Dieta antyprzeziębieniowa

W okresie jesienno-zimowym ryzyko zachorowanie na infekcję górnych dróg oddechowych zdecydowanie wzrasta. Przed rozwojem tego typu przypadłości uchronić może jednak sprawnie działający system odpornościowy. Tymczasem czynnikiem, który w sposób istotny wpływa na kondycję układu immunologicznego i tym samym pomaga chronić przed rozwojem przeziębienia i grypy jest dieta. W niniejszym poradniku pokrótce opiszę jak należy się odżywiać, by ustrzec się infekcji.

Przeczytaj koniecznie:

Warzywa na przeziębienie

 

Postaw na dobre jakościowo jedzenie

Nie ulega wątpliwości, że większość dostępnej w sklepach żywności to produkty wysoko przetworzone charakteryzujące się najczęściej niską jakością. Dlatego też należy dokonywać starannej selekcji tego, co pojawia się w codziennym menu. Ma to niebagatelny wpływ na utrzymanie w dobrej kondycji układu immunologicznego. Podstawą codziennej diety winny być produkty nisko przetworzone, która z jednej strony są znakomitym źródłem wielu składników pozytywnie wpływających na pracę systemu odpornościowego, a z drugiej  pozbawiona jest najczęściej związków upośledzających jego pracę. Zagadnienie to szerzej omówię w kolejnych akapitach, poświęcając je właściwościom konkretnych produktów żywnościowych.

Ryby morskie i owoce morza

Jak pokazują badania naukowe, najbardziej deficytowym składnikiem naszej diety jest witamina D . Na niedobory tego związku cierpi około 90% naszej populacji przy czym jego braki odbijają się niekorzystnie na funkcjonowaniu układu immunologicznego. Znakomitym źródłem witaminy D są tymczasem tłuste ryby morskie, które dodatkowo dostarczają także innych, niezmiernie ważnych związków wpływających na pracę systemu odpornościowego, takich jak kwasy omega 3 oraz selen. Należy je jadać minimum dwa razy w tygodniu. Źródłem wspomnianych składników sa także owoce morza.

Owoce cytrusowe

O tym, że cytrusy stanowią źródło składników mogących wpływać na kondycję układu immunologicznego wiedzą chyba wszyscy. Przekonanie to skądinąd jest prawdziwe i wynika z tego, że dostarczają one sporych dawek witaminy C, a także zawierają potężną dawkę związków fenolowych z grupy flawonoidów. Szczególnie cennym składnikiem diety są grejpfruty, smaczniejsze od nich i bardziej  lubiane mandarynki. Zawarte w nich substancje w sposób istotny wpływać mogą na zdolność organizmu do radzenia sobie z chorobotwórczymi wirusami i innymi patogenami. W celu zapewnienia odpowiedniej dawki kwasu askorbinowego i flawonoidów zaleca się cytrusy jeść codziennie, w ilości wynoszącej minimum około 200g na dobę.