SzukajSklep

Kontroluj swoją sylwetkę i postęp w dążeniu do celu!

Załóż profil

Ostatnio założyli profil i kontrolują swoją sylwetkę oraz postępy

Sprawdź plan treningowy/dietetyczny dla siebie

z naszej usługi korzysta w tej chwili 2001 klientów więcej o planach

Kuchnia - przepisy potraw

Odchudzanie i diety

Ćwiczenia na poprawę sylwetki

Trening jako lek przeciwzapalny

Zdrowie Trening

Niemal pięćset lat temu, Wojciech Oczko, jeden z twórców medycyny polskiej wygłosił znaną sentencję, mówiąca iż „ruch zastąpi prawie każdy lek, podczas...

Motywatory

Produkty spożywcze

Fakty i mity o dietach

Grillowanie jest niezdrowe.
Na temat grillowania panują rozmaite przekonanie, niektórzy twierdzą, że jest najlepszą formą obróbki termicznej – nawet bowiem tłuste pokarmy stają się „fit” gdy tłuszcz w nich zawarty się wytapia, inni natomiast straszą powstającymi z owego tłuszczu substancjami toksycznymi zatruwającymi nasz organizm. Prawda tymczasem leży pośrodku. Grillowanie może być zdrową formą obróbki termicznej o ile nie grillujemy bardzo tłustych pokarmów, a sam proces nie przebiega na otwartym ogniu i nie trwa zbyt długo. Innymi słowy łosoś upieczony 10 – 15min w folii jest jak najbardziej zdrowy, grillowana przez pół godziny na otwartym ogniu kiełbasa do najzdrowszych już niestety nie należy.

Opalanie przyczynia się do zwiększenia produkcji witaminy D.
To prawda – witamina D syntetyzowana jest w naszym organizmie dzięki działaniu promieni ultrafioletowych, dlatego warto korzystać ze słońca oczywiście zachowują umiar i zdrowy rozsądek. Witamina D jest ważna nie tylko dla zdrowych i mocnych kości i zębów, ale także dla właściwego funkcjonowania układu nerwowego, krwionośnego i hormonalnego. Odpowiednio wysoki poziom witaminy D sprzyja utrzymaniu szczupłej sylwetki.

Częste jedzenie przyspiesza metabolizm
Mit. Choć spożywanie większej ilości posiłków (4 – 6) w ciągu dnia pozwala lepiej zapanować nad ilością i jakością spożywanej żywności, to nie jest prawdą stwierdzenie, jakoby częstsze jedzenie przyspieszało tempo przebiegu procesów metabolicznych. Jeśli nie masz jednak czasu na spożywanie sześciu posiłków, dobrym rozwiązaniem będą także cztery lub trzy.

Umiejętność radzenia sobie z emocjami związana jest z apetytem na słodkie.
Często osoby borykające się z nagłymi napadami ochoty na słodycze potrzebują nie tylko pomocy dietetyka, ale również psychologa. Okazuje się, że za ten stan odpowiadają głównie emocje, a umiejętność radzenia sobie z nimi koreluje z umiejętnością kontroli apetytu. Kluczowe znaczenie ma tutaj zdolność do niwelowania negatywnych skutków stresu, poprzez odpowiednie treningi i zastosowanie technik relaksacyjnych.

Masło jest niezdrowe i należy zamiast niego stosować margarynę
Mit powielany w rozmaitych kampaniach medialnych. Masło może stanowić wartościowe uzupełnienie jadłospisu. Zawiera witaminy A i D oraz sprzężone dieny kwasu linolowego czyli „CLA”, popularny składnik preparatów odchudzających. Margaryny natomiast często są źródłem niezdrowych tłuszczy trans i zaburzają w naszej diecie pożądaną proporcję kwasów tłuszczowych omega 6 do omega 3.

