Nabiał zyskał w ciągu ostatnich lat złą sławę. Rzeczywiście nie wszystkie przetwory mleczne stanowią pożądany składnik diety. O ile owocowe jogurty, kefiry i przeróżne smakowe serki nie należą do szczególnie odżywczych i wartościowych pokarmów, o tyle dobrej jakości sery twarde czy też mozzarella mogą stanowić cenne źródło pełnowartościowego białka, jak również dostarczać wapnia i witamin z grupy B. Co warto wiedzieć na temat sera mozzarella?

Podstawowe informacje

Mozzarella to niedojrzewający ser podpuszczkowy pochodzący z Włoch.

Oryginalna mozzarella produkowana jest ze świeżego mleka bawolic.

Mozzarella di bufala campana - bo tak nazywa się oryginalny ser, produkowana jest jedynie w niektórych rejonach południowo-środkowych Włoch.

Mozzarella, jaka jest nam dobrze znana, powstaje z mleka krowiego. Nie jest to jednak praktyka zgodna z tradycją wyrobu tego produktu.

Charakteryzuje się delikatnym smakiem i kremową konsystencją. Najczęściej sprzedawana jest w postaci małych kulek lub jednej większej kulki – znajdujących się w zalewie serwatkowej.

Produkowana z mleka bawolego jest zdecydowanie delikatniejsza w smaku, bardziej miękka i kremowa niż ta, która powstaje z mleka krowiego. Ponadto odznacza się ona charakterystycznym piżmowym zapachem i posmakiem.

Wartość energetyczna mozzarelli

Mozzarella z mleka bawolego i mleka krowiego różnią się nie tylko konsystencją i smakiem, ale również wartościami odżywczymi. Ta pozyskiwana z mleka bawolego ma nieco więcej tłuszczu i mniej białka.

100 gramów mozzarelli di bufala campana to około 280kcal. Znajdziemy w niej nieco ponad 17 g białka, około 23g tłuszczu i znikomą ilość węglowodanów – około 0,5g.

100 gramów mozzarelli z mleka krowiego dostarcza około 250kcal. Znajdziemy w niej około 24g białka, 16g tłuszczu i 3g węglowodanów.

Na rynku dostępna jest również mozzarella lekka ze zmniejszoną zawartością tłuszczu. 100g takiego sera to około 160kcal, z czego około 19g to białko, 8,5g tłuszcz i 1 g węglowodanów.

Jak widać mozzarella jest produktem stosunkowo tłustym. Zawiera jednak nieco mniej tłuszczu niż żółte sery pełnotłuste.

Wartość odżywcza mozzarelli

Źródło wapnia

Ser mozzarella to przede wszystkim skarbnica wapnia. Znajdziemy go w niej około pięć razy więcej niż w serach twarogowych.

W 100g mozzarelli znajduje się około 500mg wapnia, co pokrywa połowę dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek. Chudy twaróg zawiera go w 100g zaledwie 100mg.

Walorem sera mozzarella jest również korzystny stosunek wapnia do fosforu.

Odpowiedni poziom wapnia w diecie zapewnia mocne kości i zdrowe zęby. To jednak nie jedyne zadanie, jakie pełni w naszym organizmie ten pierwiastek.

Wapń odgrywa ważną rolę w wielu funkcjach ustrojowych:

  • pełni rolę w procesie krzepnięcia krwi,
  • wpływa na pobudliwość układu nerwowego,
  • bierze udział w skurczu mięśni,
  • aktywuje enzymy wpływające na przemiany metaboliczne,
  • pomaga utrzymać równowagę kwasowo-zasadową organizmu,
  • bierze udział w procesach przemian energetycznych,
  • łagodzi alergie skórne i pokarmowe.

Badania naukowe wykazały, że poziom wapnia odgrywa kluczową rolę w metabolizmie lipidów. Przy odpowiednim spożyciu wapnia wraz z dietą, zmniejszeniu ulega magazynowanie wapnia w komórkach tkanki tłuszczowej – adipocytach. Odpowiedni poziom wapnia stymuluje również lipolizę, dzięki czemu zaobserwować można zwiększone spalanie kwasów tłuszczowych.

Źródło witaminy B12

Mozzarella stanowi również wartościowe źródło witaminy B12. Jest ona niezbędna dla prawidłowej pracy układu nerwowego i krwiotwórczego. Witamina B12 uczestniczy również w przemianach metabolicznych węglowodanów, białek i tłuszczów.

100 gramów sera mozzarella dostarcza 2,6 mg witaminy B12, co odpowiada dziennemu zapotrzebowaniu na tę witaminę.

Co z laktozą?

Wiele osób całkowicie rezygnuje ze spożycia nabiału ze względu na zawartość laktozy, która bywa źle tolerowana.

Warto zaznaczyć, że w serze mozzarella laktozy jest niewiele. W 100gramach tego sera znajduje się jedynie 0,1g laktozy.

Dla porównania, w 200g jogurtu naturalnego 2% znajdziemy ponad 9mg laktozy. W szklance mleka 2% niemalże 12 mg laktozy, w 200g serka wiejskiego około 5mg.

Jak więc widzimy mozzarella nie jest znaczącym źródłem laktozy w diecie i z reguły jest dobrze tolerowana przez większość osób.

Jak jeść mozzarellę?

Mozzarella znana jest ze swojej ciągliwości po roztopieniu. Z tego względu świetnie nadaje się do wszelkiego rodzaju pizz, zapiekanek czy lazanii. Nadaje się również idealnie do dań spożywanych na zimno. Świetne sprawdzi się zarówno na kanapce, jak i w sałatce.

Jedną z najbardziej znanych sałatek z wykorzystaniem mozzarelli jest sałatka caprese. Przyrządza ją się z pokrojonych w plastry pomidorów oraz mozzarelli przełożonych na przemian. Całość skrapia się oliwą z oliwek, doprawia grubo mielonym pieprzem i listkami bazylii.

Podsumowując, mozzarella może stanowić cenny składnik diety. Jest bardzo dobrym źródłem pełnowartościowego białka, dostarcza sporej ilości wapnia, a także witaminy B12 i pewnych ilości selenu. Jednocześnie nie zawiera znaczącej ilości laktozy, dzięki czemu zazwyczaj jest bardzo dobrze tolerowana.