Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Ćwiczenia fizyczne lekiem w walce z depresją

Ćwiczenia fizyczne lekiem w walce z depresją
Lista pozytywnych skutków wynikających z wprowadzenia rekreacji ruchowej w życie jest wyjątkowo długa. Zarówno badania naukowe, jak najzwyklejsze , codzienne obserwacje pozwalają zauważyć związek pomiędzy uprawianiem sportu, a choćby masą i składem ciała. Osoby ćwiczące nie tylko lepiej wyglądają, ale mają także zazwyczaj zdrowszy układ krwionośny, lepszą gospodarkę glukozową i lipidową, a tym samym łatwiej im uchronić się od wielu chorób takich jak miażdżyca, cukrzyca, otyłość etc…

Zapewne jednak wielu z Was zauważyło, że aktywność fizyczna przekłada się także na ogólnie rozumianą psychiczną. Dobry trening pomaga rozładować stres, a także naładować energią i tym samym ułatwić radzić sobie z codziennymi wyzwaniami.

Wpływ aktywności ruchowej na stan zdrowia ludzkiej psychiki zainteresował naukowców z Wydziału Medycznego Uniwersytetu w Nebrasce (Ashish Sharma, Vishal Madaan, Frederick D. Petty), tak że postanowili oni przeanalizować mechanizm tej zależności. Przeanalizowali oni kilka badań i publikacji innych ekspertów i doszli do wniosku, że aktywność taka jak jogging, pływanie, jazda na rowerze, spacery, czy taniec, zmniejszają nasilenie lęku i depresji. Wynika to najprawdopodobniej z faktu, że w czasie wykonywania wysiłku zwiększa się produkcja endorfin, czyli wytwarzanych w organizmie opoidów (endorfina oznacza „wewnętrzną morfinę). Substancje te działają lekko „naktorycznie” i wprawiają w stan euforii lub przynajmniej – dobrego samopoczucia.

Ćwiczenia fizyczne o umiarkowanej intensywności wpływają korzystnie także na relację podwzgórze-przysadka-nadnercza  i „komunikację” pomiędzy rożnymi obszarami mózgu takimi jak układ limbiczny, który odpowiada za motywację i nastrój; ciało migdałowate, które generuje uczucie lęku w odpowiedzi na stres oraz hipokamp, który odgrywa istotną rolę w rozwijaniu funkcji poznawczych jak również wpływa na nastrój i motywację.

Autorzy pracy uznali, jednoznacznie, że rola wysiłku fizycznego we wspomaganiu kondycji psychicznej, jest niedoceniana przez lekarzy. Aktywność ruchowa nie dość, że może stanowić skuteczny czynnik terapeutyczny i profilaktyczny niektórych zaburzeń psychicznych i emocjonalnych, to pozbawiona jest działań niepożądanych charakterystycznych dla zdecydowanej większości famaceutyków.

 

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę