Zdrowa żywność – nie daj się nabrać!

Robienie zakupów i decydowanie o tym, co pojawi się na talerzu może dla osób chcąc dbać o zdrowie i właściwe odżywianie nie lada wyzwaniem. Z obserwacji wynika, iż często decydujemy się na produkty żywnościowe, nie weryfikując należycie ich wartości – a to ze względu na pośpiech, a...

Opinie klientów o planach683 wszystkich opinii >

Dowiedz się więcej
Przejdź do profilu

Społeczność

użytkowników: 528482 / online: 55

najnowszetop:dziśtydzieńmiesiąc

Inspirujący

Kto jest online?

Popularne dzienniki

Nowi użytkownicy

Posiłki z dzienników

Przejdź do kuchni

kuchnia

najnowsze popularne

fit potrawy

Przepisy z blogów

produkty spożywcze

atlas ćwiczeń

wybierz interesującą Cię partię mięśni

fitness / fakty i mity

Masz więcej niż 30 lat? Zbadaj profil lipidowy!

Okazuje się, że problemy z gospodarką lipidową dotykają coraz młodszych osób, a co więcej – niekoniecznie trzeba być otyłym by doczekać się tego typu komplikacji. Po trzydziestym roku życia profil lipidowy należy zbadać sobie rutynowo, skierowanie na badanie wystawić może lekarz pierwszego kontaktu, badania można także zrobić na własną rękę prywatnie. Zaburzenia gospodarki lipidowej powiązane są z chorobami układu krążenia.

Kto szybko je – ten szybciej tyje.

Osoby spożywające posiłki w pośpiechu zazwyczaj charakteryzują się wyższym BMI i wyższym poziomem tkanki tłuszczowej. Wynika to z tego, że pośpiech przy jedzeniu sprzyja nadmiernej konsumpcji pokarmu, organizm bowiem nie nadąża z przekazywaniem i odbieraniem sygnałów dotyczących uczucia sytości, stąd też często uczucie przejedzenia pojawia się dopiero kilka – kilkanaście minut po zakończeniu konsumpcji. Warto więc „zwolnić”.

Ogranicz, ale nie unikaj za wszelką cenę tłuszczy w diecie, tłuszcze także są niezbędnym elementem zdrowego odżywiania.

Trzeba jednak zwrócić uwagę, by spożywać przede wszystkim zdrowe tłuszcze roślinne, które zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe i dzięki temu obniżają poziom szkodliwego cholesterolu we krwi. Wszystkie tłuszcze powinny być spożywane, jednak z umiarem, gdyż są wysokokaloryczne.

Masz problemy z cerą?

Jeśli na Twoim ciele często pojawiają się zmiany skórne takie jak tzw. „pryszcze”, ogranicz spożycie słodyczy i słodzonych potraw oraz zmniejsz ilość nabiału w diecie lub w ogóle na jakiś czas z niego zrezygnuj. W wielu wypadkach takie postępowanie się sprawdza. Żeby zaobserwować zmiany potrzeba jednak minimum 2 – 3 tygodniowej abstynencji.

Chcesz schudnąć więc masz zamiar się głodzić? Nie rób głupstw!

Odchudzanie nie musi być drogą przez mękę. Dieta redukcyjna powinna być pełnowartościowa i nie może powodować uczucia permanentnego, silnego głodu, bo nigdy nie wytrwasz w jej założeniach dłużej niż 2 – 3 dni. Podaż kalorii powinna być obniżana stopniowo, a za każdą energetyczną restrykcją powinna iść zmiana jakości spożywanej żywności na lepszą. Nie wiesz jak tego dokonać? Skorzystaj z pomocy dietetyka.

Jesteś kobietą i starasz się o dziecko? Koniecznie włącz suplementację kwasem foliowym.

Niedobór kwasu foliowego jest niezwykle powszechny wśród kobiet w wieku reprodukcyjnym, a ciąża i okres połogu to czas, w którym zapotrzebowanie na ten związek dodatkowo się zwiększa. Niedostateczna podaż kwasu foliowego zwiększa ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej płodu, dlatego niezwykle ważna jest odpowiednio wcześnie rozpoczęta profilaktyka.

Odchudzasz się? Spiesz się powoli!

Pamiętaj, że szybko to można sobie co najwyżej krzywdę zrobić. Nie koniecznie tutaj sugeruję, aby odchudzać się po 10 g tygodniowo, ale warto pamiętać, że realizacja celu typu 10kg w dwa tygodnie jest nierealna i na 100% skończy się niepowodzeniem. Co istotne pojawić się mogą także efekty uboczne gwałtownych praktyk odchudzających w postaci zaburzeń nastroju, pogorszenia samopoczucia, niedoborów pokarmowych obniżeniu odporności no i – efektu jo-jo. Jeśli chcesz odchudzić się z głową – poradź się specjalisty dietetyka.

Po wysiłku trzeba zjeść coś słodkiego.

Po aktywności fizycznej warto dostarczyć energii w postaci węglowodanów uzupełnionych o porcję białka, nie ma jednak konieczności spożywania słodyczy, żeli energetycznych czy nawet owoców. Odnowa powysiłkowa powinna być rozpatrywana indywidualnie, zależnie od celu i rodzaju aktywności. Osoby odchudzające się nie powinny objadać się słodkim po skończeniu treningu, zwłaszcza jeśli polegał on na kilkunastominutowym truchcie czy przejażdżce na rowerze…

Chcesz przyspieszyć metabolizm – jedz częściej.

Niestety, choć to hasło brzmi dość wiarygodnie to w praktyce okazuje się, że czy jemy 8 czy 4 posiłki w ciągu dnia nie ma istotnego znaczenia dla tempa przebiegu przemian metabolicznych. Nie oznacza to, że nie należy przykładać żadnej wagi do ilości posiłków czy ich regularności, jednak nie warto zbyt mocno trzymać się sześcio-posiłkowego schematu. Pięć, cztery czy nawet trzy posiłki w ciągu dnia mogą stanowić ilość optymalną.

Kreatyna jest suplementem na masę i nie powinna być stosowana w okresie redukcji.

Jest to bzdura. Wiele osób z powodzeniem stosuje preparaty kreatynowe w okresie redukcji tkanki tłuszczowej. Kreatyna nie zaburza efektywności zabiegów odchudzających, pomaga natomiast zachować masę mięśniową siłę i wytrzymałość podczas prowadzenia intensywnych treningów i niskokalorycznej diety. Kreatyna co prawda sama w sobie nie odchudza – ale wspomagać może wyraźnie pracę nad rzeźbą mięśni.

Szukasz dobrego gatunkowo pieczywa? Czytaj etykiety!

Najlepiej sięgać po chleb otrzymany z mąki razowej, żytniej, pozbawiony dodatków takich jak guma guar, emulgatory, regulatory kwasowości, mąka pszenno-słodowa, słód jęczmienny, cukier, karmel, gluten pszenny, tłuszcz roślinny czy już zwłaszcza – substancje konserwujące. Uważać należy na chleby o przedłużonej trwałości. Dobry jakościowo chleb może stanowić cenny składnik zdrowej, zbilansowanej diety.

Żywność oznaczoną, jako zdrowa można jeść w większych ilościach bez ryzyka nadwagi.

Przekroczenie pewnej ilości kalorii zawsze będzie się wiązało z ryzykiem nadwagi. Oczywiście lepiej jeść zdrową żywność, ale i tutaj nie należy przesadzać z ilością.