Czy jeśli ćwiczę na siłowni to muszę brać odżywki i suplementy?

Wątpliwości dotyczące konieczności stosowania preparatów uzupełniających dietę czy wspomagających zdolności wysiłkowe wcale nie należą do rzadkości. Wiele osób wręcz jest przekonanych o tym, że progres na treningach i poprawa wyglądu sylwetki uzależnione są od przyjmowania suplementów i odżywek. Tymczasem absolutnie nie jest to prawdą. Zwłaszcza osoby dopiero zaczynające treningi czy też ćwiczące zaledwie od kilku miesięcy nie muszą sobie zawracać głowy suplementacją.

 Początkowo, przy sensownym treningu i choć trochę przemyślanym odżywianiu, postępy są wręcz spektakularne! Okres tzw. „inicjacji”, obejmujący pierwsze pół roku, to czas, gdzie szczególną uwagę należy poświęcać wdrażaniu w życie elementarnych podstaw dotyczących metodyki i techniki wykonywania ćwiczeń oraz właściwego komponowania jadłospisu. Chodzi przede wszystkim o to, żeby ustrzec się podstawowych błędów, bo jeśli zostaną one utrwalone – naprawdę trudno będzie je potem wyprostować. A substancje zwłaszcza takie jak kreatyna mogą „maskować” nasze zaniedbania i paradoksalnie przyczyniać się do ich późniejszego powielania. Stąd też nie poleca się suplementów kreatynowych w pierwszych miesiącach ćwiczeń.

Nie ulega wątpliwości, że poprzez umiejętnie dobraną suplementację można wspomóc rozwój formy sportowej. Jednak nie oznacza to wcale, iż suplementy są warunkiem koniecznym do wystąpienia progresu. Co ważne, dotyczy to nie tylko osób o niewielkim stażu treningowym, ale również sportowców bardziej zaawansowanych! Znam wiele osób, które ciężko trenują, dobrze się odżywiają, nie biorą żadnych suplementów i wyglądają znakomicie. Znam również wiele osób, które zostawiają regularnie sporo kasy w sklepach z odżywkami dla sportowców, ale nie przykładają się do treningu lub diety i wyglądają ciągle tak samo. Piszę tym, aby zwrócić uwagę na fakt, że niektórzy kładą zbyt duży nacisk na kwestię suplementacji, traktując ją jako „zamiennik” dobrej diety. Takie myślenie można zobrazować frazą: „no tak, może nie odżywiam się super dobrze, ale biorę za to najlepszą odżywkę białkową na rynku”. Tyle, że praktyczną konsekwencją takiego sposobu myślenia jest najczęściej stagnacja.

Odżywki i suplementy dla sportowców stanowić mogą wartościowe uzupełnienie zabiegów żywieniowych i treningowych na każdym poziomie wytrenowania. Ich stosowanie nie jest jednak koniecznością. Co więcej, w niektórych wypadkach – np. w okresie rozpoczynania treningów – wręcz wskazane jest by na kwestii doboru suplementów nie koncentrować zbyt mocno swojej uwagi. Osoby o dłuższym stażu powinny jednak pamiętać, że jeśli chcą utrzymać konsekwentny progres, a nie mają zamiaru stosować suplementów diety, muszą położyć szczególny nacisk zarówno na właściwy dobór produktów żywnościowych, jak i kwestię samego rozplanowania swoich treningów potraktować z najwyższą starannością. Suplementy często ułatwiają przełamanie okresu stagnacji, pomagają ustrzec się przed przetrenowaniem, a także pozwalają zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie organizmu na niezbędne składniki odżywcze.