Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dieta antystresowa - zasady, efekty, jadłospis

Dieta antystresowa - zasady, efekty, jadłospis
Stres stanowi nieodłączny element życia współczesnego człowieka – naznacza niemal każdą sferę jego codzienności, przyczyniając się do powstawania i rozwoju wielu chorób cywilizacyjnych, takich jak: depresja, nerwica, bezsenność czy różnego rodzaju nowotwory. Co zrobić, by ograniczyć negatywny wpływ chronicznego napięcia na zdrowie? Z pomocą przychodzi dieta antystresowa. Na czym polega ten sposób odżywiania?

Na czym polega dieta antystresowa?

Dieta antystresowa ma na celu zredukowanie poziomu stresu za pomocą żywności, jaką spożywamy. Posiłki w diecie antystresowej powinny być lekkostrawne i urozmaicone – lepiej jadać mniej, a częściej. Należy unikać nadmiaru tłuszczów, wysoce przetworzonych artykułów spożywczych, dużych ilości napojów alkoholowych i kawy (wypłukuje magnez z organizmu). W ciągu dnia dobrze jest znaleźć czas na ćwiczenia, spacery bądź inną aktywność fizyczną (ruch podnosi poziom serotoniny). 

Dieta antystresowa - zasady

Zasady diety antystresowejNadrzędnym celem diety antystresowej jest wzmocnienie układu nerwowego oraz uzupełnienie niedoboru serotoniny. Dlatego bazuje ona przede wszystkim na produktach bogatych w:

  • witaminy z grupy B – m.in. tiamina, pirodyksyna, ryboflawina, biotyna, kwas foliowy czy kwas pantotenowy. Związki te występują w pełnoziarnistych artykułach zbożowych (kasza gryczana, płatki owsiane itp.), nasionach roślin strączkowych (groch, fasola), przetworach mlecznych (kefiry, mleko, jogurty naturalne), warzywa liściaste (sałata, szpinak, kapusta, jarmuż);
  • magnez, cynk – cennym źródłem wspomnianych mikroelementów są orzechy brazylijskie, pestki dyni, otręby, pszenne, migdały, ostrygi, wątróbka cielęca, arbuz, kakao i gorzka czekolada;
  • flawonoidy – spotykane w czarnych porzeczkach, borówkach, aronii, truskawkach, wiśniach, ciemnych winogronach, czerwonym winie, pomarańczach, grejpfrutach, czerwonej papryce czy cytrynie;
  • tryptofan – obecny przede wszystkim w rybach morskich, jajkach i chudym mięsie z kurczaka.

Dieta antystresowa - przykładowe posiłki

Jadłospis w diecie został ułożony w taki sposób, aby znajdowało się w nim więcej pokarmów przyczyniających się do wzmocnienia układu nerwowego. Poniżej skomponowano przykładowe menu dla kuracji antystresowej, które jest tylko sugestią, a nie gotowym planem.

Jadłospis - dzień 1

  • śniadanie: płatki owsiane z jogurtem naturalnym i czerwonym winogronem
  • II śniadanie: jajecznica z pomidorem, czerwoną papryką i pieczarkami
  • obiad: wątróbka cielęca duszona z jabłkiem i kaszą gryczaną
  • podwieczorek: kakao gorzkie z mlekiem (dosłodzić można miodem)
  • kolacja: kefir z borówkami i aronią 

Jadłospis - dzień 2

  • śniadanie: omlet z musem wiśniowym (100% owoców)
  • II śniadanie: sałatka ze szpinakiem, serem feta, pestkami dyni i czerwoną papryką
  • obiad: spaghetti pełnoziarniste z kawałkami kurczaka w sosie jogurtowo-czosnkowym 
  • podwieczorek: serek wiejski z migdałami
  • kolacja: fit zupa grochowa (250 ml)

Jadłospis - dzień 3

  • śniadanie: twaróg chudy z czerwoną papryką i waflami ryżowymi
  • II śniadanie: smoothie z truskawek i pomarańczy
  • obiad: grillowany filet z dorsza z brązowym ryżem i surówką z kapusty białej
  • podwieczorek: 4 kostki gorzkiej czekolady (kakao 70% lub więcej), szklanka kefiru
  • kolacja: naleśniki z mąki zbożowej z twarogiem chudym i borówkami

