Kreatyna jest jedną z najsilniej działających, dozwolonych substancji wspomagających rozwój zdolności wysiłkowych takich jak siła czy wytrzymałość siłowa, a także przyśpieszających przyrost beztłuszczowej masy ciała. Z resztą jest to informacja powszechnie znana i nie budząca raczej wątpliwości. Zarówno skuteczność jak i bezpieczeństwo stosowania kreatyny zostało potwierdzone w bardzo wielu badaniach naukowych z udziałem sportowców.

Nigdy nie jest jednak tak dobrze, by nie mogło być lepiej, stąd też zarówno producenci suplementów jak i naukowcy poszukują sposobów na wzmocnienie działania kreatyny.

W ostatnich latach sporo uwagi poświęca się substancji zwanej beta-alaniną, badania z udziałem ludzi wykazały, iż może mieć ona istotny wpływ na rozwój ogólnie rozumianej formy sportowej. Wynika to z faktu, iż związek ten należący do beta-aminokwasów jest prekursorem karnozyny – ważnego di-peptydu występującego głównie w mięśniach i pełniącego bardzo istotną rolę. W czasie aktywności fizycznej przede wszystkim o charakterze beztlenowym dochodzi do zmian pH w komórkach mięśniowych, co z kolei powoduje obniżenie zdolności wysiłkowych. Karnozyna pełni rolę „bufora” pomagając pozbyć się nadmiaru jonów wodorowych i tym samym poprawić odporność mięśni na przeciążenia. Oczywiście rola karnozyny na tym się nie kończy, ostatnio coraz więcej mówi się o jej hamującym wpływie na proces starzenia się organizmu.

Jak pokazały badania naukowe (Hoffman i wsp.), połączenie beta alaniny i kreatyny pozwala odnieść korzyści większe niż z suplementacji samą kreatyną. Pozytywne skutki odnoszą się nie tylko do możliwości wysiłkowych, ale także do kompozycji ciała (poziomu tkanki tłuszczowe j i beztłuszczowej masy ciała). Jeśli więc planujesz w najbliższym czasie cykl kreatynowy, szukaj suplementów które zawierają zarówno kreatynę jak i beta alaninę w składzie. Wg najnowszych danych połączenie tych dwóch substancji pozwala uzyskać lepsze efekty niż stosowanie ich oddzielnie.