Guma do żucia obniża poziom kortyzolu i wspomaga koncentrację

W telewizyjnych reklamach bezcukrowych gum do żucia podkreślany jest przede wszystkim ich korzystny wpływ na zdrowie jamy ustnej i profilaktykę próchnicy oraz odświeżający aromat i smak. Tymczasem korzyści z ich używania mogą być o wiele większe niż się wielu osobom wydaje. W ostatnich czasach pojawiło się wiele publikacji wskazujących np. na korzystny wpływ żucia gumy na koncentrację i samopoczucie.

Na szczególną uwagę zasługują jednak wyniki badania przeprowadzonego przez zespół naukowców z Uniwersytetu Swinburne w Melbourne (Scholey i wsp.), które wykazały, że żucie gumy może być skutecznym sposobem radzenia sobie z niekorzystnymi skutkami stresu. Eksperyment naukowców brytyjskich (Sketchley-Kaye i wsp.) potwierdził tą zależność i dodatkowo wykazał, że w sytuacji stresowej guma do żucia może poprawić czujność i koncentrację.
Wygląda na to, że sama czynność „przeżuwania" może obniżać poziom hormonu stresu - kortyzolu i zmniejszać uczucie niepokoju. Kortyzol jest hormonem, którego wysoka aktywności związana jest z wieloma niepożądanymi konsekwencjami związanymi z metabolizmem tłuszczy, węglowodanów i aminokwasów. Dodatkowo hormon ten może przyczyniać się do występowania nagłych „napadów głodu". Osoby, mające w zwyczaju „przejadanie swoich stresów", wiedzą doskonale o czym mowa. Żucie gumy wydaje się więc wyjątkowo nieinwazyjną metodą wspomagania organizmu w sytuacjach wysokiego napięcia psychicznego.
Jak wspomniałem, żucie gumy dodatkowo poprawia umiejętność skupienia uwagi i analitycznego myślenia. Dzieję się tak najprawdopodobniej ze względu na zwiększony napływ krwi do mózgu wywołany żuciem. Wyniki ostatnich badań okazały się na tyle przekonujące, że w niektórych szkołach w Niemczech zaleca się uczniom żucie gumy w trakcie lekcji. Tak jest np. w Szkole Podstawowej Volkenschwand w Bayern.
Jak więc widać bezcukrowa guma może być traktowana nie tylko jako element profilaktyki próchnicy czy sposób na „odświeżenie" oddechu. Żucie gumy może być skuteczną metodą na obniżenie poziomu kortyzolu i poprawienie zdolności kojarzenia i koncentracji, zwłaszcza w przypadku stresujących sytuacji, np. w czasie egzaminów czy ważnych sprawdzianów.
Chewing gum alleviates negative mood and reduces cortisol during acute laboratory psychological stress. Scholey A, Haskell C, Robertson B, Kennedy D, Milne A, Wetherell M.
Chewing gum modifies state anxiety and alertness under conditions of social stress. Sketchley-Kaye K, Jenks R, Miles C, Johnson AJ.