Czy warto trenować rano?

Jeśli prowadzisz tryb życia, w którym każdy dzień lub niemal każda godzina dnia jest zaplanowana i wypełniona zajęciami, znalezienie czasu na trening może być nie lada wyzwaniem. Jednak tak samo, jak każdego dnia bez zastanowienia myjesz zęby, by były czyste i zdrowe, tak samo ćwiczenia fizyczne są receptą na utrzymywanie zdrowego ciała. Podobnie też, jak mycie zębów, wykonywanie ćwiczeń może wejść w nawyk i stać się twoją codzienną rutyną.

Jak wybrać odpowiednią porę  na ćwiczenia? 

Często nie mamy zbyt wielkiego wyboru - ćwiczymy wtedy, gdy możemy, wtedy, gdy pozwala nam na to grafik dnia. Każda pora będzie odpowiednia. Ważne, by wykonywać ćwiczenia regularnie. Nawet, jeśli brakuje Ci czasu w ciągu dnia, jest proste rozwiązanie. Możesz nastawić budzik na nieco wcześniejszą porę i z samego rana wykonać trening. Nie potrzebujesz wiele czasu, by wykonać odpowiednią pracę. Jeśli postawić na intensywny trening o charakterze interwałowym, wystarczy zaledwie 20 min. W 20-30 minut możesz również wykonać przyzwoitą sesję jogi. To również wystarczający czas na poranną przebieżkę czy krótki trening wzmacniający.

Dlaczego warto ćwiczyć w godzinach porannych? Oto  korzyści związane z wykonywaniem treningu o poranku.

Poranny trening lepszy, niż kubek kawy

Każdy dzień zaczynasz od kubka mocnej czarnej kawy? Tymczasem, poranny trening lub nawet spacer może lepiej pobudzić mózg, niż mocna kawa! Badanie przeprowadzone w Wielkiej Brytanii wykazało, że wykonywanie ćwiczeń w godzinach porannych w połączeniu ze zdrowym śniadaniem wpływało na poprawę sprawności umysłowej i lepszy nastrój. Nic dziwnego skoro nauka pokazuje, że ćwiczenia poprawiają pamięć i funkcje poznawcze. 

Wiele osób rezygnuje ze śniadania, co w wielu przypadkach może być błędem! Jeśli wybierasz się jedynie na krótką przebieżkę, pożywne śniadanie zjedz po ćwiczeniach. Jeśli planujesz trening na siłowni, lepiej zjedz śniadanie przed ćwiczeniami. Trening będzie wówczas bardziej efektywny!

Poranny trening doda Ci energii na cały dzień

Jak zazwyczaj czujesz się rano? Jeśli nie jesteś porannym ptaszkiem, który wyskakuje z łóżka gotowy do działania, prawdopodobnie myślisz, że poranne ćwiczenia nie są dla ciebie. W rzeczywistości, to właśnie takie osoby mogą najbardziej skorzystać na porannych ćwiczeniach. Ćwiczenia sprawiają, że krew płynie szybciej i pomaga pokonać sztywność mięśni, brak sił i powolne myślenie. Zamiast ratować się kolejną filiżanką kawy, zadbaj o 15-20 minut porannej aktywności.

W jaki sposób ćwiczenia pobudzają o poranku i dodają energii? 

Trening powoduje przepływ krwi do każdej części ciała. Badania potwierdzają, że ćwiczenia niwelują objawy zmęczenia, nawet u osób ze zmęczeniem spowodowanym przewlekłymi schorzeniami, takimi jak rak lub fibromialgia. Tak więc, jeśli walczysz ze zmęczeniem rano, ćwicz zaraz po przebudzeniu.

Dzięki porannym ćwiczeniom łatwiej będzie Ci wytrwać na diecie

Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Brighama Younga pokazało, że poranne treningi pomagają zmniejszyć chęć podjadania w ciągu dnia. Naukowcy poprosili 35 kobiet (część miała prawidłową wagę, część nadwagę) o szybki marsz na bieżni przez 45 minut. Przed rozpoczęciem ćwiczeń pokazywano im zdjęcia żywności, a naukowcy monitorowali ich reakcje za pomocą elektrod. Tydzień później ponownie pokazali uczestnikom zdjęcia jedzenia. Naukowcy odkryli, że osoby po porannym treningu, mniej reagowały na zdjęcia jedzenia. Ponadto, osoby te były bardziej aktywne w ciągu całego dnia.

Można by pomyśleć, że poranny trening zrekompensowałyby, poruszając się mniej później w ciągu dnia, ale to badanie co innego – poranne ćwiczenia podnoszą poziom energii w ciągu dnia, dzięki czemu jesteśmy bardziej aktywni. Oczywiście może to zależeć od rodzaju wykonywanych ćwiczeń oraz ich intensywności. Jeśli o świcie wykonamy trening, po którym najchętniej poszlibyśmy spać, a potem ledwo poruszamy kończynami, to prawdopodobnie aktywność w ciągu dnia nie wzrośnie, a być może nawet zmaleje.

Ćwiczenia o poranku podkręcą metabolizm na cały dzień

Twoje ciało rano budzi się, a funkcje życiowe są spowolnione. Nic dziwnego! Wychodzisz ze stanu hibernacji i twój metabolizm też. Badania pokazują, że intensywne ćwiczenia zwiększają EPOC (zwiększone powysiłkowe zużycie tlenu). Mówiąc najprościej, im intensywniejszy trening, tym wyższy EPOC, tym więcej tlenu i kalorii zużywa twój organizm już po zakończeniu treningu. 

Efekt taki możemy osiągnąć zarówno ćwiczeniami aerobowymi, takimi jak bieganie, jak i ćwiczeniami na siłowni. Jeśli decydujesz się na trening siłowy rano, pamiętaj, że mięśnie są sztywniejsze rano i możesz mieć mniej siły, niż w późniejszych godzinach w ciągu dnia. Pamiętaj, by dobrze się rozgrzać!

O poranku nic nie może Cię rozproszyć, ani zaskoczyć!

Zastanów się ile razy planowałeś wykonać trening po południu, ale wypadło ci nagle spotkanie w pracy lub okazało się, że musisz jechać coś załatwić. Jeśli zdecydujesz się wykonanie treningu rano, jeszcze zanim udasz się do pracy, istnieje dużo mniejsze ryzyko, że coś ci wypadnie i pokrzyżuje twoje plany. Niestety same dobre zamiary nie przynoszą rezultatów. Lepsze zdrowie i estetyczna sylwetka zbudowane są dzięki konsekwentnym sesjom treningowym. 

Podsumowując

Poranne treningi mogą przynosić wiele korzyści. Jeśli zazwyczaj nie ćwiczysz rano, spróbuj i zobacz, jak to działa, ale pamiętaj, pora dnia jest mniej ważna, niż sam fakt wykonania treningu. Najlepszy czas do ćwiczeń jest wtedy, gdy możesz wykonać trening, gdy możesz się w pełni na nim skupić i nic Cię nie rozprasza. Dla jednych najlepszą porą będą godziny poranne, dla innych wieczorne. Nieważne, o której godzinie trenujesz, ważne, by robić to konsekwentnie i regularnie. Wtedy na pewno zauważymy efekty naszej pracy.