Diety bezmięsne mogą być deficytowe w witaminę B12.
Badania naukowe wskazują, że wegetarianie, a zwłaszcza weganie narażeni są na niedobory witaminy B12 występującej w pokarmach pochodzenia zwierzęcego, a zwłaszcza w mięsie. Skutki wynikające z tego faktu zazwyczaj nie są odczuwalne od razu, nieraz pojawiają się wręcz po latach, stąd też nie zawsze kojarzone są z bezpośrednią przyczyną. Wegetarianie, a zwłaszcza weganie powinni rozważyć suplementację witaminą B12

Jedzenie na noc sprzyja tyciu.
Choć to przekonanie jest niezwykle powszechne, to nie do końca odpowiada ono rzeczywistości. Sam fakt spożywania pokarmu w godzinach wieczornych nie jest bowiem czymś złym, niewłaściwy natomiast może być dobór pokarmów. Innymi słowy, zjedzenie pizzy przed snem czy wciągnięcie litra lodów – sprzyja tyciu, kolacja w postaci ryby z warzywami czy lekkiej sałatki już niekoniecznie.

Mleko blokuje wchłanianie kreatyny.
Ten mit ma niezrozumiałą dla mnie genezę. Wiele osób jednak święcie jest przekonanych o tym , że popicie porcji kreatyny szklanką mleka zniweczy jej działanie. Mało tego, niektórzy na tyle obawiają się owej zależności, że biorąc rano kreatynę rezygnują z porcji owsianki na mleku i jedzą – kanapki. Tymczasem kreatynę można nawet popijać w mlekiem, a jej działanie i tak będzie odczuwalne.

Błonnik oczyszcza organizm z toksyn
Błonnik nie jest w stanie usunąć toksyn zmagazynowanych w naszym ustroju, co najwyżej może pomóc pozbyć się „balastu” zalegającego w jelitach m.in. poprzez przyspieszenie spowolnionej perystaltyki – nie ma to jednak nic wspólnego z tzw. detoksykacją. Błonnik jest ważnym elementem diety, warto jednak znać jego prawdziwą rolę.

Przyprawy takie jak pieprz i chilli wspomagają odchudzanie.
Aktywne związki zawarte w tych przyprawach (piperyna i kapsaicyna) wykazują potencjał termogenny, zwiększając produkcję ciepła i stymulując tym samym spalanie substratów energetycznych, takich jak wolne kwasy tłuszczowe. Osoby odchudzające się powinny pomyśleć o uwzględnieniu w diecie pikantnych dań, przygotowywanych z dodatkiem wymienionych tutaj przypraw.

Mleko ma dużo białka.
Wiele osób uważa, że mleko zawiera dużo białka, tymczasem jego zawartość wynosi niewiele ponad 3%, co w szklance daje około 7 gram. Zakładając że dzienne spożycie białka powinno wynosić około 2 gram na kg masy ciała, 80-cio kilogramowy osobnik musiałby spożyć w ciągu dnia ponad pięć litrów mleka by zaspokoić zapotrzebowanie. Mleko zawiera dobrej jakości białko, jednak absolutnie nie powinno stanowić głównego jego źródła w diecie.

Osoby, które jedzą szybko - szybciej tyją.
Pomimo iż na pierwszy rzut oka wydaje się to mało prawdopodobne, to taka zależność faktycznie istnieje i potwierdzają ją eksperymenty przeprowadzone z udziałem ludzi. Szybkie jedzenie powoduje, że informacja o najedzeniu odczytywana jest przez nasz mózg z opóźnieniem. W konsekwencji – jemy po prostu więcej. Warto celebrować posiłki starannie przeżuwając każdy kęs – ma to szczególne znaczenie w przypadku osób odchudzających się.

Banany są źródłem pasożytów, a żeby się przed nimi ustrzec należy odcinać końcówki owoców
Ten mit jest dla mnie zupełnie niezrozumiały. W potocznym przekonaniu, końcówki jadalnych części bananów zamieszkiwane są przez „lamblie” (prawidłowa nazwa: ogoniastek jelitowy). Pierwotniaki te poprzez konsumpcje tych części owoców rzekomo dostają się do organizmu człowieka. Jest to oczywiście nieprawda. Pasożyt ten faktycznie stanowi zagrożenie dla naszego zdrowia, ale nie mieszka absolutnie w końcówkach bananów.

