Porcja białka zamiast posiłku - czy to dobry pomysł?

Odżywki białkowe stanowić mogą niezwykle wygodne uzupełnienie diety. Ważne jest jednak to, by używać ich we właściwy sposób. Stosunkowo popularne stało się już jakiś czas temu zastępowanie nimi posiłków opartych na konwencjonalnej żywności. Warto się zastanowić jednak, czy taka praktyka jest aby na pewno korzystna.

Przeczytaj koniecznie:

Czym są suplementy i odżywki dla sportowców?

Czym są odżywki białkowe?

Odżywki białkowe jak sama nazwa wskazuje, stanowią po prostu skoncentrowane źródło białka. Otrzymywane są z rozmaitych komponentów, przy czym największą popularnością cieszą się tutaj surowce mleczne takie jak serwatka i kazeina. Związane jest to z jednej strony z wysoką wartością odżywczą zawartego w nich białka, a z drugiej – z pożądanymi właściwościami organoleptycznymi. Warto wiedzieć, że wbrew temu co sądzą co poniektórzy, preparaty proteinowe nie są wynikiem chemicznej syntezy, a powstają z zastosowaniem metod mechanicznych i termicznych.

Jakie jest przeznaczenie odżywek białkowych

Docelowe przeznaczenie odżywek białkowych jest proste – mają uzupełniać dietę w proteiny, wtedy gdy nie dostarczamy ich odpowiedniej ilości z konwencjonalnej żywności. W praktyce jednak stosowanie tego typu preparatów jest najczęściej podyktowane wygodą. Przygotowanie koktajlu zabiera o wiele mniej czasu niż ugotowanie mięsa. Stąd też wiele osób z proteinowego proszku czyni integralny element spożywanych na co dzień posiłków. O ile jednak praktyka polegająca na dodawaniu odżywek do spożywanych dań wydaje się całkiem OK, to kontrowersje budzi rozwiązanie, które sprowadza się do zastępowania nimi posiłków. Warto się zastanowić nad konsekwencjami takich działań.

Odżywka VS posiłek

Chcąc odpowiedzieć na pytanie zadane w tytule należy zastanowić się najpierw czy porcja preparatu białkowego może stanowić zamiennik posiłku. Otóż wiemy już, ze proszek proteinowy składa się po prostu z białka. Tymczasem spożywane przez nas na co dzień posiłki zazwyczaj dostarczają szerokiego spektrum składników odżywczych takich w tym również witamin, składników mineralnych, kwasów tłuszczowych, węglowodanów. Tak więc, mając na uwadze ten fakt szybko można dojść do wniosku, iż porcja odżywki proteinowej nie jest ekwiwalentem dobrze zbilansowanego posiłku, gdyż jest bo prostu uboga odżywczo.

Zastępowanie posiłków porcja odżywki to zdaniem niektórych znakomity sposób na to by utrzymać należytą (czytaj „dużą”) ilość pozycji w menu przy braku konieczności poświęcania znacznej ilości czasu na przygotowanie jedzenia na cały dzień. To oczywiście jest pewien argument. Faktycznie bowiem przyrządzenie i zjedzenie sześciu posiłków może być karkołomnym wyzwaniem dla osób pracujących, uczących się czy mających inne pochłaniające zajęcia. Wypicie proteinowego koktajlu jest niewspółmiernie prostsze. Tyle, że warto mieć na uwadze, iż tak naprawdę nie ma konieczności jadania sześć razy dziennie. Śmiało można ograniczyć się do czterech posiłków na dobę. Poza tym zawsze lepiej jest zjeść mniej posiłków – a lepszych jakościowo i bardziej odżywczych, niż więcej – a jałowych i słabych pod względem doboru składników.

Podsumowanie czyli jak wpleść odżywkę do diety?

Wiemy już, że odżywka białkowa to słaby zamiennik posiłków. Z drugiej strony posiada ona pewne walory, z których przecież w praktyce warto jest korzystać. Jak więc zatem włączyć ją do menu? Sytuacja jest prosta, wystarczy użyć jej jako części składowej jakiejś potrawy. Przykładowo odżywka proteinowa znakomicie nada się jako składnik owsianki opartej na płatkach owsianych, owocach świeżych, orzechach i dodatkach takich ja cynamon. Odżywka białkowa to także doskonały dodatek do owocowego koktajlu lub - naleśników czy placków. Jako samodzielny szybki posiłek sprawdzi się co najwyżej bezpośrednio po wysiłku, o ile jednak w ciągu krótkiego czasu po jej konsumpcji i pojawi się pełnowartościowy posiłek oparty na konwencjonalnej żywności.