Lecytyna dla zdrowej wątroby

Suplementy zawierające lecytynę reklamowane są zazwyczaj jako środki wspomagające pracę układu nerwowego, poprawiające pamięć i koncentrację. Sięgają po nią przede wszystkim uczniowie, studenci, pracownicy umysłowi. Okazuje się tymczasem że preparaty tego typu mają o wiele szersze zastosowanie, a ich przyjmowanie obejmować może szereg innych korzyści, w tym również pozytywny wpływ na funkcjonowanie wątroby.

Przeczytaj koniecznie:

Zioła na wątrobę-wspomaganie

Lecytyna – tańsza alternatywa dla drogich preparatów z apteki

Każdy kto kiedykolwiek interesował się środkami wspomagającymi pracę wątroby, natknął się z pewnością na grupę preparatów zawierających fosfolipidy sojowe. Można je dostać w aptekach, cieszą się dobrą opinią stosujących i przyzwoitymi referencjami w postaci badań potwierdzających ich skuteczność. Niestety są one również dość drogie. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że istnieje tańsza i skuteczna alternatywa w postaci suplementów diety zawierających lecytynę, czyli mieszaninę fosfolipidów (głównie fosfatydylocholiny a także  fosfatydyloinozytolu i niewielkich ilości fosfatydyloseryny i fosfatydyloetanoloaminy) i posiadających właściwości podobne do wspomnianych przed chwilą środków aptecznych opartych na fosfolipidach sojowych.

W jaki sposób lecytyna wpływa na wątrobę?

Istnieje wiele przesłanek wskazujących iż suplementacja lecytyną korzystnie wpływa na pracę wątroby. Do tej pory udało się potwierdzić, że związek ten działa ochronnie na wątrobę zmniejszając niekorzystny wpływ związków szkodliwych takich jak chociażby etanol, paracetamol, galaktozamina i innych. Lecytyna przyspiesza także regenerację tego narządu wpływając na stabilizację błon komórkowych hepatocytów. Suplementacja lecytyną hamuje także proces stłuszczenia i zwłóknienia wątroby, co związane jest z hamowaniem peroksydacji lipidów i syntezy kolagenu. Jak wiec widać jej wpływ na funkcjonowanie tego narządu jest wielokierunkowy. Przy okazji warto dodać, że suplementacja lecytyną ma także inne potencjale walory, związek ten korzystnie wpływać może na profil lipidowy oraz na funkcjonowanie układu nerwowego.

Kto powinien stosować lecytynę?

Trudno wskazać jedną docelową grupę, która ze stosowania lecytyny wyciągnąć może największe korzyści. Z pewnością środek ten powinien zainteresować sportowców stosujących sterydy anaboliczno-androgenne przyjmowane drogą pokarmową. Lecytyna może okazać się przydatna również w trakcie budowania masy i stosowania diet z nadwyżką energetyczną, które same w sobie mogą powodować dodatkowe obciążenie dla wątroby. Z drugiej strony stosowanie lecytyny może być też zasadne w okresie redukcji tkanki tłuszczowej, niekoniecznie jednak ze względu na wpływ na wątrobę, a fakt że fosfolipidy mogą usprawniać przebieg procesów metabolicznych zaangażowanych w uwalnianie i spalanie tłuszczu zapasowego. Brakuje jednak przekonujących dowodów wskazujących, że suplementacja lecytyną wspomaga odchudzanie, teorie te – choć powszechne -  mają charakter spekulacji.

Podsumowanie

Preparaty zawierające lecytynę sojową mogą być stosowane również jako środki wspomagające pracę i regenerację wątroby. Ich skład jest bardzo zbliżony do składu aptecznych „regeneratorów wątroby”, cena natomiast jest zdecydowanie niższa.

Źródła: Zeisel SH; da Costa KA (November 2009). "Choline: an essential nutrient for public health". Nutrition Reviews 67 (11): 615–23. doi:10.1111/j.1753-4887.2009.00246.x. PMC 2782876. PMID 19906248. · Jump up to: a b Staff, Alternative Medicine Review (2002) Phosphatidylcholine Altern Med Rev. 7(2):150-4. · Jackie Dial, PhD and Sandoval Melim, PhD, ND. June 2000, updated June 2003. "Lecithin" in AltMedDex® Evaluations. Truven Health Analytics