Prosty sposób na poprawę wydolności

Poszukując skutecznych metod na poprawę parametrów wysiłkowych, koncentrujemy zazwyczaj swoją uwagę na kwestiach związanych z odpowiednim odżywianiem, treningiem, regeneracją potreningową czy też na doborze właściwego zestawu suplementów. Tymczasem istnieje jeszcze jeden czynnik, wyjątkowo często pomijany i niedoceniany przez osoby amatorsko zajmujące się sportem, a mianowicie – aspekt psychologiczny.

Przeczytaj koniecznie:

Duże mięśnie a wydolność

Psychika

Zarówno badania naukowe jak i liczne obserwacje sportowców wyczynowych wskazują na istotny wpływ tzw. treningu psychologicznego na wyniki uzyskiwane podczas zawodów sportowych. Podkreśla się fakt, iż niewłaściwy sposób odżywiania oraz nieodpowiedni trening prowadzą do przemęczenia i zaprzepaszczenia formy sportowej, ale z drugiej strony niekorzystne skutki mogą wynikać również z niewłaściwego sposobu myślenia i postrzegania wybranych kwestii nieodzownie związanych z wysiłkiem, takich jak np. zmęczenie. Jak wiadomo, szeroko rozumiane „zmęczenie” może stanowić poważną przeszkodę w rozwijaniu wydolności, o czym przekonał się z pewnością niejeden biegacz, kolarz czy triatlonista, a także amator innych dyscyplin sportowych.

Kwestią kluczową jest przełamanie wewnętrznych barier i zmuszenie się do podjęcia i kontynuowania wysiłku w sytuacji, kiedy organizm zapobiegliwie informuje nas o tym, iż już „mu się nie chce” i wysyła sygnały świadczące o zmęczeniu. Nie należy jednak przeszacowywać swoich możliwości i nie stawiać poprzeczki zbyt wysoko, co jest częste w przypadku osób niewytrenowanych lub trenujących nieregularnie – przełamywanie barier może zakończyć się kontuzją lub zniechęceniem do aktywności fizycznej. Niemniej jednak również osoby rozpoczynające przygodę z regularnymi treningami powinny zwrócić uwagę czy nie są dla siebie zbyt pobłażliwe i profilaktycznie unikają wszelkich zadyszek i szybciej bijącego tętna.

„Dam radę!”

Okazuje się, iż prostym sposobem na poprawę wytrzymałości podczas treningów może okazać się motywacyjna rozmowa z samym sobą. Badanie przeprowadzone przez Blanchfield i wsp. wskazuje na bardzo dużą skuteczność tego typu zabiegów – potwierdzona ona została podczas dwutygodniowych testów na ergometrze, przeprowadzonych na osobach o podobnych stopniach wytrenowania. Sportowcy, którzy w trakcie trwania wysiłku mówili do siebie (w myślach, za pośrednictwem tzw. pętli fenologicznej), podkreślając swój stopień przygotowania i pełnej gotowości do zwycięstwa czy poprawy wyników albo też udzielając sobie konstruktywnych wskazówek dotyczących wykonywanego ćwiczenia, szybciej poprawiają wytrzymałość oraz wydolność organizmu.

Naukowcy podkreślają, iż rozmawianie z samym sobą zmienia postrzeganie samego wysiłku – wydaje się on być mniej wyczerpujący, dzięki czemu łatwiej o poprawę wydolności. Auto-wspomaganie psychologiczne okazuje się więc nieść za sobą namacalne korzyści w postaci poprawy wyników!

Wnioski

Sposób postrzegania wysiłku i nastawienie psychiczne wynikające z jego wykonywania wywierają istotny wpływ na rozwój wytrzymałości i wydolności organizmu. Umiejętne motywowanie samego siebie, mobilizacja wewnętrzna oraz pozytywne myślenie mogą stanowić istotny element wspomagania wysiłku, przyczyniający się z jednej strony – doraźnie – do poprawy wyników, a z drugiej – konsekwentnie wspierając rozwój formy sportowej.

Źródła: Blanchfield AW , Hardy J , de Morree HM , Staiano W , Marcora SM; Talking Yourself out of Exhaustion: The Effects of Self-Talk on Endurance Performance, Med Sci Sports Exerc. 2013 Oct 10.