Potrawy, które lepiej smakują pieczone niż smażone

Wprowadzając zdrowe nawyki żywieniowe, warto bliżej przyjrzeć się technikom kulinarnym. Od dawna wiadomo, że smażenie nie jest najzdrowszą metodą termicznej obróbki potraw – z racji chociażby ilości używanego tłuszczu i jego niekorzystnych przemian, pod wpływem wysokiej temp. czy też znacznych strat składników odżywczych. Choć najbardziej pożądanym sposobem przygotowywania posiłków jest gotowanie na parze, można także wkomponować w zdrowy jadłospis dania pieczone, zwłaszcza jeżeli pojawią się one w miejsce potraw smażonych. Poniżej przedstawiam kilka dań, które tradycyjnie są smażone, a lepiej smakują, gdy się je upiecze.

Ryba

Panierowane i smażone na głębokim oleju filety rybne podawane są nawet małym dzieciom, pomimo że ich wartość odżywcza jest naprawdę niska. Można nawet powiedzieć, iż większość korzyści wynikających ze spożywania ryb, poprzez panierowanie i smażenie zostaje zatracona. Dotyczy to m.in. zawartości zdrowych tłuszczów z rodziny omega 3.  Zdecydowanie korzystniejszą opcją jest pieczenie – wystarczy oprószyć rybę ulubionymi ziołami i skropić sokiem z cytryny, zawinąć w folię lub włożyć do naczynia żaroodpornego i umieścić w rozgrzanym piekarniku. Należy pamiętać, iż mięso ryb nie wymaga długiej obróbki cieplnej, wystarczy około 15-20 minut w temp. 180 stopni. 

Udka z kurczaka

Wbrew pozorom zdrowy jadłospis nie musi się opierać wyłącznie na filetach z piersi z kurczaka, można również uwzględnić inne jego elementy, jak choćby udka. Smażąc mięso z drobiu, sprawiamy, że staje się zdecydowanie bardziej ciężkostrawne, tłuste i mniej aromatyczne (dominują zapachy związane z przemianą tłuszczy użytych do smażenia). Dzięki pieczeniu udka z kurczaka zachowają soczystość oraz nabiorą aromatu zastosowanych ziół i przypraw. Warto jednak przed przyprawieniem, pozbawić udka skóry, dzięki czemu ograniczymy ilość nasyconych kwasów tłuszczowych.

Warzywa

Dość powszechne jest przekonanie, że wybrane warzywa smakują najlepiej jeśli są smażone. Dotyczy to m.in. bakłażanów czy choćby ziemniaków. Tymczasem taka obróbka cieplna sprawia, że warzywa te chłoną znaczne ilości tłuszczu. Podczas pieczenia, możemy uzyskać pożądany aromat oraz złocisty kolor, bez konieczności stosowania ogromnych ilości tłuszczu.

Podsumowanie

Pieczenie nie jest idealny sposobem przygotowywania posiłków, jednakże dużo bardziej korzystnym dla zdrowia od smażenia. Osoby, które pragną pozbyć się nieprawidłowych nawyków żywieniowych powinny zwracać uwagę nie tylko na rodzaj spożywanych pokarmów, ale także na sposób obróbki termicznej. Najbardziej pożądane jest gotowanie i gotowanie na parze, ale można również uwzględnić posiłki pieczone. Dania smażone warto przygotowywać jedynie okazjonalnie.