Które BCAA wybrać?

Suplementy zawierające aminokwasy rozgałęzione od kilku lat cieszą się niesłabnącą popularnością wśród osób aktywnych fizycznie. Z jednej strony dobre referencje w postaci wyników badań naukowych, z drugiej intensywny marketing wzmocniony przez entuzjastyczne opinie praktyków sprawiły, że BCAA uważane są za niezwykle przydatny dodatek pomagający w rozwoju ogólnie pojętej formy sportowej. Na naszym rynku dostępne są jednak niezliczone ilości preparatów zawierających aminokwasy rozgałęzione w różnych formach, proporcjach oraz wzbogaconych o rozmaite dodatki, które rzekomo wzmacniać mają lub uzupełniać ich pozytywne właściwości. Warto więc poświecić chwilę uwagi odpowiedzi na pytanie dotyczące tego jakie BCAA wybrać i czym się kierować przy zakupie tego typu preparatu.

Przeczytaj koniecznie:

Co to są BCAA i jakie mają znaczenie dla formy sportowej

Tabletki, proszek, płyn czy kapsułki?

Na wstępie warto zastanowić się nad formą preparatu. Suplementy zawierające aminokwasy rozgałęzione można zakupić w postaci proszku, płynu, kapsułek i tabletek, a każda z wersji wydaje się posiadać pewne wady jak i pewne zalety. W kontekście ogólnie pojętej skuteczności nie ma wielkiego znaczenia forma podania BCAA. Być może uwalnianie aminokwasów z kredowych tablet może trwać trochę dłużej niż ma to miejsce w przypadku kapsułek, ale na dobrą sprawę nie jest to kwestia specjalnie istotna. Warto jednak mieć na uwadze, że w przeliczeniu na miary jednostkowe zazwyczaj formy proszkowe wypadają po prostu taniej, gdyż proces kapsułkowania i formowania w tabletki wiąże się z dodatkowym kosztem. Z drugiej strony aminokwasy w tabletkach i kapsułkach są wygodne w aplikacji – co również uznać należy za zaletę. Jeśli chodzi o BCAA w płynie, to jest to zazwyczaj najmniej opłacalna forma. Dodatkowo kupując BCAA w płynie gratis dostajemy potężną dawkę konserwantów.

Reasumując, można powiedzieć że chociaż forma podania aminokwasów nie ma aż tak dużego znaczenia, to za najbardziej opłacalne uznać należy preparaty proszkowe do rozpuszczania, a za najwygodniejsze tabletki i kapsułki, przy czym te ostatnie wydają się mieć pewną przewagę nad tabletkami – otoczka żelatynowa rozpuszcza się błyskawicznie i szybko uwalnia swoją zawartość.

Z dodatkami czy bez?

Teoretycznie wydawać by się mogło, że wzbogacenie preparatu BCAA o dodatkowe składniki takie jak glutamina czy kreatyna jest dużym walorem. Dzięki temu uzyskujemy bowiem preparat o przekrojowym działaniu. W praktyce jednak liczyć się należy z tym, że dodanie innych związków do takiego suplementu doprowadza do obniżenia zawartości BCAA. Co więcej nierzadko same dodatki charakteryzują się wątpliwą przydatnością, dotyczy to np. wspomnianej już glutaminy – brak jest rzetelnych wyników badań, które potwierdzałyby że działa antykatabollicznie, czy że wspomaga regenerację. Jeszcze bardziej podejrzane okazują się węglowodanowe dodatki. Maltodekstryna czy glukoza pełnią raczej rolę tanich wypełniaczy niż składników funkcjonalnych. Oczywiście obecność węglowodanów nie musi być wadą w kontekście wspomagania wysiłku, warto jednak skalkulować sobie za co tak naprawdę płacimy, za aminokwasy czy cukry.  Z drugiej strony obecność beta-alaniny czy cytruliny uznać można za walor. Aminokwasy te bowiem mogą korzystnie wpływać na przebieg wysiłku i trudno je uznać ich dodanie jako zabieg mający na celu obniżenie kosztów produkcji.

Reasumując można powiedzieć, że generalnie lepiej jest wybierać preparaty aminokwasowe bez dodatków, a już zwłaszcza te które nie są wzbogacone o glutaminę czy anaboliczne węglowodany. Z drugiej strony obecność cytruliny czy beta alaniny trudno uznać za wadę choć i w takich wypadkach należy się zastanowić, czy zależy nam na wyższej zawartości BCAA, czy na kosmetycznych dawkach choćby i prestiżowych dodatków…

Czy cena ma znaczenie?

Nie ulega wątpliwości, że  wysoka jakość kosztuje. Kosztuje jednak również reklama, kolorowe opakowanie, czego często nie bierzemy pod uwagę. Różni producenci przeznaczają różne kwoty pieniężne na działania marketingowe, a wiadomo że skądś fundusze na ten cel muszą pozyskiwać. Jak łatwo się domyślić – pozyskują je z kieszeni klienta najpierw przekonując go, że produkt X jest jakościowo najlepszy, a następnie odpowiednio kalkulując cenę… Niestety w praktyce trudno jest w sposób miarodajny ocenić jakość suplementów diety, zwłaszcza tych zawierających BCAA. Warto jednak pamiętać, że w praktyce nie zawsze bywa tak, że produkt droższy jest lepszy od tańszego. Z drugiej strony jeśli dany produkt jest wyraźnie tańszy niż inne, również może to budzić podejrzenia, że oszczędność producenta poszła zbyt daleko i skład preparatu może być zafałszowany (zdarzały się takie przypadki). Ostrożność należy zachować zwłaszcza względem zagranicznych środków, których producentami są np. podmioty gospodarcze z siedzibą w Malezji, Republice Kongo czy innym egzotycznym miejscu… Zdecydowanie większym zaufaniem można darzyć naszych rodzimych producentów.

Wnioski

Dokonując podsumowania można powiedzieć, że chcąc kupić preparat BCAA najlepiej jest wybierać spośród tych które nie zawierają znaczących dawek innych dodatków zwłaszcza w postaci węglowodanów, chyba że w sposób szczególny na ich obecności nam zależy. Za dość ekonomiczną opcję uznać należy formy proszkowe, wygoda przemawia jednak za kapsułkowymi preparatami. Nie ma też konieczności kierowania się ceną przy wyborze, gdyż nie zawsze jest ona miernikiem jakości. Korzystnie jest sięgać po środki ze średniej półki cenowej, w przypadku ekstremalnie drogich mało prawdopodobne jest by posiadały one jakieś dodatkowe, wyjątkowe właściwości, a w przypadku podejrzanie tanich – może się niekiedy okazać, że faktyczny skład nie pokrywa się ze informacjami deklarowanymi na etykiecie.