Cukry złożone nie tuczą.
Przyjęło się uważać, że negatywny wpływ na sylwetkę maja tylko cukry proste, natomiast węglowodany złożone nie tylko nie szkodzą, ale wręcz pomagają pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Takie przekonanie jest niestety błędne, zarówno cukry proste jak i złożone mogą utrudniać spalanie tłuszczu i sprzyjać jego odkładaniu – o ile spożywane są w nadmiarze. Najgroźniejsze są tutaj cukry rafinowane pochodzące z wysoko przetworzonej żywności, takiej jak słodycze, słodkie napoje, produkty z białej mąki i dania typu fast-food.

Herbatki z senesem to znakomity sposób na zrzucenie nadwagi.
Mit. Niestety w tę bzdurę wierzy wiele kobiet zapijając się naparami ziołowymi o działaniu przeczyszczającym. Niestety takie praktyki doprowadzają często do odwodnienia, niedoborów ważnych skalników pokarmowych, obniżenia ilości dobrotliwych bakterii w jelitach i trwałych nieraz zaburzeń funkcjonowania przewodu pokarmowego. Co ważne – sam efekt „odchudzający” jest jedynie chwilowy.

Najważniejszy jest indeks glikemiczny żywności
Swego czasu wskaźnik ten urósł do miana kluczowej wytycznej wyznaczającej potencjał „tuczący” produktów żywnościowych. Wiele popularnych modeli żywieniowych opartych jest na tym parametrze, tymczasem nie ma podstaw by uważać, że ma on szczególne znaczenie. Owszem, jest to jeden z wielu wskaźników, które przekazują informacje na temat wpływu pokarmu na nasz organizm. Bardziej miarodajny jest jednak ładunek glikemiczny, który oprócz informacji na temat odpowiedzi glukozowej na spożycie danego produktu , uwzględnia także dane dotyczące zawartych w nim węglowodanów.

Kawa zawiera antyoksydanty i nie ustępuje pod tym względem zielonej herbacie.
Wiele osób kawę postrzega jedynie jako używkę, która pomaga walczyć z objawami zmęczenia, a zieloną herbatę traktuje jako zdrowszą dla niej alternatywę. Tymczasem zarówno herbata jak i kawa są źródłem cennych dla zdrowia polifenoli.

Techniki relaksacyjne pomagają pozbyć się nadmiaru kilogramów.
Fakt. Stres w sposób istotny zmniejszać może efektywność zbiegów odchudzających, a wszelkie skuteczne próby radzenia sobie z nim – wspierają proces redukcji tkanki tłuszczowej. Tak więc jeśli się odchudzasz, a Twoja praca zawodowa wiąże się z silnym stresem zadbaj o miły sposób spędzania wolnego czasu: joga, basen, sauna, a nawet wypad ze znajomymi za miasto, o ile zachowasz zdrowy rozsądek i umiar w jedzeniu i piciu - mogą tylko pomóc Ci schudnąć.

Wszystkie diety dają tylko chwilowe efekty…
Tak myślą osoby, które lubują się w sezonowych dietach z kolorowych gazet - ich stosowanie bowiem faktycznie daje jedynie chwilowy ubytek masy ciała. Dobrze ułożona i dopasowana do indywidualnych potrzeb dieta odchudzająca nie tylko przyczynia się do obniżenia masy ciała, ale także działa regulująco na metabolizm. Zbilansowana dieta odchudzająca może dać trwałe efekty, jeśli nie powrócimy do złych nawyków żywieniowych.

