Trening siłowy powoduje, że nasza dieta może wykazywać pewne niedobory w kwestii witamin zawartych w codziennej diecie. Intensywny wysiłek sprawia, że osoba trenująca jest zobligowana do tego, aby przypilnować odpowiedniej podaży mikroelementów.

Odpowiednia ilość witamin w diecie to okazja do tego, aby jak najdłużej utrzymać homeostazę organizmu, co przyczyniać się będzie do optymalnej regeneracji, możliwości utrzymania siły mięśniowej czy też prawidłowej masy ciała. Co więcej, dobrze zbilansowana dieta pozwoli na utrzymanie progresu, a Ty będziesz w stanie cieszyć się z dobrych wyników. Odpowiednia ilość witamin w diecie reguluje procesy metaboliczne tak, aby przebiegały one w sposób niezakłócony, utrzymując kondycję zdrowotną naszego ciała. Na jakie witaminy powinny zwrócić osoby trenujące na siłowni?

Witamina D3

Często nazywana witaminą życia lub witaminą słońca ze względu na to, że organizmu pod wpływem promieni słonecznych i promieniowania UV jest w stanie sam syntetyzować ją we własnym ciele. Obecnie jej ważność w diecie osoby trenującej, ale i nie tylko, została mocno podkreślona, ze względu na dość szeroko zakrojoną informację w telewizji, co do konieczności jej zastosowania. Powszechne niedobory sprawiły, że wykorzystanie suplementów zawierających witaminę D3 wzrosło znacznie, a Polacy na potęgę zaczęli włączać ją do diety. Działanie witaminy D3 polega przede wszystkim na wspieraniu budowy kości, zębów, jak i stawów. Działanie to jest możliwe ze względu na wpływ na gospodarkę wapnia i fosforu.

W badaniach naukowych witamina D3 dodatkowo wykazuje funkcję hormonalną, wspomaga m.in. sekrecję testosteronu, co przekłada się na wsparcie organizmu w budowie masy mięśniowej. Na uwagę zasługuje silne działanie wspierające układ odpornościowy, wpływając na znaczną poprawę odporności i możliwości lepszej walki z infekcjami.

Niedobory witaminy D3 objawiają się złym samopoczuciem, osłabieniem, częstym zapadaniem na choroby, infekcje i przeziębienia, niskim poziomem testosteronu, a nawet depresją. Dawkowanie od 2000 IU na dobę.

Witamina K2

Stosowanie witaminy K2 w formie mk7 zazwyczaj zalecane jest przy suplementacji witaminą D3. Ma ona głównie charakter protekcyjny dla naczyń krwionośnych, zabezpieczając ich struktury przed odkładaniem się wapnia. Działanie to polega na kierowaniu krążącym wapniem po organizmie w struktury kostne, co ma za zadanie efektywniejsze wykorzystanie jego ilości z diety. Suplementacja witaminą K2 jest szczególnie polecana osobom w okresie osteoporozy, co ma za zadanie zwiększenie gęstości kości. Okazuje się bowiem, że sama suplementacja wapniem, bez odpowiedniej ilości witaminy K2, może okazać się błędna. Dawkowanie około 100-200 mcg w ciągu doby. Dawka uzależniona jest m.in. od ilości przyjmowanej witaminy D3.

Witamina C

Witamina C zyskała obecnie na popularności, jak i ważności suplementacji. Jednak trendy suplementacyjne zawędrowały tak daleko, że uzupełnienie jej w formie preparatu zaczęto liczyć w gramach na dobę, co okazuje się obecnie niekoniecznie trafną strategią. Obecnie eksperci od żywienia tłumaczą, że jej ogromne ilości przyjmowane w formie suplementu niekoniecznie są pożądane, jak i niekonieczne sprawdzają się już w okresie infekcji. Witamina C w organizmie człowieka odpowiada za szereg funkcji, a jej główne zadanie to działanie ochronne, antyoksydacyjne, chroniące naczynia krwionośne przed rozprzestrzenianiem się infekcji. Dodatkowo witamina C odpowiada za syntezę kolagenu, jest więc ważnym elementem, gdy zależy nam na zdrowiu stawów czy elastyczności skóry. Dawka dobowa witaminy C na dobę to około 1000 mg.

Witaminy z grupy B

Każda osoba trenująca, powinna zadbać o odpowiednią ilość witamin z grupy B. Ich funkcja w ciele człowieka polega na podtrzymaniu całego metabolizmu na odpowiednim poziomie aktywności. Witaminy te odpowiadają za szereg przemian energetycznych, w tym za ich optymalne wykorzystanie. Odpowiadają one za przemiany białka, węglowodanów, jak i tłuszczu, co jest istotne z punktu widzenia utrzymania homeostazy organizmu. Co więcej, witaminy z grupy B odpowiadają również za odpowiednie funkcjonowanie układu nerwowego, optymalną pracę mózgu, a co za tym idzie - wpływają na funkcję poznawczą, jak i emocjonalną. Ważne jest, aby zabezpieczyć ich odpowiedni podaż w diecie, zwłaszcza u dzieci w trakcie rozwoju szkolnego, co wpływa na kształtowanie intelektu. Dawkowanie uzależnione jest od preparatu jaki posiadasz i może się znacznie różnić w zależności od dawek poszczególnych witamin.

Witamina A

Główne działanie witaminy A to jej wpływ na funkcjonowanie wzroku. Jednak osoby trenujące powinna zainteresować jej inna właściwość, a mianowicie wpływ na pracę nadnerczy. Prawidłowa praca nadnerczy to: zachowanie odpowiedniego rytmu dobowego, siła do podejmowania aktywności, jak i możliwość zwiększenia siły mięśniowej. Co więcej, witamina A wspomaga budowę kości, jak i integralności błon komórkowych, a także wspiera procesy regeneracyjne, co sprawia, że możliwe jest podejmowanie aktywności w sposób ciągły.