Zdrowe i kolorowe  sosy – doskonały sposób na urozmaicenie diety

Dania z ryżem, ziemniakami czy makaronem nie muszą być monotonne, suche i jałowe – wystarczy poświęcić niewielką ilość czasu na przygotowanie smacznego i zdrowego sosu. Oprócz wzbogacenia walorów smakowych posiłku, możemy dostarczyć cennych składników odżywczych. Pod warunkiem oczywiście, iż nie skorzystamy z gotowców w słoiku czy proszku, nie użyjemy kostki rosołowej czy białej mąki.

Sos pieczarkowy

Ugotuj kilka obranych pieczarek – możesz wrzucić je na kilka minut do wrzątku lub wykorzystać urządzenie do gotowania na parze. Następnie zmiksuj je z dodatkiem 2-3 łyżek jogurtu naturalnego, koperku – opcjonalnie również z 1 ząbkiem czosnku i łyżeczką masła. Przypraw do smaku pieprzem i solą, zamieszaj i w ten prosty sposób otrzymałeś sos, który będzie się doskonale komponował jako dodatek do mięsa – zarówno na ciepło jak i na zimno.

Sos pomidorowy

Bardzo prosty w przygotowaniu, smaczny i pasujący do dań z makaronem, ziemniakami i ryżem. Wystarczy do niewielkiego garnka przelać pokrojone i obrane pomidory z puszki lub kartonika, dodać 1-2 łyżeczki koncentratu pomidorowego, drobno pokrojoną cebulę oraz przyprawy takie jak: bazylia, papryka ostra, papryka słodka, pieprz, sól, lubczyk. Można także złagodzić smak, dodając 1-2 łyżki jogurtu naturalnego. Całość należy zagotować, od czasu do czasu mieszając. W wersji dla osób bardzo zapracowanych, można uprościć przygotowanie, wkładając wymienione wyżej składniki do miski a następnie umieścić na około 5 minut w mikrofalówce. Doskonałym uzupełnieniem sosu pomidorowego mogą być plastry mozzareli lub świeżo starty parmezan.

Sos szpinakowy

W zależności od ilości sosu jaką chcemy uzyskać, rozmrażamy kilka niewielkich kostek mrożonego szpinaku. Najlepiej jest to zrobić w niewielkim rondelku. Po roztopieniu, podgrzewamy szpinak jeszcze kilka minut, tak aby odparować wodę. Na koniec należy dodać 3-4 łyżki jogurtu, czosnek wyciśnięty przez praskę, a także pieprz i sól. W ten sposób otrzymany sos doskonale pasuje do ryb, mięs oraz dań z razowym makaronem.

Sos marchewkowo- kalafiorowy

Ugotowaną marchewkę oraz kilka średniej wielkości różyczek kalafiora (także podgotowanych) należy zmiksować aż do uzyskania jednolitej konsystencji. W razie konieczności – gdyby sos był za gęsty, można dodać niewielką ilość przegotowanej wody lub bulionu warzywno-mięsnego. Należy pamiętać także o odpowiednim przyprawieniu sosu, najlepiej będą pasować: lubczyk, pieprz, sól, chili, można dodać także rozgnieciony ząbek czosnku oraz 1-2 łyżki jogurtu naturalnego. Tak przygotowany dodatek będzie pasował do dań z gotowanym mięsem, makaronem oraz ryżem.

Podsumowanie

Przygotowanie smacznych i wartościowych sosów, wcale nie musi być pracochłonne. Wystarczy kilka składników i odrobina inwencji, aby dotychczas spożywane potrawy wzbogacić o nowe smaki i wartości odżywcze.