Błonnik odchudza
Choć właściwsze byłoby stwierdzenie: odpowiednio wysokie spożycie włókna pokarmowego (tzw. błonnika) wspomaga odchudzanie. Wynika to po pierwsze z faktu, iż błonnik przedłuża uczucie sytości po posiłku oraz spowalnia wzrost poziomu glukozy we krwi. W diecie odchudzającej powinno się znaleźć miejsce dla źródeł tego składnika, jakim są warzywa, owoce, orzechy, produkty zbożowe, w tym otręby. Warto jednak pamiętać, że nadmiar tego składnika również nie jest pożądany.

W bazie znajduje się 160 mity
zobacz »

inny

Dobre rady dietetyków

Nigdy nie zapominaj o posiłku potreningowym!
Nawet jeśli ćwiczysz w późnych godzinach wieczornych, ważne jest by po wysiłku dostarczyć organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Bezwzględne minimum stanowi porcja białka w postaci serka, porcji ryby lub mięsa czy chociaż odzywki proteinowej.

Unikaj masła z orzechów ziemnych
Wbrew panującym opiniom wcale nie jest takie zdrowe. Oprócz tego, że masło z orzeszków ziemnych może zaburzyć relację niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega i omega 6, to może także zawierać pewne ilości (zmodyfikowanych pod wpływem obróbki termicznej i dostępu tlenu) utlenionych tłuszczy o wyjątkowo niekorzystnym wpływie na nasze zdrowie.

Twoje libido ostatnio osłabło? Zmień dietę!
Sposób odżywiania może mieć istotny wpływ na zdolności seksualne i ochotę na sex. I nie chodzi tutaj o magiczne właściwości jakiś cudownych afrodyzjaków, ale o rozsądek w doborze pokarmów. Po pierwsze warto unikać nadmiaru produktów zasobnych w rafinowane cukry, gdyż poprzez deregulację gospodarki insulinowej po pewnym czasie doprowadzać mogą do zmniejszonej pobudliwości seksualnej. Poza tym należy zapewnić odpowiednią podaż warzyw i owoców zasobnych w polifenole i inne związki nasilające syntezę tlenku azotu. Cennym składnikiem diety mogą okazać się także ostrzejsze przyprawy i naturalne kakao.

Zrezygnuj ze słodkich napojów takich jak cola i inne kolorowe „trucizny”
Ogranicz też do 1 – 2 szklanek dziennie ilość wypijanych soków owocowych z kartonika. Choć ze względu na zawartość witamin i flawonoidów soki owocowe są rozwiązaniem dalece korzystniejszym niż oranżado-podobne gazowane wynalazki, to i one dostarczają wysokich dawek cukru. Również te 100%-towe.

Lubisz szpinak?
I słusznie, bo jest bardzo zdrowy, ma jednak pewną wadę – zawiera kwas szczawiowy, który może przyczyniać się do powstawania złogów w nerkach. Szpinak warto spożywać w towarzystwie pokarmów zawierających wapń (choćby mleko, jogurt), pierwiastek ten wiążę się z kwasem szczawiowym i uniemożliwia tym samym jego wchłanianie.

Masz problem z nadmierną potliwością?
Zastosuj metodę trzech kroków. Po pierwsze zmień dezodorant na antyperspirant, po drugie noś rzeczy z naturalnych tkanin, po trzecie zmniejsz ilość spożywanej kofeiny i ostrych przypraw. Jeśli pomimo tych zabiegów problem nie ustępuje, idź do dermatologa – lekarz pomoże odnaleźć przyczynę Twojej przypadłości i zaproponuje odpowiednie środki zaradcze. W razie konieczności możesz też skorzystać ze specjalnych zabiegów z użyciem toksyny botulinowej – ich skuteczność jest bardzo wysoka.

Skorzystaj z pomocy dietetyka!
Wiele osób bezskutecznie katuje się rozmaitymi egzotycznymi dietami, nie tylko nie osiągając przy tym zamierzonego efektu ale wręcz rujnując sobie zdrowie. Tymczasem dla nieprzemyślanych działań istnieje alternatywa w postaci wizyty u dietetyka. Wykwalifikowany specjalista pomoże odszukać źródła problemu z nadmierną masą ciała oraz ułoży dietę indywidualnie dopasowaną do potrzeb konkretnej osoby.

