Gorzki smak cukru

Cukier dodany występuje jako nieodzowny składnik wielu produktów żywnościowych. Odnaleźć możemy go w postaci sacharozy, syropu glukozowo-fruktozowego, glukozy, fruktozy, etc. również w pożywieniu, w którym zasadniczo występować nie powinien (np. pieczywie, wędlinach czy zupie pomidorowej). Warto zdawać sobie sprawę, jakie mogą być konsekwencje beztroskiego „bombardowania” organizmu dawkami rafinowanego cukru – dzięki temu zaczniemy większą uwagę przywiązywać do tego, co pojawia się na naszych talerzach.

Przeczytaj koniecznie:

Stevia – naturalny słodzik alternatywą dla aspartamu

Nawet dzieci wiedzą, że słodycze nie są zdrowe. Niewiele jednak osób wie na czym niekorzystny wpływ cukru na nasz organizm polega. Dodatkowym problemem jest fakt, iż w świadomości konsumentów słodycze to wyłącznie batoniki, ciastka i cukierki. Tymczasem dżemy, soki i napoje owocowe, owocowe przetwory mleczne uważane są za zdrowszą alternatywę dla typowych łakoci. Jedynym sposobem na zweryfikowanie jakości danego produktu jest skrupulatna analiza. Oto najczęstsze konsekwencje beztroskiej diety bogatej w cukry dodane:

Problemy z nadmierną masą ciała

Najbardziej oczywiste i widoczne gołym okiem następstwo diety zasobnej w cukry. Wbrew pozorom nie zawsze „jesteś tym co jesz” – częściej to nie tyle tłuszcz, który spożywamy, ale właśnie nadmiar cukru w postaci pustych i bezużytecznych kalorii ląduje w okolicach pasach w postaci mało estetycznej tkanki tłuszczowej. Wiadomo dziś, iż nadmiar cukru upośledza funkcjonowanie gospodarki hormonalnej, prowadzi do zaburzenia mechanizmów regulacji głodu i sytości.

Uzależnienie

Często wydaje się nam, iż nie możemy żyć bez ulubionych ciastek czy batoników. Sięgamy po nie w chwili spadku formy psychofizycznej, naradzamy się za ciężki dzień lub odniesiony sukces – stale zwiększając dawki, aby poczuć charakterystyczne odprężenie. Są to oczywiste objawy uzależnienia, niebezpiecznego nie tylko pod kątem zdrowia fizycznego ale również psychicznego. Sesje ze słodyczami mają swój ostateczny finał w postaci ogromnego kaca moralnego, wyrzutów sumienia i poczucia winy, co może stanowić początek dolegliwości związanych z zaburzeniami odżywiania czy depresją.

Choroby układu krążenia

Konsekwencje spożywania zbyt dużych ilości cukrów, znacznie wykraczają poza defekt estetyczny w postaci nadmiarowych ilości tkanki tłuszczowej. Chociaż w powszechnej świadomości za problemy z układem krążenia odpowiedzialne są przede wszystkim tłuszcze nasycone, to okazuje się, iż groźniejsze w praktyce bywają rafinowane węglowodany  – a zwłaszcza fruktoza. Potwierdzono, że może ona negatywnie wpływać gospodarkę lipidową zwiększając stężenie triglicerydów.

Choroby wątroby

Ciągle zbyt mało mówi się o tym, że nadmierna konsumpcja cukrów dodanych może prowadzić do niealkoholowego stłuszczenia wątroby. Znów szczególnie groźna okazuje się tutaj rafinowana fruktoza, której obfitym źródłem są wszystkie produkty dosładzane sacharozą lub syropem glukozowo-fruktozowym.

Próchnica

Osoby mające słabość do produktów żywnościowych będących obfitym źródłem cukrów rafinowanych muszą się liczyć z tym, że w ich uzębieniu szybko zaczną pojawiać się ubytki… Niestety dieta zasobna w cukry proste sprzyja rozwojowi próchnicy. Jak wiadomo choroba ta sama w sobie okazać się może niezwykle nieprzyjemna, a jej leczenie – również do miłych nie należy.

Szybsze starzenie się organizmu

Hiperglikemia i hiperinsulinemia mogą nasilać procesy glikacji białek wchodzących w skład wielu tkanek i narządów. Kiedy procesowi temu ulegają białka elastynowe i kolagenowe skóry, to starzeje się ona szybciej. W efekcie wyglądamy na starszych niż jesteśmy w istocie. Rezygnacja lub chociaż – ograniczenie spożycia słodyczy może okazać się niewspółmiernie lepszym środkiem odmładzającym niż najdroższe suplementy i kremy.

Podsumowanie

Odżywianie się na co dzień wysoko przetworzoną żywnością bogatą w cukry dodane to prosty sposób na zafundowanie sobie problemów natury zdrowotnej i estetycznej. Jeżeli chcesz cieszyć się dobrą kondycją i posiadać estetyczną sylwetkę – koniecznie zwracaj uwagę na to co ląduje na twoim talerzu i staraj się by słodycze inne przesłodzone pokarmy były co najwyżej okazjonalnym dodatkiem.