Jak ocet jabłkowy wpływa na odchudzanie?

Znany od dawna, wykorzystywany nawet przez Kleopatrę do kąpieli. Stosowany w wielu kulturach, dodawany z powodzeniem do przeróżnych dań. W Polsce znany jest w medycynie ludowej, gdzie jego właściwości były powszechnie wykorzystywane i bardzo cenione. Na temat octu jabłkowego krąży wiele mitów. Czy wspomaga odchudzanie? Czy rzeczywiście jest tak bardzo wartościowy? Jak przyrządzić go samemu w domowym zaciszu? Na te oraz inne pytania postaram się odpowiedzieć w poniższym artykule.

Ocet jabłkowy – czym jest?

Ocet jabłkowy to nic innego jak jedna z wielu odmian octu, które są powszechnie dostępne. Wytwarza się go na bazie jabłek lub musu jabłkowego. Wykorzystuje się go również jako naturalny konserwant, np.: robiąc przetwory. Ma żółto-brązową barwę i jest lekko mętny. Wyróżnia się bardzo charakterystycznym zapachem i cierpkim smakiem.

W occie tym znajdziemy między innymi:

  • witaminę A, beta karoten    
  • witaminy z grupy B,    
  • witaminę C,    
  • witaminę E,    
  • kwas mlekowy,    
  • pektyny,
  • kwas octowy,    
  • kwas cytrynowy,    
  • sód,    
  • fosfor,    
  • potas,    
  • wapń,    
  • żelazo,    
  • magnez,    
  • krzem,    
  • miedź,    
  • siarkę,    
  • związki polifenolowe (kwas galusowy, a także katechiny, epikatechiny oraz kwasy: chlorogenowy, kawowy i kumarowy).

Pierwiastki, które w nim znajdziemy występują w śladowych ilościach.

Działanie przeciwbakteryjne

Ocet jabłkowy z racji tego, że jest produktem powstałym wskutek naturalnej fermentacji jest źródłem bakterii probiotycznych, które sprzyjają naszemu ogólnemu zdrowiu. Według badań, które przeprowadzone zostały w University of North Carolina, School of Medicine, Department of Hospital Epidemiology w USA, ocet jabłkowy może pomagać nam w eliminacji patogenów, w tym bakterii z naszego organizmu, tym samym podnosi on naszą naturalną odporność. Zawarty w occie kwas octowy wykazuje działanie antybakteryjne, co zostało również potwierdzone. Ocet jabłkowy wykorzystuje się również do czyszczenia przeróżnych powierzchni, a także ich odkażania. Dlatego też przemycie octem rany po oparzeniu zapobiec może powstaniu pęcherzy. Jego zastosowanie było również powszechne w przypadku leczenia grzybicy, szczególnie stóp oraz paznokci, a także podczas infekcji uszu.

Wpływ na insulinę

Jak pokazały badania, które wykonywane były zarówno na zwierzętach, jak i na ludziach, ocet jabłkowy ma bardzo korzystny wpływ na funkcje insuliny. W szczególności spożywanie tego octu usprawnia wrażliwość na insulinę podczas posiłku, a także spożywanie go znacznie zmniejsza skoki cukru we krwi.

Udowodniono, że 30 mililitrów octu jabłkowego dodanego do posiłku, który bogaty jest w węglowodany, może zwiększyć wrażliwość komórek na insulinę nawet o 34%. Dlatego też ocet jabłkowy jest polecany w szczególności tym, którzy cierpią na cukrzycę czy insulinooporność. Warto jednak nadmienić, iż wprowadzenie octu jabłkowego do swojej diety należy skonsultować ze swoim lekarzem prowadzącym, tym bardziej, jeśli zażywamy leki, które obniżają poziom cukru we krwi.

Ocet jabłkowy obniża poziom lipidów

W badaniach, które zostały wykonane na zwierzętach, wykazano, że podawanie octu jabłkowego pozytywnie wpływa na poziom cholesterolu – obniżając go. W badaniach wykazano również, że poza poziomem cholesterolu  zmniejszył się także poziom trójglicerydów, a dzięki właściwościom kwasu chlorogenowego, który jest bardzo silnym przeciwutleniaczem, utlenianie frakcji LDL jest znacznie mniejsze, co powoduje obniżenie możliwość wystąpienia chorób takich jak np.: miażdżyca. Ponadto, wiele badań wskazuje na to, że ocet obniża poziom ciśnienia krwi. Niestety należy pamiętać, że to, co działa pozytywnie na zwierzęta, niekoniecznie musi w tym samym stopniu działać na ludzi.

Jedno badanie, które zostało przeprowadzone na Harvardzie, dowiodło, że kobiety, które zażywały sosy ze sporym dodatkiem octu jabłkowego – zmniejszyły ryzyko wystąpienia u siebie chorób serca.

