Pracuję, więc nie mam możliwości, by jeść zdrowo (?)

Chociaż każdemu z nas doskonale znany jest fakt, że odpowiednio zbilansowane i zróżnicowana dieta jest podstawą do zbudowania zdrowej, jędrnej, sportowej sylwetki, to bywają sytuacje, gdy wydaje się nam, że utrzymanie tzw. „czystej miski”, czyli menu opartego o wysokowartościowe produkty jest niemożliwe.

Przeczytaj koniecznie:

Ja nie mam czasu! Jak zorganizować trening?

Z jednej strony zdajemy sobie sprawę, że sportowy tryb życia ( i co się z tym ściśle wiąże: atrakcyjna sylwetka) wymaga pewnych poświęceń, kompromisów i zorganizowania, z drugiej strony czasami stosunkowo niewielkie przeciwności urastają w naszych oczach do rangi ogromnych, niedających się przezwyciężyć, przeszkód.
 

  • „nie mam w pracy kuchenki mikrofalowej” (ale zimną pizzę czy też inny zamówiony fast food chętnie zjem)

  • „przecież nie wyciągnę pudełka z jedzeniem przy współpracownikach” (za to opakowanie ciastek leżące na biurku nie jest powodem do wstydu)

  • „nie mam czasu codziennie przygotowywać sobie posiłków do pracy” (ale codziennie oglądam dwugodzinny blok seriali)

  • „mam zbyt krótkie przerwy/zbyt wiele zadań, by zjeść posiłek w pracy” (ta „wymówka”, jako jedyna, może rzeczywiście stanowić dość poważny problem)

Warto przyjrzeć się sobie oraz osobom notorycznie „mającym pod górkę” czy przypadkiem trudności stające na naszej drodze nie są wyolbrzymiane. Oczywiście stres oraz brak czasu mogą czasami stać się przyczyną słabszego, mniej dopracowanego menu, jednak w większości sytuacji, przy odrobinie chęci można pogodzić pracę oraz zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na określone składniki odżywcze.

Organizuj, planuj, nie trać czasu

Poranne pobudki i wczesna godzina rozpoczęcia pracy nie zawsze sprzyjają celebrowaniu śniadań. Wiedząc, że rankiem będzie brakowało czasu przygotuj posiłek przed położenie się spać, dzięki czemu zyskasz go na spokojne skonsumowanie jeszcze przed wyjściem z domu, zjesz w pracy lub też w drodze do niej.

Jeżeli nie zadbasz o śniadanie, to najpóźniej kilka godzin po “porannej kawie” dopadnie cię taki głód, że ostatnią rzeczą, na którą zwrócisz uwagę będzie jakość posiłku. Ciasteczko, baton, zapiekanka, jogurt owocowy… same małowartościowe i „sadłotwórcze” zapychacze.

Gdy dysponujesz niewielką ilością czasu dokonuj zakupów na kilka dni. By mądrze zaplanować listę rzeczy do kupienia przygotuj wstępny tygodniowy jadłospis i wynotuj niezbędne produkty. Zyskasz pewność, że niczego ci nie zabraknie, nie stracisz czasu na dodatkowe wizyty w marketach.

Przygotowuj posiłki na kilka dni “z góry”, porcjuj, pakuj w pojemniczki.

Nie masz pomysłu na śniadania? Skorzystaj z naszych propozycji:

http://potreningu.pl/diety/posilki/index/strona/1/type/breakfast

Zdrowa przekąska – miej ją zawsze pod ręką

Jeżeli w twojej pracy wszystko jest uporządkowane i działa wg schematu, to nie powinieneś mieć problemów ze znalezieniem czasu na spożycie posiłku.

O wiele mniej korzystna jest sytuacja, gdy telefony się urywają, a projekt jest do zrobienia „na wczoraj”… wtedy rzeczywiście może być ciężko „wysupłać” choć kilkunastominutową przerwę. W takim wypadku dobrze jest mieć „pod ręką” coś, co będziesz mógł szybko przekąsić:
 

  • Orzechy, migdały (najlepiej nie prażone/solone)

  • Jogurt naturalny, serek wiejski, ser twarogowy

  • Owoce, warzywa

  • Puszkowana ryba (tuńczyk, makrela, śledź)

  • Suszone mięso

  • Jaja (ugotowane)

  • Białko (w tym wypadku przyda się szejker lub wysoka szklanka)

  • Woda

Brak kuchenki mikrofalowej to nie jest problem

Oczywiście bardzo komfortowo byłoby móc codziennie w pracy posilić się ciepłym posiłkiem, jednak nie każde miejsce wyposażone jest w taki sprzęt. Co zrobić, gdy pracodawca nie zapewnił takiego luksusu? Przede wszystkim należy przygotowywać takie pożywienie, które nie będzie wymagało podgrzewania (sałatki, kanapki) lub też takie, które na zimno mile łechcąc zmysł smaku zaspokoi głód.

Drugie rozwiązanie jest bardziej kosztowne, niemniej jednak smaczne i niezmiernie wygodne. Znajdź bufet, firmę cateringową, która dostarczy wybrany, zbilansowany i – przede wszystkim – ciepły posiłek prosto do twojego miejsca pracy.

Praca vs zdrowe odżywianie

Choć niejednokrotnie zdarza się, że praca nie sprzyja i nie ułatwia spożywania posiłków i utrzymywania diety, to jedynie od ciebie zależy, czy zdecydujesz się na zdrowe, zróżnicowane i zbilansowane pożywienie czy też pójdziesz na łatwiznę… Dyscyplina i wytrwałość procentują – o tym należy pamiętać. O tym, że nie każdy ma tyle samozaparcia i motywacji, by zawalczyć o piękną sylwetkę – również.

A jak jest w Twoim przypadku...?