Jadłospis - dzień 4

  • śniadanie: jajecznica ze szpinakiem, czerwoną papryką i otrębami owsianymi
  • II śniadanie: koktajl na bazie jogurtu naturalnego, wiśni i wiórek kokosowych
  • obiad: burgery z ciecierzycy z białym ryżem i sałatą
  • podwieczorek: arbuz (150 g)
  • kolacja: chleb żytni z chudą szynką z piersi kurczaka i mozzarellą

Jadłospis - dzień 5

  • śniadanie: mix sałat ze szpinakiem i jarmużem, mozzarellą, pestkami dyni i orzechami nerkowca
  • II śniadanie: koktajl proteinowy z mlekiem i czarnymi porzeczkami
  • obiad: gotowana na parze pierś z kurczaka z kaszą gryczaną, groszkiem i marchewką podaną na gęsto
  • podwieczorek: czerwone winogrono, szklanka kefiru
  • kolacja: pieczywo chrupkie Wasa z serkiem wiejskim z czerwoną papryką i pomidorkami koktajlowymi

Jadłospis - dzień 6

  • śniadanie: awokado z gorzkim kakao i mlekiem (zblendować)
  • II śniadanie: kromka chleba żytniego z chuda szynką z piersi kurczaka 
  • obiad: spaghetti pełnoziarniste z grillowaną piersią kurczaka, pomidorkami koktajlowymi, kurkami w sosie jogurtowym
  • podwieczorek: serek wiejski z migdałami i połówką banana
  • kolacja: jajko sadzone ze szpinakiem i czerwoną papryką

Jadłospis - dzień 7

  • śniadanie: płatki owsiane z jogurtem naturalnym i czerwonym winogronem
  • II śniadanie: smoothie z truskawek i pomarańczy
  • obiad: wątróbka cielęca duszona z jabłkiem i kaszą gryczaną
  • podwieczorek: 4 kostki gorzkiej czekolady (kakao 70% lub więcej), szklanka mleka
  • kolacja: zupa krem z ciecierzycy

Dieta antystresowa - wady i zalety

Poniższa tabela zawiera bilans wad i zalet dla diety antystresowej. Warto pamiętać, że przy stosowaniu jakichkolwiek form odżywiania należy to skonsultować z lekarzem bądź dietetykiem.
 

Wady

Zalety

widoczne efekty po dłuższym czasie stosowania kuracji

różnorodność posiłków

dłuższy czas przygotowania posiłków

wzrost produkcji serotoniny

 

dostarczenie odpowiednich wartości odżywczych

 

wysoka zawartość energii dostarczona z pokarmów

Co sądzisz o tej diecie? Czekamy na Twoją opinię w komentarzach!

Dieta antystresowa - efekty jakich możemy się spodziewać

Sukcesem do upragnionej sylwetki i zrzuceniu nadprogramowych kilogramów jest zbilansowana dieta i ujemny bilans kaloryczny. Wydaje się to tak proste, a jednak najczęściej wiele osób ma z tym problem. Jak to bywa przy stosowaniu takich diet, na efekty trzeba długo poczekać, co wymagać będzie od nas dużego zapasu silnej woli. Nasi specjaliści przygotują dla was indywidualny plan dietetyczny dostosowany do waszych potrzeb i oczekiwań, co będzie dużo prostsze i szybsze, niż szukanie kolejnych metod odchudzania. Zapoznaj się z ofertą pod tym adresem: https://potreningu.pl/plan 

Czy warto przejść na dietę antystresową?

Nie od dziś wiadomo, że dieta jest kluczem do sukcesu. Prowadząc zdrowy styl życia, nie tylko poprawia to nasz ogólny wygląd sylwetki, ale przede wszystkim poprawia jakość naszego zdrowia i samopoczucia. Odczucie ciągłego zmęczenia, rozdrażnienia, nerwowość, brak skupienia, chęci do pracy, stres i wiele innych to tylko połowa sygnałów, które przesyła Ci twój organizm. Dieta antystresowa pozwoli nam wzmocnić układ nerwowy, ale i nie tylko. Uczy ona przede wszystkim zdrowych nawyków żywieniowych, które czasem okazują się pierwszym krokiem do zmiany stylu życia. Pamiętajmy, że nasze ciało to jedyne miejsce, w którym musimy żyć.