Podroby takie jak wątróbka nie kojarzą się raczej z niczym zdrowym i wartościowym. Dodatkowo niechęć wyniesiona z dzieciństwa sprawia, że wątróbka traktowana jest często jako produkt niższej kategorii, a wręcz tania namiastka mięsa. Tymczasem sytuacja wygląda inaczej, wątróbka nie tylko może, ale wręcz powinna znaleźć swoje miejsce w diecie osób aktywnych. Chcesz wiedzieć dlaczego? Poniżej przedstawiamy pięć najważniejszych powodów.

Przeczytaj koniecznie:

Ile mięsa jest w szynce?

Wątróbka to znakomite źródło żelaza

W zaledwie stugramowej porcji wątróbki drobiowej znajduje się niemal 10mg żelaza, czyli aż dwadzieścia razy więcej niż w piersi z kurczaka! Dla przypomnienia dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek wynosi u mężczyzn 12mg, a u kobiet 18mg. Zazwyczaj mężczyźni nie mają problemów by dostarczyć odpowiednią ilość tego pierwiastka, ale w przypadku kobiet pokrycie wymagań ustrojowych bywa trudne, zwłaszcza w przypadku wysokiej aktywności fizycznej, która dodatkowo zwiększa zapotrzebowanie na ten pierwiastek. Włączenie do diety wątróbki to znakomity sposób by ten problem rozwiązać.

Wątróbka dostarcza solidnej dawki cynku

Cynk jest pierwiastkiem niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego, jego odpowiednia podaż jest niezbędna między innymi dla utrzymania w dobrej kondycji układu immunologicznego, jak i zapewnienia odpowiednich warunków dla syntezy androgenów takich jak testosteron. W stugramowej porcji wątróbki znajduje się ponad 3,5mg tego pierwiastka, co pozwala pokryć w około 30% dziennego zapotrzebowania osoby dorosłej.

Wątróbka to bogactwo witamin z grupy B

Wątróbka drobiowa dostarcza potężnej dawki pakietu witamin z grupy B, zwłaszcza kobalaminy (witamina B12), ryboflawiny (witamina B2) oraz niacyny (witamina B3). Witaminy z grupy B uczestniczą w przemianach węglowodanów, tłuszczów i białek, są niezbędne dla prawidłowego przebiegu procesów energetycznych,. Organizm potrzebuje  ich dla efektywnej naprawy mikro-uszkodzeń włókien  mięśniowych. Osoby aktywne fizycznie mogą mieć zwiększone zapotrzebowanie na te witaminy i powinny umieścić diecie obfite ich źródła, takie jak wątróbka.

Wątróbka jest źródłem wysokojakościowego białka

Być może niektórym wyda się to zaskakujące, ale wątróbka drobiowa zarówno pod względem zawartości białka jak i jego jakości zbliżona jest do tak popularnej piersi z kurczaka. W stugramowej porcji wątróbki jest około 19g protein o wysokiej wartości biologicznej, które w porównaniu do białek mięsnych charakteryzuje się jedynie trochę niższą zawartością aminokwasów siarkowych. Dla pełniejszego obrazu sytuacji warto dodać, że aminogram wątroby drobiowej wypada korzystniej niż aminogram twarogu.

Wątróbka jest śmiesznie tania

Oprócz wielu walorów odżywczych wątróbka ma jeszcze jedną ważna zaletę – jest po prostu tania, a biorąc pod uwagę przytoczone powyżej informacje, można śmiało powiedzieć, że jest śmiesznie tania. Kilogram wątróbki drobiowej można dostać już za 6zł, dla porównania taka sama ilość piersi z kurczaka to niemal trzykrotnie wyższy wydatek. Nie trzeba być wielkim matematykiem by zauważyć, że włączenie wątróbki do diety po prostu się opłaca.

Jak często jeść wątróbkę?

Wątróbka choćby ze względu na wysoką zawartość witaminy A, której nadmiar jest toksyczny, nie powinna być spożywana codziennie. Bez wątpienia jednak raz w tygodniu można sobie na porcję tego przysmaku pozwolić bez większych obaw. W szczególności aktywne fizycznie kobiety powinny pamiętać o jej walorach, gdyż w ich wypadku mogą okazać się nieocenione.