Zazwyczaj osoby szukające wsparcia suplementacyjnego pytają o to, jaki produkt białkowy wybrać lub odżywkę węglowodanowo-białkową. Mało kiedy otrzymujemy zapytanie odnośnie samych węglowodanów. Jednak czasem występuje problem z wybraniem odpowiedniego suplementu dostarczającego węglowodanów, a wiele osób trenujących błędnie interpretuje ich przeznaczenie. Poznajmy zatem listę dostępnych suplementów i przyjrzyjmy się charakterystyce, aby ocenić przydatność w poszczególnych dyscyplinach sportowych.

Carbo

Jest to produkt węglowodanowy, który stanowi mieszankę kilku frakcji tego makroskładnika, dostarczając węglowodanów szybkowchłanialnych, jak i wolnowchłanialnych. Jednak pod kątem chemicznym mieszanka glukozy i maltodekstryny zazwyczaj charakteryzuje się wysokim IG i nie ma zbytniej różnicy pomiędzy tym produktem, a mniej złożonymi frakcjami węglowodanów. Suplementy typu carbo nadają się idealnie jako pierwszy kontakt z węglowodanami w okresie potreningowym, jak i jako uzupełnienie do wody, aby otrzymać roztwór izotoniczny. Na rynku suplementacyjnym spotkać możemy carbo z dodatkiem leucyny, argininy, jak i kompleksem witamin. Carbo zazwyczaj chętnie wykorzystywane jest przez kulturystów, piłkarzy, siatkarzy czy osoby trenujące sporty walki, jako element recovery.

Vitargo

Należy do grupy polisacharydów, których cząsteczki są bardzo duże, stąd roztwór vitargo z wodą charakteryzuje się niską osmolalnością. Oznacza to, że jego cząsteczki chętniej przenikają przez błony komórkowe, a transport węglowodanów w organizmie jest dużo prostszy. Głównym węglowodanem, który znajdziemy w odżywce tego typu to amylopektyna. Wykorzystanie Vitargo nadaje się idealnie jako wsparcie w sportach wytrzymałościowych, gdzie konieczne jest stosowanie na treningu dodatkowej podaży energii, aby podtrzymać aktywność fizyczną. Wiele osób błędnie interpretuje znacznie amylopektyny, opisując ją jako formę węglowodanów nie dających szybkiego skoku cukru we krwi, co jest oczywiście błędne. Suplement ze względu na swoją charakterystykę, jak i cenę, bardziej przydatny jest w lekkoatletyce, sportach walki, cross czy trójboju siłowym.

Waxy maize

Należy do grupy produktów węglowodanowych, które charakteryzują się długołańcuchową budową chemiczną. Oznacza to, że suplement wykazuje tendencję do długiego trawienia w organizmie, stopniowo uwalniając energię, a co za tym idzie, nie powoduje gwałtownego skoku insuliny i cukru we krwi. Surowcem, z którego powstaje waxy maize, jest woskowa skrobia kukurydziana. Producenci chwalą produkt ze względu na brak tendencji do znacznego podwyższania cukru we krwi, co zapobiega uczuciu zmęczenia, senności i braku mocy. Przez sportowców wykorzystywana jest jako element recovery w formie dodatku do białka w porze potreningowej lub jako element gainera własnej roboty. Istnieją również przesłanki, że węglowodany typu waxy maize skuteczniej uzupełniają glikogen mięśniowy, jednak brakuje szczegółowych badań potwierdzających tego typu doniesienia. Z suplementu można korzystać głównie w okresie potreningowym, jak i w ciągu dnia, jako forma uzupełnienia diety.

Koncentraty izotoniczne

Odżywki tego typu zazwyczaj oparte są o prostą formę węglowodanów, jak np. glukoza czy też maltodekstryny. Jednak jego formuła wyliczana jest tak, aby porcję suplementu rozpuścić w takiej ilości wody, aby otrzymać pewną proporcję. Otóż po wymieszaniu suplementu w sugerowanej ilości wody powinniśmy otrzymać roztwór o zawartości około 50g węglowodanów na 1 litr płynu. Jest to ilość, która będzie wpływała na to, jak produkt zostanie absorbowany przez nasz organizm. Tego typu roztwór nosi miano roztworu izotonicznego. Co więcej, izotonik powinien być uzupełniony o związki mineralne, jak magnez, sód i potas, które odpowiadają za funkcję nawadniania, jak i samej pracy mięśni.

Podsumowanie

Wybór odżywki węglowodanowej powinien być podyktowany tym, jaki sport uprawiasz oraz faktem, czy brakuje Ci węglowodanów w diecie. Jeżeli zdecydowałeś się na kupno dodatkowego wsparcia, a trenujesz głównie kulturystycznie na siłowni, klasyczne carbo w okresie po treningu powinno w zupełności wystarczyć, fajnie jakby posiadało dodatek np. leucyny.

Jeżeli uprawiasz podnoszenie ciężarów, dwubój, trójbój czy inną formę dźwigania, przydatne może być vitargo, aby nie obciążać żołądka w trakcie treningu korzystając z dodatkowej podaży energii. Podobnie dotyczy to sportowców wytrzymałościowych, którym z kolei będzie zależało na tempie wchłaniania, które musi być dość szybkie.

Jeśli węglowodany wykorzystać chcesz głównie w ciągu dnia, wybór powinien paść na jak najbardziej złożone źródła, które nie będą powodowały skoków cukru we krwi, jak i obciążały trzustki.