Surowe czy gotowane – które warzywa zdrowsze?

Zgodnie z obowiązująca, ogólną zasadą, korzystniej jest spożywać produkty żywnościowe jak najmniej przetworzone. Dotyczy to również warzyw, które najczęściej zaleca się jeść w formie surowej choćby ze względu na fakt, że proces obróbki termicznej może...

Opinie klientów o planach1012 wszystkich opinii >

Dowiedz się więcej
Przejdź do profilu

Społeczność

użytkowników: 604657 / online: 70

najnowszetop:dziśtydzieńmiesiąc

Inspirujący

Kto jest online?

Popularne dzienniki

Nowi użytkownicy

Posiłki z dzienników

Przejdź do kuchni

kuchnia

najnowsze popularne

fit potrawy

Przepisy z blogów

produkty spożywcze

atlas ćwiczeń

wybierz interesującą Cię partię mięśni

fitness / fakty i mity

Zima to nie jest dobry sezon na spożywanie warzyw

Mit rozpowszechniany przez entuzjastów szparagów albo pomidorów, których zimą faktycznie jadać się nie da, bo albo są niedostępne albo – niejadalne. Tymczasem marchewka, buraki, niektóre odmiany kapusty, korzeń selera i pietruszki to cenne źródła witamin i składników mineralnych, po które warto sięgać w okresie zimowym.

Masz ciągłą ochotę na podjadanie? Być może Twoja dieta jest zbyt monotonna!

Urozmaicenie diety nie tylko pozytywnie wpływa na ogólnie pojęte zdrowie, ale dodatkowo pomaga w praktyce realizować jej założenia. Jeśli posiłki są nudne, niesmaczne to organizm będzie wysyłał sygnały, które można streścić słowami „mam ochotę na coś innego”. Ponieważ jesteśmy szczególnie wyczuleni na smak słony i słodki, to całkiem prawdopodobne, że Twoje zmagania z dietą zakończą się w barze szybkiej obsługi. Wprowadź więc do diety produkty i dania, które lubisz w miarę potrzeby lekko je modyfikując tak by były bardziej „fit”. Zawsze to lepsza alternatywa dla gotowanej na wiór piersi z kurczaka, brokułów z wody i suchego ryżu.

Doświadczasz niekontrolowanych napadów obżarstwa? Nie bagatelizuj tego, tylko idź do lekarza!

Być może chorujesz na zespół kompulsywnego jedzenia! Podobnie jak anoreksja, bulimia czy inne zaburzenia odżywiania, przypadłość ta wymaga po prostu leczenia. Jeżeli epizody niekontrolowanego obżarstwa mają u Ciebie bardzo gwałtowny przebieg i towarzyszą im stany utraty świadomości pomoc specjalisty jest po prostu niezbędna!

Lubisz szpinak?

I słusznie, bo jest bardzo zdrowy, ma jednak pewną wadę – zawiera kwas szczawiowy, który może przyczyniać się do powstawania złogów w nerkach. Szpinak warto spożywać w towarzystwie pokarmów zawierających wapń (choćby mleko, jogurt), pierwiastek ten wiążę się z kwasem szczawiowym i uniemożliwia tym samym jego wchłanianie.

Unikaj cukrów prostych.

Węglowodany proste, zawarte przede wszystkim w słodyczach i słodzonych napojach są najłatwiej przyswajalnym źródłem energii, jednak spożywanie ich w nadmiernych ilościach powoduje zaburzenia poziomu glukozy we krwi. Wiąże się to nie tylko z problemami z nadwagą, ale może również prowadzić do cukrzycy. Dieta oparta w dużej mierze na węglowodanach prostych (cukier, słodycze, napoje) poza źródłem energii nie zapewnia organizmowi odpowiedniej ilości niezbędnych składników odżywczych. Należy też pamiętać, że wszelkie nadwyżki energetyczne magazynowane są w postaci tłuszczu.

Masz wieczną chandrę, łatwo się denerwujesz i często ogarnia Cię przygnębienie?

Zadbaj o odpowiednie spożycie magnezu. Niewłaściwa podaż tego pierwiastka jest silnie powiązana z naszą kondycją psychiczną. Uwzględnij w diecie kaszę gryczaną, zielone warzywa, pestki dyni, razowe pieczywo, kakao naturalne i wody mineralne o wysokiej koncentracji magnezu (minimum 100mg / litr). Okresowo może także wspomóc się suplementem.

Żywność oznaczoną, jako zdrowa można jeść w większych ilościach bez ryzyka nadwagi.

Przekroczenie pewnej ilości kalorii zawsze będzie się wiązało z ryzykiem nadwagi. Oczywiście lepiej jeść zdrową żywność, ale i tutaj nie należy przesadzać z ilością.

Piwo jest dobre na „zakwasy”

Mit pochodzący jeszcze z czasów, kiedy uważano, że popularne „zakwasy” (czyli obolałość mięśniowa pojawiająca się dzień po treningu) spowodowane są nagromadzeniem kwasu mlekowego, a piwo pomaga go z mięsni „wyprowadzać”. Dziś już wiemy, że ból mięśniowy odczuwany dzień po wysiłku nie ma wiele wspólnego z kwasem mlekowym, a piwo nie jest lekiem na tę dolegliwość.

Cukry złożone nie tuczą.

Przyjęło się uważać, że negatywny wpływ na sylwetkę maja tylko cukry proste, natomiast węglowodany złożone nie tylko nie szkodzą, ale wręcz pomagają pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Takie przekonanie jest niestety błędne, zarówno cukry proste jak i złożone mogą utrudniać spalanie tłuszczu i sprzyjać jego odkładaniu – o ile spożywane są w nadmiarze. Najgroźniejsze są tutaj cukry rafinowane pochodzące z wysoko przetworzonej żywności, takiej jak słodycze, słodkie napoje, produkty z białej mąki i dania typu fast-food.

Masz siedzącą pracę? Koniecznie zwiększ aktywność fizyczną!

Spędzanie całych dni przed komputerem zwiększa ryzyko dolegliwości bólowych ze strony aparatu ruchu oraz może przyczyniać się do występowania wad wzroku. W ramach profilaktyki więc konieczne rób regularne przerwy dając odpocząć oczom oraz zadbaj o aktywność fizyczną - tak w czasie wykonywania służbowych obowiązków jak i po pracy. Już nawet chwila gimnastyki, krótki spacer czy przejażdżka na rowerze mogą okazać się zbawienne.

Odchudzasz się? Zrezygnuj z napojów węglowodanowych przed i w trakcie wysiłku.

Chyba, że ćwiczysz bardzo intensywnie przez okres dłuższy niż 90 minut. Spożywanie węglowodanów przed i w trakcie wysiłku może zmniejszyć zużycie kwasów tłuszczowych, a tego osoby odchudzające się sobie zazwyczaj nie życzą...

Osoby bardzo aktywne fizycznie nie muszą ograniczać spożycia soli (sodu).

Prawda. Choć znaczna część społeczeństwa spożywa zbyt dużo chlorku sodu, czyli soli kuchennej, to zapotrzebowanie sportowców może być nawet wielokrotnie wyższe niż zapotrzebowanie osób o niewielkiej aktywności fizycznej.