Szukasz dobrych koktajli odchudzających? Nie kupuj gotowych produktów!
W zamian spraw sobie blender i odżywkę białkową – wystarczy dodać otrębów, ulubionych owoców (zwłaszcza truskawek, malin, jagód i innych sezonowych) i oto masz pyszny, odżywczy koktajl odchudzający zasobny w proteiny, witaminy, składniki mineralne, błonnik i związki fenolowe. Pamiętaj tylko by nie dodawać cukru, miodu czy fruktozy. Kiepskim pomysłem jest także dodatek winogron czy bananów, które są dość wysokokaloryczne.

Nie masz pomysłu jak zorganizować sobie posiłek do pracy?
W porze wiosenno-letniej znakomitym rozwiązaniem okazać się mogą sałatki. Sposobów ich przygotowania są setki. Wystarczy jakieś źródło białka (mięso, jajko, ryba lub twaróg), tłuszczu (oliwa, olej lniany, orzechy) i solidna porcja warzyw (sałata, pomidor, ogórek, brokuł) i sałatka gotowa. W razie konieczności można oczywiście dodać jakiś owoc lub ryż czy makaron aby zwiększyć udział węglowodanów.

Nie możesz zasnąć? Zadbaj o odpowiednie spożycie magnezu!
Chociaż reklamy telewizyjne utwierdziły wszystkich w przekonaniu, że magnez „dodaje energii”, to prawda jest taka, że pierwiastek ten działa tonizująco na układ nerwowy, a jego niedobory często objawiają się bezsennością. Odpowiednią podaż magnezu zapewnisz sobie włączając do diety grube kasze, orzechy, migdały, nasiona dyni, sezam, warzywa liściaste, a także wody mineralne i gorzkie kakao. W razie potrzeby możesz sięgnąć po suplement diety i zastosować go przed snem.

Stosujesz koktajle odchudzające? Zerknij na ich skład!
Niestety kolorowe napisy typu typu „fit”, „light”, „diet” którymi opatrzone są odchudzające koktajle mogą niekiedy być mylące, dlatego też koniecznie trzeba zerknąć co wchodzi w skład tych produktów. Jeśli na etykiecie znajdziemy informacje o obecności składników takich jak sacharoza, glukoza, fruktoza, maltodekstryna czy utwardzone tłuszcze roślinne, to produkty te należy omijać szerokim łukiem.

Produkty zbożowe powinny stanowić podstawowe źródło Twojej energii.
Produkty te dostarczają węglowodanów złożonych, błonnika pokarmowego oraz białka roślinnego. Z witamin zawierają przede wszystkim witaminy z grupy B oraz witaminę E. Dostarczają również składników mineralnych takich jak: żelazo, miedź, magnez, cynk oraz potas i fosfor. Wartość żywieniowa produktów zbożowych jest uzależniona od stopnia przemiału ziarna, w trakcie którego usuwane są zewnętrzne części bogate w składniki odżywcze. Mniejszą zawartością witamin i składników mineralnych charakteryzują się produkty otrzymane z wyższego stopnia przemiału, wówczas mąka i pieczywo są bielsze, a kasza drobniejsza. Natomiast pieczywo razowe oraz grube kasze odznaczają się wyższą zawartością witamin i składników mineralnych oraz błonnika pokarmowego.

Masz ochotę na coś słodkiego? Zrób to sam!
Wyroby cukiernicze dostępne w sklepach, nie tylko że są źródłem rafinowanego cukru, ale także innych niepożądanych składników takich jak utwardzone tłuszcze roślinne, syntetyczne aromaty, barwniki i im podobne. Alternatywą jest przygotowanie smakołyków w domu z użyciem pełnoziarnistej mąki, gorzkiego kakao, cynamonu zasobnego w związki fenolowe, naturalnych substancji słodzących, otrębów, orzechów i innych wartościowych składników. Jest to bez porównania lepsze rozwiązanie.

