Urlop to doskonała okazja by wypocząć, zrelaksować się, skosztować nowych potraw. Bez względu na to, czy liczymy na wylegiwanie się na rajskiej plaży czy też bardziej aktywny wypoczynek – wędrowanie po górach, zwiedzanie zabytków – perspektywa sensacji żołądkowych, które mogłoby pokrzyżować nam plany nie brzmi zachęcająco. Jak ich uniknąć, by w pełni cieszyć się z wakacyjnego wypoczynku?

Sensacje żołądkowe, zatrucia, bóle brzucha, biegunki czy wymioty – to dolegliwości pojawiające się w czasie wakacyjnego wypoczynku stosunkowo często. Potrafią skutecznie zniszczyć radość z wypoczynku.

Im bardziej egzotyczny kierunek podróży wybieramy, tym większą ostrożność powinniśmy zachować.

Problemy żołądkowe kojarzymy przede wszystkim ze zjedzeniem nieświeżego jedzenia. Tymczasem warto zdawać sobie sprawę, że nie tylko nieświeże produkty mogą być powodem zatrucia pokarmowego. Przyczyną mogą być również bakterie, wirusy, rotawirusy, różnego rodzaju związki chemiczne i toksyny.

Zatrucie pokarmowe może pojawić się na skutek zjedzenia nieumytych warzyw i owoców czy też niewystarczającej higieny rąk.

W celu uniknięcia sensacji żołądkowych przestrzegaj poniższych zasad:

  • Zawsze dokładnie myj dłonie przed jedzeniem
  • Owoce i warzywa dokładnie myj przed zjedzeniem
  • Nie pij wody z kranu i napojów z kostkami lodu
  • Postaw na napoje butelkowane lub puszkowane
  • Unikaj dań zawierających surowe mięso, ryby, owoce morza oraz jaja
  • Staraj się nie dotykać rękoma do twarzy w okolicach ust
  • Uważaj na lody – jeśli nie mają jednolitej konsystencji – nie kupuj ich
  • Zaopatrz się w węgiel aktywny i krople żołądkowe
  • Warto również zabrać ze sobą elektrolity i probiotyk

Co zrobić, gdy zatrucie pokarmowe jednak Cię dopadło?

W wyniku zatrucia pokarmowego pojawiają się wymioty, nudności, biegunka, bóle głowy, a nawet gorączka i dreszcze. Większość dolegliwości ustępuje po kilkunastu godzinach. Biegunka może jednak utrzymać się nawet kilka dni. Zbyt częste wizyty w toalecie są nie tylko uciążliwe, ale również niebezpieczne dla zdrowia. Organizm narażony jest wówczas na odwodnienie oraz straty elektrolitów.

W przypadku wystąpienia utrzymującej się biegunki warto zastosować węgiel aktywny, a także probiotyk i elektrolity.

Niezwykle istotne jest uzupełnianie płynów, gdyż bardzo łatwo można doprowadzić do odwodnienia, zwłaszcza w przypadku dzieci i osób starszych.

W trakcie zatrucia pokarmowego konieczne jest również wprowadzenie zmian do sposobu odżywiania. Przede wszystkim należy postawić na lekkostrawne dania.

Podsumowując, zatrucie pokarmowe może skutecznie zepsuć nam radość wypoczynku. Warto zastosować się do kilku podstawowych zasad, by zminimalizować ryzyko jego wystąpienia w trakcie urlopu.