, gdy antybiotyk staje się koniecznością. Okazuje się, że odpowiednia dieta może wspomóc naszą florę bakteryjną.

Jak działają antybiotyki?

Antybiotyki przyjmujemy po to, by zwalczyć bakterie. W przypadku zapaleń wirusowych, przyjmowanie antybiotyków w niczym nam nie pomoże. Antybiotyki niszczą jednak nie tylko bakterie chorobotwórcze, ale i te pożyteczne zamieszkujące nasze jelita. Zadaniem „dobrych bakterii” jest regulowanie pracy jelit, ułatwianie trawienia pokarmów oraz utrzymywanie prawidłowej równowagi kwasowo – zasadowej. Przyjmowanie antybiotyków może prowadzić do ich zniszczenia. W rezultacie mogą pojawić się dolegliwości ze strony układu pokarmowego, takie jak zaparcia czy biegunki.

Niektóre antybiotyki utrudniają również wchłanianie witamin. Dodatkowo przy kuracji antybiotykowej zniszczeniu ulegają pożyteczne bakterie jelitowe produkujące: witaminę K, B1, B3, B7, kwas foliowy i B12.

Antybiotyki wykazują również toksyczne działanie na organizm ludzki. Mogą obciążać wątrobę oraz nerki.

Po antybiotykoterapii flora jelitowa człowieka może powracać do stanu równowagi przez dość długi czas.

Po pierwsze probiotyki

Już w trakcie antybiotykoterapii zadbać powinniśmy o przyjmowanie bakterii probiotycznych. Pamiętajmy jednak, że przyjmowanie probiotyków jedynie kilka dni równolegle z antybiotykiem, to stanowczo za mało.

Dla odpowiedniego odbudowania flory bakteryjnej bakterie probiotyczne przyjmować powinniśmy jeszcze co najmniej 2-3 miesiące.

Jak działają bakterie probiotyczne i dlaczego są takie ważne?

Bakterie probiotyczne wytwarzają substancje, które pozwalają zwalczać „złe bakterie”.

Wpływają na zwiększenie wartości odżywczej produktów zwiększając przyswajanie wapnia, żelaza, cynku, fosforu, witamin z grupy B.

Stanowią konkurencję dla drobnoustrojów i konkurują z nimi o miejsce do zasiedlania.

Bakterie probiotyczne zwiększają odporność organizmu.

Wpływają również na zmniejszenie dolegliwości u osób nietolerujących laktozy.

Probiotyku nie powinniśmy przyjmować równolegle z antybiotykiem.

Nie należy popijać go również ciepłymi napojami.

Najlepiej przyjmować probiotyki na czczo oraz bezpośrednio przed snem.

Dieta przy antybiotykoterapii

Dieta zarówno w czasie, jak i po antybiotykoterapii powinna wspierać naszą florę bakteryjną.

W diecie warto uwzględnić zarówno naturalne probiotyki, jak i prebiotyki, czyli niestrawne składniki pożywienia stymulujące wzrost bakterii jelitowych.

Naturalne probiotyki to produkty takie jak fermentowany nabiał (jogurty, kefiry), produkty kiszone (kiszone ogórki, kiszona kapusta, sok z kiszonych buraków, sok z kiszonej kapusty).

Prebiotyki znajdziemy w takich produktach jak warzywa strączkowe, produkty pełnoziarniste, warzywa i owoce.

Warto wzbogacić naszą dietę właśnie o te produkty, zarówno podczas antybiotykoterapii, jak i bezpośrednio po niej.

W czasie silnych zapaleń bakteryjnych możemy wspierać się również dodatkowo umieszczając w diecie większe ilości takich produktów jak czosnek, cebula, kurkuma oraz imbir.

Czego powinniśmy unikać?

W czasie antybiotykoterapii eliminować z diety powinniśmy cukier, a więc słodycze, słodkie napoje, smakowe jogurty, serki, maślanki.

Ograniczyć powinniśmy również wszelkiego rodzaju produkty przetworzone.

Dieta oparta powinna być na produktach takich jak warzywa, owoce, jajka, mięso, ryby, niesłodzony nabiał fermentowany.

Niedobór witamin

Stosowanie antybiotyków może przyczyniać się również do niedoboru witamin.

Badania naukowe dowiodły, że osoby stosujące antybiotykoterapię narażone są także na niedobory witamin A oraz C. Na uwagę zasługują również witaminy wytwarzane przez bakterie probiotyczne, a więc K, B1, B9 (kwasu foliowego) i witaminy B12.

W zaopatrzeniu organizmu w witaminę K i witaminy z grupy B szczególnie pomocne będą zielone warzywa liściaste, a doskonałe źródło witamin B stanowią produkty zbożowe pełnoziarniste (ciemne pieczywo, płatki owsiane) oraz chude mięso (drób, cielęcina i polędwica wieprzowa).

Nie zapominajmy o warzywach i owocach bogatych w witaminę C  - pomidory, papryka, natka pietruszki, brukselka, kapusta, kiwi i cytrusy oraz o produktach bogatych w witaminę A – wątróbka, tran, bataty, szpinak, jarmuż, marchew, dynia.

Cytrusów i nabiału nie należy spożywać razem z antybiotykiem. Zachować powinniśmy co najmniej dwugodzinny odstęp czasu. Produkty te mogą bowiem wpływać na osłabienie wchłaniania leku.

W trakcie antybiotykoterapii nie należy przyjmować preparatów multiwitaminowych, gdyż mogą one stanowić pożywkę dla bakterii patogennych.

Podsumowując, gdy przyjmujemy antybiotyki powinniśmy zadbać o to, co jemy. Szczególnie ważne jest ograniczenie produktów wysokoprzetworzonych i słodkich. Zadbać natomiast powinniśmy o spożywanie warzyw, fermentowanego nabiału, produktów pełnoziarnistych, chudego mięsa, owoców. Warto wspomagać się również probiotykami, nie tylko w czasie przyjmowania antybiotyku, ale również przez jakiś czas po zakończeniu antybiotykoterapii.