Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Czy dieta bogata w tłuste ryby może redukować stres?

Czy dieta bogata w tłuste ryby może redukować stres?
Olej rybny jest świetnym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, które odgrywają ważną rolę w funkcjonowaniu mózgu. Badania przeprowadzone na dorosłych sugerują, że kwasy tłuszczowe omega-3 mogą być korzystne w leczeniu łagodnej i umiarkowanej depresji.

Kwasy tłuszczowe omega-3 znajdują się głównie w oleju rybnym i niektórych algach morskich, są obecne także w niektórych produktach roślinnych.

Geneza badania

W związku z tym, że depresja występuje rzadziej w krajach, w których ludzie jedzą duże ilości ryb, naukowcy zbadali, czy oleje rybne mogą zapobiegać i / lub leczyć depresję i inne zaburzenia nastroju.

Uważa się, że największe korzyści dla osób z zaburzeniami nastroju mają dwa kwasy tłuszczowe omega-3: kwas EPA i DHA.

Metaanalizy sugerują, że kwasy omega-3 są skuteczne, ale wyniki nie są jednoznaczne ze względu na zmienność między dawkami oraz stosunek EPA do DHA. Najskuteczniejsze preparaty wydają się mieć co najmniej 60% EPA w stosunku do DHA. 

Stres związany z egzaminami

Stosowanie oleju rybnego może również zmniejszyć stres związany z egzaminami. Dietetycy z Uniwersytetu w Lozannie opublikowali wyniki eksperymentu, w którym trzytygodniowy cykl przyjmowania oleju rybnego utrzymywał niski poziom hormonów stresu u studentów narażonych na stres podczas egzaminów.

Badania trwają

Oczywiście sam olej rybny nie wyleczy z depresji, ale może być pomocny, jako dodatek do zażywanych leków. Chociaż potrzeba więcej badań, aby dokładnie określić, jaką rolę odgrywają kwasy omega-3 w depresji, możliwe jest, że suplementy  bogate w kwasy omega-3, mogą  zmniejszyć ryzyko depresji. Wiadomo też, że  kwasy tłuszczowe omega-3 pomagają obniżyć  poziom trójglicerydów, a to pomaga zachować zdrowe serce.

Zadbaj o dietę

Najlepszym sposobem na dostarczenie  składników odżywczych jest zdrowa dieta, bogata w omega-3. Jeśli jednak nie jesteśmy w stanie spożywać wystarczającej ilości kwasów tłuszczowych, warto sięgnąć po suplementy diety.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę