Dieta dla mezomorfika

Określenie somatotypu sylwetki, jaki posiada dana osoba, stanowi często bazę pod układanie jadłospisu, który ma zapewnić osiągnięcie najlepszych rezultatów na płaszczyźnie sportowej, jak i wspomagać osiągnięcie zadowalających efektów sylwetkowych. Posiadając już wiedzę na temat tego, jaki typu budowy mamy (ektomorfik, mezomorfik, endomorfik), łatwiej jest dopasować konfigurację makroskładników, co sprawia, że efekty są szybciej zauważalne. Wpływa to bowiem na to, jak ukształtowany jest nasz metabolizm, dostarczając wszystkiego co potrzeba, zgodnie z jego wymaganiami.

Mezomorfik, jaką posiada budowę ciała?

Mezomorfika zazwyczaj określamy typem budowy ciała, który jest predysponowany do sportów sylwetkowych. Wszystko za sprawą takich cech wyglądu, jak:

  • sylwetka w kształcie odwróconego trójkąta
  • owalna głowa
  • szeroka obręcz barkowa
  • wąskie biodra i pas
  • zarysowana tkanka mięśniowa, pomimo warstwy tłuszczu
  • umięśnione kończyny
  • rozkład tkanki tłuszczowej równomierny na całym ciele.

Mezomorfik jest typem osobnika, który będzie znakomicie odnajdywał się w sportach, które wymagają siły, szybkości, a także zwinności. Cechy takie jak szybki wzrost masy i siły, predysponują takie osoby do sportów atletycznych. W sportach sylwetkowych radzą sobie równie dobrze, ze względu na to, że szybko tracą tkankę tłuszczową, jak i stosunkowo szybko budują mięśnie, co wspomaga znacznie ich przewagę nad konkurentami.

Jakie wykazuje predyspozycje sportowe?

Predyspozycje sportowe:

  • dobrze reaguje na treningi aerobowe oraz trening oporowy (siłowy)
  • może utrzymywać niski poziom otłuszczenia ciała
  • wszystkie grupy mięśni rozwijają się zgodnie z rodzajem adaptacji sportowej
  • w zależności od wymogów sportu, mogą szybko spalać tłuszcz, jak i zwiększać masę mięśniową.

Jakie wskazówki dietetyczne powinien uwzględnić?

Jako że mezomorfik jest osobą predysponowaną do sportów sylwetkowych, jego dieta powinna głównie skupić się na tym, jaki cel treningowy sobie postawił. Oznacza to, że głównie podaż kaloryczna będzie miała wpływ na to, czy będzie on przybierał na masie mięśniowej, czy też redukował niechciany tłuszcz.

Zazwyczaj rok treningowy dzieli na dwa okresy. Okres budowy masy mięśniowej, który powinien posiadać podział makroskładników, podobny do zaprezentowanego poniżej.

Rozkład makroskładników podczas budowy masy:

  • białko: 2,5–2,7 g/kg masy ciała,
  • tłuszcz: 0,88–1,3 g/kg masy ciała,
  • węglowodany: uzupełnić aż do ustalonego limitu ilości kalorii.

Jak i okres redukcji tkanki tłuszczowej, który może bazować na poniższych makroskładnikach dietetycznych:

  • białko: 2,7–3,3 g/kg masy ciała,
  • tłuszcz: 0,55–0,88 g/kg masy ciała,
  • węglowodany: uzupełnić aż do ustalonego limitu ilości kalorii.

Powyższe wartości stanowią znakomite uzupełnienie treningów mezomorfika, pozwalając na szybkie efekty, które zazwyczaj osoba o tej budowie osiąga.

Przykładowy jadłospis dla mezomorfika z zapotrzebowaniem 3200 kcal, ukierunkowany na budowę masy mięśniowej:

Posiłek I

Jajecznica: jaja 150g, boczek 30g

Posiłek II

Schab pieczony: schab surowy bez kości 300g, kasza gryczana 150g, kalafior gotowany 200g

Posiłek III

Pierś z kurczaka grillowana: kurczak pierś surowa 250g, ziemniaki 450g, surówka z pora z dodatkiem jogurtu naturalnego 150g

Posiłek IV

Łosoś pieczony: łosoś dziki świeży 200g, ryż biały paraboliczny 120g, mieszanka chińska warzyw, bez dodatku ziemniaków 200g

Posiłek V

Deser białkowy: odżywka białkowa czekoladowa 30g, kasza jaglana 50g, rodzynki suszone 30g, czekolada gorzka tarta 20g

Dieta mezomorfika obfitująca w posiłki dobre jakościowo, niskoprzetworzone, jest w stanie stymulować metabolizm do wydajnej pracy, dodatkowo angażując zmagazynowaną energię. Osoba o budowie mezomorficznej jest w stanie budować masę mięśniową i tracić tkankę tłuszczową podczas jednego cyklu treningowego. Wymaga to jednak nieco większej cierpliwości i większej skrupulatności.

Podsumowanie

Mezomorfik jest osobą, predysponowaną do budowy masy mięśniowej, jak i utraty tkanki tłuszczowej. Oznacza to, że budowanie sportowej formy przychodzi mu nieco łatwiej niż pozostałym typom metabolicznym. Co więcej, dzięki predyspozycjom fizycznym, zazwyczaj posiada dobre warunki do uprawiania wielu sportów o charakterze szybkościowym, siłowym i zwinnościowym.