Co jeść by wspomóc swoją odporność?

W okresie jesienno-zimowym szczególnie łatwo nabawić się infekcji, takiej jak przeziębienie czy grypa, dlatego zwłaszcza w tym okresie ważne jest by przykładać odpowiednią wagę do działań profilaktycznych. Bez wątpienia jednym z istotnych czynników wpływających na odporność immunologiczną jest dieta zapewniająca właściwy poziom odżywienia organizmu. Jeśli chcesz wiedzieć co jeść by ustrzec się infekcji zapraszam do lektury niniejszego artykułu.

Przeczytaj koniecznie:

Jesienno-zimowa suplementacja witaminowa

Jak powszechnie wiadomo dla utrzymania naszego układu odpornościowego w szczytowej formie ważna jest odpowiednia podaż witaminy C. Związek ten naturalnie występuje w świeżych owocach i warzywach, stąd też powinniśmy zadbać o to by nie zabrakło ich w naszym codziennym menu. Szczególnie polecane są tutaj owoce cytrusowe, stanowiące znakomite źródło flawonoidów takich jak kwercetyna czy rutyna, które współdziałają z witaminą C, wzmacniając jej biologiczną aktywność i trwałość. Warto dbać o to by owoce i warzywa pojawiały się przy każdym posiłku.

Kolejnym składnikiem pokarmowym mającym wpływ na odporność immunologiczną jest cynk. Pierwiastek ten jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju komórek wyspecjalizowanych w eliminacji intruzów takich jak wirusy i bakterie chorobotwórcze, a jego niedobory zwiększają ryzyko rozwinięcia się infekcji górnych dróg oddechowych. Cynk naturalnie występuje w owocach morza, kiełkach, orzechach, jajach, mięsie, rybach oraz w mleku.

Chociaż ciągle niewiele się o tym fakcie mówi, to jednak literatura naukowa wyraźnie wskazuje, iż osoby z deficytem witaminy D łatwiej zapadają na przeziębienie i grypę. Nasz organizm pokrywa dzienne zapotrzebowanie na ten związek głównie dzięki ekspozycji na działanie promieniowania UV, stąd też nic dziwnego, że w okresie jesienno-zimowym niedobory są niezwykle powszechne. Znakomitym źródłem witaminy D są tłuste ryby morskie oraz tran, pewne jej ilości zawarte są także w podrobach takich jak wątroba oraz w tłuszczu mlecznym i jajach.

Również kwasy z rodziny omega 3 (zwłaszcza długołańcuchowe zwane w skrócie EPA i DHA, choć w pewnym stopniu również ich prekursor – kwas ALA) wpływają na naszą podatność na infekcje i podobnie jak witamina D stanowią bardzo często deficytowy składnik diety. Ich naturalnym źródłem są ryby i owoce morza, algi morskie, a także len (w tym olej lniany), olej rzepakowy, orzechy włoskie oraz produkty wzbogacone i tran.

Galusan epigalokatechiny i inne polifenole zawarte w zielonej herbacie z jednej strony wspierać mogą skuteczność działań naszego układu immunologicznego, a z drugiej upośledzać zdolność wirusów przeziębienia i grypy do replikacji – czyli namnażania. Badania z ostatnich lat wskazują, że regularne spożywanie herbata, czy stosowanie jej skoncentrowanych ekstraktów zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób górnych dróg oddechowych.

Podsumowanie

Dieta wspomagająca naturalną odporność organizmu powinna być urozmaicona i uwzględniać pokarmy takie jak owoce, warzywa, ryby morskie, jaja, mięso, kiełki, orzechy oraz zieloną herbatę. Dzięki odpowiedniej podaży zawartych w tych produktach związków możliwe jest utrzymanie układu immunologicznego w szczytowej kondycji, co zmniejsza ryzyko zachorowania na infekcje górnych dróg oddechowych.