Jak ocet jabłkowy wpływa na odchudzanie?

Faktem jest, iż ocet ten ma pozytywny wpływ na redukowanie zbędnej tkanki tłuszczowej, działanie to znalazło potwierdzenie w eksperymentach naukowych. Sam fakt, iż udział octu jabłkowego w naszej diecie obniża wydzielanie insuliny, a także reguluje poziom glukozy we krwi skłania nas ku temu, aby podczas diety redukcyjnej wprowadzić małe ilości tego octu do swojej diety, np.: doprawiając nim sałatki. Ponadto, ocet ten stymuluje trawienie i wpływa na uczucie sytości, wzmaga on również wydzielanie soków żołądkowych, a także jest pomocny podczas usuwania toksyn z naszego organizmu. Oczywiście należy pamiętać, że ocet jabłkowy nie jest cudownym lekiem na otyłość, ponieważ bez odpowiedniej diety, a także aktywności sam fakt spożywania octu jabłkowego nie sprawi, że nagle stracimy swoje nadprogramowe kilogramy. W takim wypadku należy zadbać o podstawę, czyli deficyt kaloryczny oraz trening, a ocet jabłkowy można ewentualnie wprowadzić jako element kuracji odchudzającej.

Kiedy zastosowanie octu jabłkowego może przynieść korzyść?

  • w przypadku nudności, gdyż działa on pobudzająco na trawienie,    
  • w przypadku problemów skórnych, np.: trądziku – warto przemywać się roztworem wody z octem jabłkowym,    
  • w przypadku astmy, gdyż nawet Hipokrates zalecał nacieranie się octem jabłkowym swoim pacjentom, ponieważ dzięki rozszerzaniu się naczyń krwionośnych usprawnia się proces oddychania,         
  • w przypadku skurczy mięśni, gdyż dzięki sporej zawartości potasu, ale także witaminy E oraz tych, z grupy B i C pozytywnie wpływa na kondycję naszych mięśni.

Jak widać, ocet zastosować można w wielu przypadkach, wiele z nich ma potwierdzone działanie, jednak należy pamiętać, iż nawet najlepsze produkty, w nadmiarze mogą szkodzić.

Optymalna ilość spożycia

Do tej pory nie zanotowano przypadków, w których odpowiednie stosowanie tego octu mogłoby negatywnie wpłynąć na zdrowie lub samopoczucie. Dlatego żelazna zasada – więcej, nie znaczy lepiej. Ocet jabłkowy należy odmierzać łyżeczką, tak aby nie przedobrzyć.

Podczas stosowania octu jabłkowego w naszej codziennej diecie spore znaczenie, poza ilością, ma również jego stężenie, a także forma aplikacji.

W nadmiernych ilościach zniszczyć może on błonę śluzową żołądka, pojawić mogą się również wzdęcia, niestrawność czy bóle brzucha.

Przepis na ocet jabłkowy domowej roboty

Ocet jabłkowy jest produktem ogólnodostępnym, niestety ten, który spotkać możemy na sklepowych półkach, często jest kiepskiej jakości, dlatego warto poświęcić nieco czasu i zrobić swój, w warunkach domowych.

Składniki:

  • 1 kg jabłek,
  • 1 litr letniej, przegotowanej wody,    
  • około 70 g cukru (można zastąpić ksylitolem) – ilość cukru zależna jest między innymi od tego, czy nasze jabłka są słodkie czy lekko gorzkie. Zazwyczaj stosujemy 1 łyżeczkę na około 250 ml wody.

Przygotowanie:

Jabłka należy dokładnie umyć i usunąć zdrewniałe ogonki. Kroimy jabłka na ćwiartki i umieszczamy je w dużym słoju, po czym zalewamy je wcześniej osłodzoną i przegotowaną wodą. Słoik dobrze przykrywamy gazą i mocujemy na nim gumkę. Odstawiamy go w ciemne i ciepłe miejsce. Pamiętajmy, aby jabłka znajdowały się pod powierzchnią wody, w ten sposób unikniemy powstania pleśni. Dlatego też należy dokładnie przycisnąć jabłka, użyć do tego możemy np.: szklani, czy talerza.

Raz dziennie powinno się lekko zamieszać zawartość naszego słoja. Fermentacja octu kończy się, gdy woda przestaje się już pienić. Wtedy jabłka należy przecedzić przez gazę do szklanych butelek.

Fermentacja domowego octu jabłkowego trwać może od 2-5 tygodni, ale warto poczekać.

Podsumowanie

Jak widać, wdrożenie octu jabłkowego do naszej codziennej diety wiąże się wieloma korzyściami. Warto docenić jego cenne właściwości. Należy jednak pamiętać, że nie powinniśmy traktować go jak magicznego środka na wszelkie dolegliwości.