Omega 3 zmniejszaja łaknienie!

Biologiczne właściwości kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3 od pewnego czasu stanowią przedmiot intensywnych badań naukowych. Wiemy już dziś, że tłuszcze te korzystnie wpływają na układ nerwowy, sercowo-naczyniowy i chronią przed rozwojem wielu chorób. Dla osób odchudzających się jednak szczególnie interesujące są wyniki badań wskazujące na pozytywny wpływ kwasów omega 3 na proces redukcji tkanki tłuszczowej, który obejmuje nie tylko usprawnienie przebiegu procesów metabolicznych związanych z pozyskiwaniem energii, ale także – zmniejszenie łaknienia!

Przeczytaj koniecznie:

Omega 3 – lepsza ryba czy kapsułka?

Permanentne uczucie głodu i rozbudzony apetyt na słodkie potrawy to problemy, których doświadcza większość odchudzających się osób. Nieraz wystarczy chwila nieuwagi, słabszy dzień, dodatkowy stres i oto znika cała tabliczka czekolady. Jeśli takie „wypadki” powtarzają się systematycznie, to oczywiście można zapomnieć o pożądanych efektach diety i treningu. Najgorsze jest to, że tak naprawdę niewiele jest skutecznych sposobów na stłumienie łaknienia, a popularna szklanka wody – sprawdza się głownie w kolorowej prasie. 

Okazuje się jednak, że niektóre składniki żywności lepiej niż inne wpływają na odczucie poposiłkowej sytości i tym samym pomagają utrzymać założenia niskokalorycznej diety odchudzającej. Oprócz często polecanego błonnika oraz modnego ostatnio białka znakomicie sprawdzają się także kwasy tłuszczowe z rodziny omega 3, co potwierdzają wyniki wstępnych badań.

W jednym z eksperymentów naukowych, grupę ochotników z nadwagą i otyłością podzielono na dwie grupy: jedna dostarczała niewielką ilość długołańcuchowych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3 (poniżej 260mg na dobę), druga natomiast – dawkę wysoką w ilości 1300mg na dobę. Okazało się, że zwiększenie podaży kwasów omega 3 wyraźnie zmniejsza łaknienie w czasie stosowania niskokalorycznej diety. Co to dla Ciebie oznacza?

Jeżeli odchudzasz się a dokucza Ci uczucie głodu czy nadmierny apetyt, musisz zadbać o odpowiednią podaż tych kwasów tłuszczowych.

W jaki sposób ich dostarczyć? Znakomitym źródłem tłuszczy omega 3 są morskie ryby. Dawka zbliżona do tej użytej w opisanym powyżej badaniu zawarta jest np. w porcji grillowanego łososia (ok. 150 – 200g). Oczywiście dobrym źródłem tych kwasów tłuszczowych są także inne ryby takie jak halibut czy makrela oraz owoce morza. W razie potrzeby dietę można uzupełnić także suplementem, choć jest to rozwiązanie mniej pożądane. Warto jednak zapamiętać sobie, że tłuszcze te ze względu na swoje interesujące właściwości powinny znaleźć swoje miejsce w odchudzającej diecie.

Źródła: Appetite. 2008 Nov;51(3):676-80. Epub 2008 Jun 14.