Pole dance staje się coraz bardziej popularną formą aktywności. Moda na ten taniec sprawiła, że pojawił się on w ofercie wielu klubów fitness. Dotychczas pole dance kojarzył się głównie ze striptizem i klubami nocnymi. Czy pole dance może być sposobem na osiągniecie pięknej i zgrabnej sylwetki?

Historia pole dance

Źródeł tańca na rurze należy doszukiwać się w dalekiej przeszłości. Pole dance powstał ponad 800 lat temu w Indiach - właśnie wtedy narodził się Mallakhamb. Ewolucje wykonywane na drewnianych słupach, wymyślone przez mężczyzn, z myślą o mężczyznach.

Początkowo był on stworzony dla zapaśników w celu zwiększenia siły chwytu, a także poprawy koordynacji, równowagi, gibkości. W dosłownym tłumaczeniu Mallakhamb oznacza „zapaśnik ze słupa”.

Dla lepszej przyczepności zapaśnicy ćwiczyli na boso, ich strój ograniczał się jedynie do szortów lub krótkich majtek z przepaską. By uniknąć otarć, zawodnicy nacierali często ciała olejkiem rycynowym.

Drugi ze starożytnych sportów, który również dał podstawy do rozwoju dzisiejszego pole dance, to Chinese Pole. Jak sama nazwa wskazuje, wywodzi się on z Chin. Ćwiczenia na drążkach wykorzystywano tam już od bardzo dawnych czasów w cyrkach.

Pole dance w wydaniu erotycznym narodził się dopiero w latach dwudziestych ubiegłego wieku w Stanach Zjednoczonych. Początkowo zmysłowe, kobiece tańce odbywały się w małych namiotach. Stopniowo taniec ten ewoluował z namiotów do barów, gdzie występowały gwiazdy burleski, a następnie do klubów łączących striptiz z tańcem na rurce. Kluby takie stały się popularne w Kanadzie w latach 80-tych.

Pole dance kojarzony jest przede wszystkim z erotycznym tańcem na rurze. Tymczasem, jak pokazuje historia, zanim przerodził się w taką wersję, uprawiany był przez indyjskich zapaśników, chińskich akrobatów, a także niektóre plemiona afrykańskie.

Taniec na rurze jako sport

W latach 90. ponownie zwrócono się ku pierwotnemu, sportowemu obliczu pole dance, wprowadzając taniec na rurze jako element treningu fitness i dyscyplinę sportową.

Musimy pamiętać, że to przede wszystkim od wyznaczonych sobie celów, jak i celu w jakim trenujemy pole dance, będzie zależało, czy jest on tańcem erotycznym czy dyscypliną sportową.

Obecnie pole dance robi furorę w klubach fitness i szkołach tańca na całym świecie. Trwają także starania, by jako rodzaj sportu stał się dyscypliną olimpijską.

Korzyści wynikające z treningów pole dance

Uprawianie pole dance niesie ze sobą szereg korzyści. Sport ten jest efektywny, gdyż wymaga pracy całego ciała i włożenia ogromnego wysiłku, by opanować wykorzystywane w nim figury.

Początki mogą być niezwykle trudne. Zwłaszcza, gdy nie posiadamy siłowego przygotowania. By lepiej sobie poradzić, warto przygotować odpowiednio ciało, wzmacniając je ćwiczeniami z obciążeniem.

Pole dance wymaga ogromnej sprawności i sporej siły mięśniowej. W trakcie treningu angażujemy zarówno mięśnie kończyn górnych, jak i dolnych oraz mięśnie grzbietu i korpusu, w tym wiele mięśni stabilizujących.

Początkowo treningi mogą wiązać się również z licznymi otarciami i siniakami.

Z pewnością przyda się sporo zacięcia i wytrwałości.

Warto jednak włożyć w to pracę, gdyż treningi pole dance wpływają korzystnie na wiele aspektów, w tym na piękną sylwetkę – wystarczy spojrzeć na większość tancerek, by wiedzieć, że trening ten efektywnie kształtuje ciało.

Korzyści z treningów pole dance:

  • Poprawia sprężystość ciała i koordynację ruchową
  • Powoduje wzrost siły
  • Wzmacnia mięśnie – poprawia jędrność ciała
  • Angażuje wiele grup mięśniowych – wspomaga redukcję masy ciała
  • Pomaga zyskać bardziej kobiece ruchy
  • Wpływa na wzrost pewności siebie i wyższą samoocenę
  • Lepsza świadomość własnego ciała
  • Wzmacnia mięśnie pleców i brzucha – mniej bólu pleców
  • Pomaga się odstresować
  • Poprawia krążenie krwi

Trening pole dance możesz łączyć z innymi formami aktywności. Może stanowić on świetny dodatek do treningu siłowego, jak również do treningów o charakterze aerobowym.

Jeśli trenujesz siłowo i szukasz urozmaicenia oraz odrobiny kobiecości w sporcie, spróbuj dodatkowo trenować pole dance. Twoje ciało wzmocnione treningiem na siłowni będzie już przygotowane i szybciej uda Ci się opanować podstawowe figury.

Jeśli trenujesz pole dance, włącz do swojego planu trening z obciążeniem. Dzięki temu osiągniesz jeszcze lepsze rezultaty w tańcu na rurze.

Nic nie stoi na przeszkodzie żebyś łączyła ze sobą te aktywności.

Pamiętaj jedynie, by zadbać o odpowiednią regenerację. Zasada - im więcej, tym lepiej - nie zawsze będzie najlepszym rozwiązaniem.

Trenując pole dance należy również zawsze pamiętać o odpowiedniej rozgrzewce. Niektóre figury mogą być bowiem obciążające dla stawów, jeśli wykonamy je bez odpowiedniej rozgrzewki i odpowiedniego przygotowania.

Podsumowując, „rurka” zyskuje coraz większą popularność. Zajęcia pole dance pojawiają się w ofercie wielu klubów fitness. Mogą one stanowić ciekawe urozmaicenie treningów siłowych. Dla pań, do których nie przemawiają sztangi i hantle, mogą być ciekawą alternatywą, która pomoże wzmocnić ciało, zyskać nieco mięśni, a tym samym poprawić wygląd sylwetki i nadać jej jędrności.