Skąd brać „węgle” podczas budowania masy?

Dieta ukierunkowana na budowę masy mięśniowej rządzi się swoimi prawami. Podstawowym jej założeniem jest zapewnienie dodatniego bilansu energetycznego. Oczywiście są od tej reguły pewne wyjątki...

Przejdź do profilu

Społeczność

użytkowników: 450999 / online: 73

najnowszetop:dziśtydzieńmiesiąc

Inspirujący

Kto jest online?

Popularne dzienniki

Nowi użytkownicy

kuchnia

produkty spożywcze

atlas ćwiczeń

wybierz interesującą Cię partię mięśni

fitness / fakty i mity

Błonnik oczyszcza organizm z toksyn

Błonnik nie jest w stanie usunąć toksyn zmagazynowanych w naszym ustroju, co najwyżej może pomóc pozbyć się „balastu” zalegającego w jelitach m.in. poprzez przyspieszenie spowolnionej perystaltyki – nie ma to jednak nic wspólnego z tzw. detoksykacją. Błonnik jest ważnym elementem diety, warto jednak znać jego prawdziwą rolę.

Trzydniowa głodówka błyskawicznie odchudza.

Co prawda gwałtowne zmniejszenie ilości spożywanego pokarmu powoduje spadek masy ciała, ale wynika on głownie ze strat tkanki mięśniowej, glikogenu i ubytku zmagazynowanej w ustroju, poza tym zazwyczaj po zakończeniu takiego eksperymentu pojawia się wilczy apetyt, nad którym trudno zapanować. Efekt? Dodatkowe kilogramy i wielkie rozczarowanie.

Węglowodany zjadane wieczorem –„tuczą”.

Bardzo popularnym mitem jest stwierdzenie zgodnie z którym zjedzenie porcji węglowodanów przed snem powoduje odkładanie się tkanki tłuszczowej. To przekonanie jest nieuzasadnione. Ciekawostka: w sześciomiesięcznym badaniu porównano dwie diety o tej samej kaloryczności różnice się jedynie ulokowaniem węglowodanów w poszczególnych posiłkach. Okazało się, że grupa zjadająca węglowodany wieczorem straciła więcej tkanki tłuszczowej niż grupa, która miała je rozłożone równomiernie w ciągu dnia.

Nie bój się korzystać z pomocy dietetyka

Dietetyk to osoba, która nie tylko pomaga schudnąć, ale także zajmuje się dietoterapią w wybranych jednostkach chorobowych, edukacją żywieniową z zakresu samodzielnego komponowania jadłospisu i przygotowywanie posiłków. W ciągu ostatnich kilku lat poziom usług z zakresu poradnictwa żywieniowego znacznie się poprawił. Czasy, w których spotkanie ze specjalistą trwało 10 minut i kończyło się wręczeniem „diety” z szuflady, minęły bezpowrotnie.

Otyłość i spora nadwaga zmieniać mogą działanie leków

Zarówno całkowita masa jak i skład ciała wpływać mogą na to jak działają zażywane przez nas leki. Nadmiar tkanki tłuszczowej, a także powiększenie narządów wewnętrznych będące skutkiem otyłości przekładają się na zmianę dystrybucji leków w organizmie, a także w pewnym stopniu na sposób ich metabolizowania i wydalania. W przypadku stosowania farmaceutyków osoby otyłe i z nadwagą powinny zasięgnąć porady farmaceuty lub lekarza w kwestii ustalenia optymalnego sposobu dawkowania.

Warzywa można jeść bez ograniczeń.

Tutaj sprawa wygląda znacznie lepiej niż w przypadku owoców. Warzywa posiadają znacznie więcej błonnika i węglowodany złożone. Dają uczucie sytości i regulują trawienie. Warzywa można dodawać do każdego posiłku i powinniśmy to robić jak najczęściej. Staraj się jednak spożywać warzywa surowe, a z umiarem gotowane, takie jak marchewka czy buraczki.

Piwo jest dobre na „zakwasy”

Mit pochodzący jeszcze z czasów, kiedy uważano, że popularne „zakwasy” (czyli obolałość mięśniowa pojawiająca się dzień po treningu) spowodowane są nagromadzeniem kwasu mlekowego, a piwo pomaga go z mięsni „wyprowadzać”. Dziś już wiemy, że ból mięśniowy odczuwany dzień po wysiłku nie ma wiele wspólnego z kwasem mlekowym, a piwo nie jest lekiem na tę dolegliwość.

Sery są bardziej kaloryczne niż mięso

Najczęściej to prawda. Sery posiadają sporą ilość tłuszczu, a podobną ilość białka, zawierają też pewną ilość węglowodanów. Żółte sery i sery do smarowania są bardzo kaloryczne, wybieraj twaróg i sery chude.

Chcesz wyglądać młodziej to zrezygnuj z cukru.

Zajadanie się słodkościami sprawia, że wyglądamy starzej i faktycznie szybciej się starzejemy. Zależność ta została potwierdzona w rozmaitych eksperymentach i uznać ją należy raczej za pewnik. Tak więc słodycze nie tylko przyczyniają się do pogorszenia estetyki sylwetki „odkładając” się na brzuchu i biodrach w postaci nieestetycznej tkanki tłuszczowej, ale także psują wygląd cery i sprawiają, że skóra wygląda na starszą.

Ogranicz spożycie soli.

Sól sprzyja otyłości, powoduje niektóre choroby serca, nerek, skóry, powoduje zatrzymywanie wody w organizmie, co obciąża układ krążenia. Nawet jeśli nie dosalamy potraw to i tak sól dostarczamy w sporych ilościach z wędlin, konserw, zup w proszku i mieszanek przypraw. Oczywiście potrawy dosalane są często smaczniejsze ale bardzo szybko przyzwyczajamy się do mniejszej ilości soli w naszym menu.

Mit. Marchewka tuczy

Jest to kolejny mit, który wywodzi się z teorii dotyczącej znaczenia indeksu glikemicznego – przecenianego mocno parametru stosowanego do oceny jakości żywności . Właśnie marchewka jest znakomitym dowodem na to, że IG nie jest dobrym wskaźnikiem. Marchewka oczywiście nie należy do pokarmów tuczących i trudno byłoby przytyć odżywiając się głownie marchewką…

Kupujesz ciemne pieczywo?

Sprawdź na etykiecie czy zawiera mąkę razową w składzie. Często chleb barwiony jest po prostu karmelem, nie jest on wtedy razowy – a tylko brązowy.