Stosujesz dietę wysokobiałkową? Zadbaj o odpowiednie nawodnienie organizmu
Wysoka podaż białka zwiększa zapotrzebowanie na płyny, dlatego w przypadku stosowania diet proteinowych koniecznie trzeba pamiętać o odpowiednim nawadnianiu organizmu - zwłaszcza w okolicy wysiłku. Zamiast jednak popularnych wód źródlanych lepiej wybierać wody mineralne, które zawierają większą ilość ważnych dla funkcjonowania organizmu elektrolitów.

Masz więcej niż 30 lat? Zbadaj profil lipidowy!
Okazuje się, że problemy z gospodarką lipidową dotykają coraz młodszych osób, a co więcej – niekoniecznie trzeba być otyłym by doczekać się tego typu komplikacji. Po trzydziestym roku życia profil lipidowy należy zbadać sobie rutynowo, skierowanie na badanie wystawić może lekarz pierwszego kontaktu, badania można także zrobić na własną rękę prywatnie. Zaburzenia gospodarki lipidowej powiązane są z chorobami układu krążenia.

Nie masz czasu rano na robienie śniadania?
Przygotuj posiłek dzień wcześniej wieczorem. Dzięki temu następnego dnia oszczędzisz czas i dostarczysz potrzebnych składników odżywczych. W pracy czy w szkole natomiast łatwiej będzie Ci odmówić sobie batonika czy zapiekanki.

Palisz trawkę? Jesteś bardziej narażony na raka.
Sprawa dotyczy młodych mężczyzn palących marihuanę. Dość ciekawą zależność zaobserwowano w badaniach naukowych pomiędzy obecnymi w dymie z konopi związkiem a ryzykiem zachowania na raka jądra. Okazuje się, że regularna ekspozycja organizmu na działanie tych substancji może zwiększać podatność na tę postać nowotworu. Na razie nie wiadomo do końca, jaki jest mechanizm tej zależności.

Szukasz naturalnej alternatywy dla cukru? Wypróbuj ksylitol!
Ksylitol jest naturalnym alkoholem cukrowym, występuje między innymi w korze brzozy (stąd też zwany jest cukrem brzozowym), a w przeciwieństwie do innego naturalnego słodziku – stewii – potrawy nim słodzone nie mają gorzkawego posmaku. Ksylitol ma także tę zaletę, że korzystnie wpływa na stan zdrowia zębów działając przeciwpróchniczo. Jeśli obawiasz się syntetycznych substancji słodzących, takich jak aspartam czy acesuflam potasu, nie uznajesz cukrów takich jak fruktoza czy sacharoza, ksylitol może okazać się strzałem w przysłowiową dziesiątkę.

Chcesz przytyć a nie możesz? Zwróć uwagę na bilans kaloryczny!
Wiele osób myśli, że aby zbudować mięśnie wystarczy „jeść dużo mięsa i twarogu”, tymczasem prawda jest trochę inna. Owszem, pełnowartościowe źródła białka są potrzebne w diecie, ale kluczem jest zapewnienie nadwyżki kalorycznej względem dziennego zapotrzebowania. Dzięki dostępnym w naszym serwisie aplikacjom łatwo można sprawdzić ile kalorii potrzebuje organizm oraz ile dostarczane jest wraz z pokarmem.

Palisz trawkę? Jesteś bardziej narażony na raka.
Sprawa dotyczy młodych mężczyzn palących marihuanę. Dość ciekawą zależność zaobserwowano w badaniach naukowych pomiędzy obecnymi w dymie z konopi związkiem a ryzykiem zachowania na raka jądra. Okazuje się, że regularna ekspozycja organizmu na działanie tych substancji może zwiększać podatność na tę postać nowotworu. Na razie nie wiadomo do końca, jaki jest mechanizm tej zależności.

W bazie znajduje się 164 porady
zobacz »

inny