Brokułowy suplement V.S. brokuł

Żywność pochodzenia roślinnego, taka jak owoce czy warzywa , jest źródłem wielu cennych dla zdrowia związków. Naukowcy systematycznie odkrywają coraz to nowe substancje i coraz to nowe ich właściwości i możliwe zastosowania w profilaktyce i leczeniu wielu chorób, ale też – co szczególnie istotne dla osób aktywnych – we wspomaganiu pracy nad estetyką sylwetki i rozwijaniem zdolności wysiłkowych.

Klasyczna dieta sportowa, przy zagospodarowaniu zapotrzebowania na białko, węglowodany i tłuszcz nie pozostawia często zbyt dużo miejsca na odpowiednią ilość warzyw i owoców. Sportowcy dodatkową dawkę witamin, składników mineralnych i inne cennych związków próbują więc dostarczyć metodami alternatywnymi. Naprzeciw ich oczekiwaniom wychodzą producenci suplementów diety, którzy wypuszczają coraz to nowe preparaty zawierające nie tylko kompleksy witaminowo-mineralne, ale również skoncentrowane wyciągi z owoców, warzyw i ziół, będące źródłem flawonoidów, steroli i innych cennych substancji.

Przykładem szczególnie wartościowej rośliny, zasobnej w bioaktywne składniki jest brokuł. Zawarte są w nim glukozynolany, które po przekształceniu do izotiocyjanianów wykazują potencjał przeciwnowotworowy, a także przeciwzapalny i antyoksydacyjny. Niektóre badania wykazały, że brokuł ma także ochronne działanie na tkankę mięśniową. Nic więc dziwnego, że w ostatnim czasie pojawiło się sporo suplementów zawierających wyciągi z tego warzywa. Grupa amerykańskich naukowców pod przewodnictwem dr Clarke’a, postanowiła sprawdzić czy podawanie preparatów zawierających wyciągi z brokułów są równie skuteczne, co spożywanie kiełków tych warzyw. Okazało się, że różnice w efektywności poszczególnych zabiegów były znaczące.

Dostarczanie glukozynolanów poprzez spożywanie konwencjonalnej żywności może być nawet do ośmiu razy skuteczniejsze niż w wypadku przyjmowania tej samej ich dawki w postaci suplementu. W brokułach zawarta jest mirozynaza, która bierze udział w przekształceniu glukozynolanów do aktywnych izotiocyjanianów takich jak sulforafan i brucyna. W preparatach dostępnych na rynku enzym ten nie występuje, co utrudnia dobitnie pozyskiwanie związków docelowych. Wspomnę jeszcze przy okazji, że również smażenie, pieczenie, a także długotrwałe gotowanie może pozbawić brokuły tego cennego enzymu. Warto więc w wypadku tych warzyw nie tylko bazować na konwencjonalnej żywności, ale także odpowiednio ją przyrządzać.

Comparison of isothiocyanate metabolite levels and histone deacetylase activity in human subjects consuming broccoli sprouts or broccoli supplement. Clarke JD, Riedl K, Bella D, Schwartz SJ, Stevens JF, Ho E.

Oregon State University. "Health benefits of broccoli require the whole food, not supplements." ScienceDaily, 11 Oct. 2011. Web. 24 Oct. 2011