Witamina C i bezpowrotnie utracona lewoskrętność

Witamina C jak wiadomo jest niezbędnym składnikiem naszej diety. Występuje dość obficie w wielu pokarmach pochodzenia roślinnego, a dodatkowo dostępna jest także w formie suplementów diety. Oprócz dobrze udokumentowanego działania antyoksydacyjnego, związkowi temu przypisuje się także inne, niekiedy „cudowne” wręcz właściwości, m.in. - działanie przeciwnowotworowe, pod jednym warunkiem – wspomniana witamina musi mieć postać „lewoskrętną”. Co to w praktyce oznacza? No i najważniejsze – skąd wziąć tę formę kwasu askorbinowego?

Przeczytaj koniecznie:

Witamina C obniża poziom hormonu stresu – kortyzolu

Witamina C – kilka słów wstępu

Witamina C czyli inaczej kwas L-askorbinowy to bardzo nietrwały organiczny związek chemiczny należący do nienasyconych alkoholi polihydroksylowych. Jej naturalnym źródłem są przede wszystkim pokarmy pochodzenia roślinnego, a zwłaszcza owoc dzikiej róży, czarna porzeczka, truskawki, cytrusy, a także warzywa kapustne i ziemniaki. Większość zwierząt potrafi ją syntetyzować samodzielnie z glukozy, oprócz człowieka niezdolne do tego są:

  • ssaki naczelne,
  • niektóre nietoperze,
  • świnki morskie,
  • wybrane gatunki ryb.

Witamina C pełni w organizmie ludzkim szereg ważnych funkcji w organizmie. Do najważniejszych jej zadań należą:

  • ogólnie pojęte działanie antyoksydacyjne,
  • uczestnictwo w syntezie kolagenu,
  • wpływ na działanie układu immunologicznego,
  • udział w produkcji hormonów sterydowych,
  • uczestnictwo w przemianach tyrozyny.

Witamina C dodatkowo zwiększa wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego, co ma wpływ na zaopatrzenie organizmu w ten ważny składnik mineralny. Istnieją także dowody, iż kwas askorbinowy usprawnia metabolizm alkoholu – przyjęcie 2g tego związku zmniejsza niekorzystne następstwa wynikające z konsumpcji etanolu. Podobne dawki mogą też skracać czas trwania przeziębienia – o ile kuracja zostanie rozpoczęta odpowiednio wcześnie. Są to duże dawki witaminy C w porównaniu do ustalonego dziennego zapotrzebowania, które wg przyjętych kryteriów rzadko przekraczają 100mg na dobę.

Niedobory witaminy C są groźne nie tylko dla zdrowia, ale też dla życia. W skrajnych wypadkach powodują ciężką chorobę zwaną szkorbutem. Niewielkie deficyty obniżają zdolności antyoksydacyjne komórek narażając je na działanie szkodliwych czynników związanych z nadmierną aktywnością wolnych rodników.

Wątpliwości dotyczące witaminy C

Wiemy już, że witamina C pełni liczne, bardzo ważne funkcje w organizmie ludzkim. Teoretycznie więc, w celu pokrycia potrzeb ustrojowych, wystarczy zapewnić odpowiednią jej podaż z dietą, bądź też sięgnąć po odpowiednie suplementu lub farmaceutyki. Cóż, nie wszyscy są w tej materii zgodni. Przykładowo spotkać można się z teoriami, które twierdzą, iż w kapsułkach czy też – tabletkach nie ma pożądanej przez nas „prawdziwej, lewoskrętnej witaminy C”, a jest jej „prawoskrętna podróbka”, która podobno nie wykazuje żadnej aktywności biologicznej. Tego typu rewelacje znaleźć można na rozmaitych blogach i forach internetowych, a także w „mądrych” książkach i na prelekcjach publikowanych chociażby na kanałach youtube.com.