Czy warto stosować suplementy potreningowe?

Stosowanie suplementacji okołotreningowej jest obecnie najbardziej rozpopularyzowaną formą wykorzystania produktów dostępnych na rynku, stricte ukierunkowanych na wsparcie w rozwoju sylwetki. Zazwyczaj osoby chcące podnieść możliwości wysiłkowe skupiają swoje działanie na suplementacji przed, w trakcie, jak i po wysiłku. Jednak większość osób wykorzystuje działanie suplementów typu PRE a nie POST workout, co niekoniecznie daje wymierne korzyści. Dlaczego warto stosować potreningówki? Czy jest w ogóle sens zawracać sobie nimi głowę?

Czym jest POST WORKOUT?

Produkty potreningowe są to mieszanki odżywcze, których zadaniem jest szybkie dostarczenie m.in. białka, węglowodanów, jak i substancji działających stricte anabolicznie, jak kreatyna, leucyna, EAA czy też innych składowych o działaniu ergogenicznym. Dość często znajdziemy jeszcze elektrolity, ekstrakty roślinne, które wspomagają funkcje metaboliczne czy też trawienne.

Stosowanie POST WORKOUT, jak sugeruje nazwa, jest ukierunkowane na wsparcie potreningowe. Wykorzystuje się tutaj efekt tzw. okna anabolicznego, czyli stanu organizmu, który charakteryzuje się wyższą kompensacją składników odżywczych zaraz po zakończonym treningu. Zadaniem suplementu jest dostarczenie najważniejszych substancji, które w tym okresie będą podkręcały poziom anabolizmu, przyczyniając się do poprawy takich aspektów jak regeneracja czy skracając czas potrzebny na podjęcie kolejnej aktywności.

Jakie ma znaczenie dla organizmu?

Jak zostało wspomniane wcześniej, POST WORKOUT ma głównie znaczenie odżywcze. Oznacza to, że wykorzystanie suplementu jest pierwszą formą “posiłku”, który skonstruowany jest tak, aby wspomagać wszystkie procesy biochemiczne, zachodzące po treningu. Można więc powiedzieć, że jest to dokładnie taka mieszanka składników aktywnych, jakich organizm oczekuje po wyczerpującym wysiłku.

Przyglądając się poszczególnym składowym, można wymienić trzy główne obszary, jakie są wspomagane przez produkty tego typu.

Wsparcie poziomu anabolizmu. Składowe suplementu, takie jak leucyna, kreatyna oraz elektrolity czy dodatek glicerolu, mają za zadanie maksymalnie wspomóc efekt anabolizmu, wspomagając kompensowanie strat energetycznych, a także przyczyniając się do stymulowania szlaków metabolicznych, odpowiedzialnych za syntezę białkową.

Szybsza regeneracja. Dodatek komponentów białkowych, węglowodanowych czy też aminokwasowych, ma na celu szybszą odbudowę glikogenu mięśniowego, jak i dostarczenie składników budulcowych, niezbędnych do regeneracji tkanek. Wykorzystanie tutaj WPC czy węglowodanów opartych na maltodekstrynie jest dobrą strategią, aby w szybki sposób dostarczyć substancji odżywczych, nie obciążając żołądka.

Przywrócenie homeostazy i zapobieganie katabolizmowi. Składniki takie jak elektrolity, witaminy czy wcześniej wspomniane związki, mają za zadanie przywrócić odpowiednie funkcjonowanie organizmu, jak i zadbać o to, aby nie dochodziło do efektu katabolizmu mięśniowego.

Dlaczego wolimy przedtreningówki?

Niektóre osoby trenujące wolą wykorzystać w formie wsparcia okołotreningowego preparaty o działaniu stymulującym, wspomagającym koncentrację czy termogenezę. Tłumaczą oni swoje wybory tym, że produkty typu przedtreningowego działają doraźnie, więc jesteśmy w stanie realnie ocenić wpływ suplementu na organizm. Sprawia to, że częściej w tematach na forum osoby trenujące poszukują suplementu typu PRE, aniżeli wsparcia powysiłkowego.

Jak wszędzie, pewne wybory mają swoje plusy i minusy. Przeciwnicy przedtreningówek wskażą, że preparaty te nie mają stricte wpływu na to, jak będzie kształtowała się nasza sylwetka, jak i funkcjonował metabolizm, gdyż trening nie stanowi elementu budulcowego, a jedynie daje sygnał do rozwoju muskulatury. Oznacza to, że czasem, gdy nie mamy siły ze względu na to, że procesy regeneracyjne nie nadążały, wykorzystanie suplementu typu PRE będzie oszukiwało nasz organizm, dając nam złudne poczucie, że jesteśmy gotowi do kolejnego treningu na 100% możliwości.

Czy warto stosować produkty typu POST?

Zdecydowanie wykorzystanie suplementów potreningowych jest przydatne. O ile można polemizować z wykorzystaniem wsparcia przedtreningowego w formie stymulowania układu nerwowego, o tyle wsparcie odżywcze organizmu nie podlega dyskusji. Kiedyś również miałem osobiste tendencje do tego, aby wykorzystywać głównie preparaty przedtreningowe, które mają maksymalnie zmobilizować do działania, jednak bez konkretnego wsparcia w formie przyspieszonej odbudowy i regeneracji. Wykorzystanie PRE bywa złudne, dając nam poczucie, że układ nerwowy jest już gotowy do treningu, co czasem kompensuje zjawisko braku regeneracji.

Warto czasem nieco odpocząć od stymulacji, a swoje działanie skupić głównie na przyspieszeniu regeneracji, odbudowy i kompensacji składników odżywczych. Zauważyć wtedy można, że pomimo braku wykorzystania wyspecjalizowanych form preparatów stymulujących, na treningu i tak jesteśmy pełni sił, a jego wykonanie jest dużo bardziej instynktowne i świadome własnych ograniczeń.

Dodatkowo, z preparatów typu POST WORKOUT powinny skorzystać wszystkie osoby mające intensywny tydzień pracy, gdzie dodatkowo wplatają w niego własne treningi. Zdecydowanie taka opcja dużo lepiej się sprawdzi niż pobudzenie organizmu ponad jego możliwości. Regeneracja jest kluczowym elementem budowy muskulatury, bez której progresja będzie mocno ograniczona lub zahamowana.