Trzy psychologiczne aspekty diety

Naukowcy potwierdzają, że istnieje spora różnica pomiędzy osobami będącymi regularnie na diecie a osobami odżywiającymi się normalnie. Ograniczanie jedzenia, kontrola przy spożywaniu posiłków i ciągłe dyscyplinowanie ma duży wpływ na naszą psychikę.

Walka z uczuciem głodu

Stosowanie diety zaburza prawidłową regulację spożywanego pożywienia. Nieodpowiednie dobranie diety do organizmu, za małe ilość dostarczanych kalorii, źle dopasowane posiłki sprawiają, że osoby na diecie walczą z apetytem i sygnałami głodu, jakie ciągle wysyła organizm. Może to doprowadzić do naprzemiennych okresów głodowania oraz objadania się. Podczas obserwacji psychologicznych naukowcy stwierdzili, że osoby  bardzo często stosujące diety, wręcz nałogowo pilnujące swojej wagi, są dużo bardziej emocjonalne niż ludzie, którzy nie przywiązują dużej wagi do swojej sylwetki. Osoby będące na restrykcyjnych dietach mogą mieć również innego rodzaju zaburzenia psychiczne, takie jak natręctwa czy trudności w skupianiu się i koncentracji.

Problem z uczuciem sytości

Dużym problemem w rozumieniu takich osób jest oscylowanie między dwoma skrajnościami: jedzenia dozwolonego i zakazanego. Stosowanie diety jako restrykcyjnych wymagań i ciągłej kontroli, a nie stylu życia, jest tutaj największym problemem. Codzienna walka z tym co powinienem zjeść a co chciałbym spożywać, powoduje duży dyskomfort psychiczny. Na uniwersytecie w Toronto przeprowadzono badania, które pokazują, jak osoby przestrzegające diety zatracają naturalny system regulacji. Uczestnikom badania podano koktajl mleczny o dużej zawartości kalorycznej, a następnie pozwolono zjeść dowolną ilość lodów. Osoby będące na diecie zjadły znacznie więcej lodów niż druga grupa uczestników badania. Nie potrafili zidentyfikować uczucia sytości i jedli bez zahamowań.

Kontroluj zdrowe odżywianie z głową

Osoby stosujące różne diety mają większy problem z kontrolą swojego apetytu i szybciej zapominają o zjedzonym posiłku. Dlatego bardzo ważne jest, aby zdrowe i racjonalne odżywianie wprowadzić na stałe do swojego życia, a odrzucić diety, które nie sprzyjają budowaniu dobrych nawyków. Staraj się nie opuszczać posiłków i nie głodź się cały dzień. Jedz regularnie, zaspokajając pojawiający się apetyt, dzięki temu z łatwością odnowisz zapasy glikogenu oraz poprawisz poziom energii. Nie rób cheat meala trwającego cały weekend, tym bardziej co weekend. Drobne odstępstwa od planu posiłkowego to nic złego, ale regularne szaleństwa, podczas których jesz bardzo dużo niezdrowych produktów, to już duża przesada. Pamiętaj, że nie ma żadnych zakazanych produktów, wszystkie są dozwolone, ważne są odpowiednie proporcje.