Awokado - jak jeść?

Awokado to niezwykły owoc. Warto włączyć go do swojej diety, zarówno ze względu na walory zdrowotne, jak i smakowe. Dzięki dosyć neutralnemu smakowi i kremowej konsystencji, awokado świetnie sprawdza się w potrawach na słono/ostro, jak również na słodko. W dzisiejszym artykule przedstawię kilka ciekawych propozycji na włączenie awokado do menu.

Dlaczego warto jeść awokado?

Owoc ten dostarcza kwasu oleinowego, który jest dobry dla naszego zdrowia. Regularne spożywanie awokado może wpływać na obniżenie cholesterolu i poprawę stosunku lipoproteiny LDL do HDL. Pomaga również kontrolować poziom cukru we krwi.

Stanowi również bogactwo witamin i minerałów. Znajdziemy w nim witaminy: A, B1, B2, C, PP, K i H oraz kwas pantotenowy, a także substancje mineralne: wapń, potas i fosfor.

Awokado jest smaczne, zdrowe, a także sycące. Dodanie go do posiłku wpływa na podniesienie współczynnika sytości dania. Dzięki temu dłużej będziemy czuć się najedzeni.

Jak jeść awokado?

Pomysłów na włączenie tego niezwykłego owocu do diety jest wiele. Dzięki swojej konsystencji i delikatnemu smakowi, awokado znajduje wiele ciekawych zastosowań w kuchni. Idealne do kanapek - lekko rozgniecione z odrobiną startego czosnku, soli, pieprzu, soku z limonki i dobrej oliwy; świetne z pomidorem, niezastąpione w sałatkach. Awokado to podstawowy składnik słynnego meksykańskiego guacamole.

Sałatka z awokado

Jeden z najlepszych sposobów na awokado to podanie go w sałatce! Sałatka to idealny pomysł na szybki, zdrowy i smaczny lunch. Kompozycji, jakie możemy stworzyć jest nieskończenie wiele. Świetnie sprawdzi się połączenie awokado z małymi kulkami mozzarelli i suszonymi pomidorami. Wystarczy, że na liściach sałaty ułożymy plasterki awokado, mozzarellę i suszone pomidory. Całość doprawiamy solą morską i świeżo zmielonym czarnym pieprzem, skropimy sosem winegret.

Inne warte uwagi połączenie to krewetki i awokado. Marchewkę, kalarepę i ogórka kroimy w słupki. Awokado obieramy i kroimy w plasterki. Na talerzu układamy sałatę, warzywa, plasterki awokado i ugotowane na parze krewetki. Polewamy sosem przygotowanym ze śmietanki i sosu sojowego.

Polecam również połączenie pieczonych buraków i awokado. Upieczone buraki i awokado kroimy w kostkę. Układamy je na rukoli i skrapiamy sokiem z cytryny. Posypujemy pestkami dyni, szczypiorkiem, skrapiamy sosem winegret, doprawiamy solą i pieprzem.

Waniliowy mus z awokado

Jeśli uważasz, że udało Ci się wykorzystać już wszystkie możliwości blendera – prawdopodobnie jesteś w błędzie.

Awokado w słodkim musie? Oczywiście!

Potrzebujesz dojrzałe awokado, mleczko kokosowe, mrożone jagody, chia, ekstrakt waniliowy, odżywkę białkową – najlepiej waniliową lub miód.

Zmiksuj połowę składników (bez chia) i jagody. Drugą połowę zmiksuj, a następnie wymieszaj z chia. Do kubka nałóż najpierw jedną, a następnie drugą warstwę. Udekoruj jagodami.

Smoothie z awokado

Smoothie to idealny pomysł na słodką przekąskę, która doda energii, zaspokoi apetyt na słodycze i nie sprawi, że zwiększy się nasz obwód pasa. Smoothie to również świetny sposób na włączenie porcji warzyw do diety. Dodatek awokado sprawi, że smoothie stanie się jeszcze bardziej kremowe.

Spróbuj orzeźwiającego koktajlu na bazie awokado i wody kokosowej.

Potrzebujesz garść szpinaku, ¼ dojrzałego awokado, plaster lub dwa  świeżego ananasa, ¼ lub ½ dojrzałego mango, szklankę wody kokosowej, plaster imbiru.

Warto wypróbować również czekoladowego szejka.

Połącz mleko kokosowe z awokado, kakao, miodem, truskawkami, kostkami lodu, waniliowym ekstraktem i odrobiną soli morskiej.

Jajka zapiekane w awokado

Idealna opcja na niedzielne śniadanie.

Potrzebujemy 1 sztukę awokado, dwa małe jajka, sól, pieprz i masło.

Piekarnik nagrzewamy do 200 st. Awokado myjemy i przekrawamy na pół, usuwamy pestkę.

W zagłębienia wbijamy jajka (głównie żółto, bo całość się nie zmieści), doprawiamy solą i pieprzem. Na jajko kładziemy kawałek masła. Zapiekamy w piekarniku około 15 minut.

Zapiekane jajka w awokado idealnie komponują się ze szczypiorkiem i opiekanymi kawałkami chleba razowego.

Omlet ze szpinakiem, awokado i fetą

Na patelni rozgrzewamy masło, dodajemy ząbek czosnku i 50 g świeżego szpinaku. Gdy szpinak zmięknie, odkładamy go na talerz. W misce roztrzepujemy widelcem 3 jajka, doprawiamy je solą i pieprzem. Masę jajeczną wylewamy na patelnię i smażymy około 2 minuty. Po tym czasie układamy na jajkach szpinak, a następnie plasterki awokado i fetę. Smażymy jeszcze minutę, aż jajka się zetną. Podajemy ze szczypiorkiem, doprawiamy solą i pieprzem.

Chłodnik z awokado

Na oliwie należy zeszklić posiekaną dymkę, dodać pół litra wywaru z jarzyn, zagotować, zmniejszyć ogień, dodać łyżkę sosu rybnego i gotować pod przykryciem przez 10 minut. Ostudzić. Do kielicha blendera włożyć obrane awokado, wlać sok z limonki i ostudzony bulion. Zmiksować na idealnie gładki krem, pod koniec dodać śmietankę. Schładzać w lodówce przez minimum 1 godzinę.

Dip z awokado

Potrzebujemy 1 dojrzałe awokado, 1 pęczek drobno posiekanej świeżej kolendry, 2 duże ząbki czosnku, sok z 1 limonki. Awokado obieramy, dodajemy posiekaną kolendrę oraz posiekany czosnek i sok z limonki. Dokładnie mieszamy lub blendujemy.

Dip świetnie pasuje do frytek z batatów.

Podsumowując, jeśli twierdzisz, że nie przełkniesz awokado, bo jest niesmaczne, prawdopodobnie nie jadłeś go odpowiednio podanego. Nie każdy przepada za jedzeniem awokado łyżeczką, każdy jednak może znaleźć przepis z jego wykorzystaniem, który przypadnie mu do gustu.