Sześć ciekawostek na temat bananów

Banan jaki jest każdy widzi, a jednak na jego temat krąży wiele nieprawdziwych teorii, które nie wiadomo skąd się wzięły. Z drugiej strony, wiele faktów na temat tych owoców z jakiś powodów nie jest nagłaśnianych przez co mało kto zdaje sobie sprawę z ich istnienia. Banany warto poznać lepiej, bo mają one ciekawe właściwości, z których można zrobić praktyczny użytek. Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszam do lektury.

Przeczytaj koniecznie:

Diety okiem dietetyka: Dieta bananowa

Banany to jedne z najstarszych owoców uprawnych na świecie

Historia uprawy bananów sięga sześciu tysięcy lat i zaczyna się na Półwyspie Malajskim (w Azji). Stamtąd trafiły do Indii, gdzie szybko doceniono ich smak i walory odżywcze. Dane źródłowe głoszą, iż smakiem tych owoców zachwycił się Aleksander Wielki podczas wyprawy do Indii, która odbyła się w III wieku p.n.e. Do Afryki natomiast banany przywiozły wojska arabskie w VII wieku n.e. Kolejną przełomową datą w historii bananów był wiek XVI, kiedy to hiszpański misjonarz Tomas de Berlanga przywiózł je na Karaiby, skąd trafiły do Ameryki Południowej. W Europie owoce te obecne są ledwie od półtora wieku.

Banany można jeść podczas odchudzania

Banany postrzegane bywają jako wyjątkowo wysokokaloryczna przekąska. Dietetycy, lekarze i trenerzy często zabraniają ich jedzenia osobom odchudzającym się strasząc kaloriami i wysokim indeksem glikemiczny. Faktycznie, na tle innych owoców, takich jak jabłka czy mandarynki, wartość energetyczna bananów wydaje się wysoka bo wynosi około 100kcal na 100g części jadalnych produktu (dla porównania mandarynki i jabłka około 40 – 50kcal na 100g). Na tle polecanych często pokarmów węglowodanowych, takich jak ryż czy kasze, banany wypadają niezwykle korzystnie, bo są kilkukrotnie mniej kaloryczne (ryż i kasze dostarczają około 320 – 360kcal w 100g).

Również indeks glikemiczny bananów (wg tabel nutritiondata.self.com), jest zbliżony do indeksu glikemicznego brązowego ryżu, ładunek glikemiczny bananów jest natomiast niemal dwukrotnie niższy (realnie odpowiedź glikemiczna po spożyciu bananów może być różna zależnie od stopnia dojrzałości tych owoców, ale ten aspekt pośrednio omówię w dalszej części artykułu). Tak więc o co chodzi?

Mając na uwadze kaloryczność, gęstość energetyczną, indeks i ładunek glikemiczny należy uznać, że skoro można jeść ryż brązowy to i banany jak najbardziej można spożywać również w czasie redukcji tkanki tłuszczowej! Warto po prostu uwzględnić ich obecność w kalorycznym bilansie.

Istnieją dwa rodzaje bananów, oba - wartościowe

Rozpowszechnił się taki pogląd, że na terenach Azji, Afryki i Ameryki południowej jada się „prawdziwe banany”, a do nas trafiają jedynie kiepskiej jakości odpowiedniki, którymi – tutaj cytat - „krami się świnie”. Faktycznie istnieją dwa rodzaje bananów, z tym, że dzieli się je na skrobiowe i deserowe. Pierwsze spożywane są przez lokalną ludność po obróbce termicznej, drugie – trafiają na eksport. Banany skrobiowe są mniej „funkcjonalne”, gdyż przed spożyciem wymagają obróbki termicznej. Nie jest absolutnie tak, że banany deserowe są „bezwartościową imitacją oryginału” jak sugerują niektórzy sceptycy.

Skrobia oporna zawarta w bananach korzystnie wpływa na gospodarkę metaboliczną

Banany mają jeden konsekwentnie pomijany walor – są źródłem składnika, który posiada niezwykle ciekawe właściwości funkcjonalne. Mowa tutaj o skrobi opornej (czyli takiej, która nie poddaje się działaniu naszych enzymów trawiennych), obecnej – to bardzo ważne - w niedojrzałych bananach. Badania naukowe wskazują, że włączenie tego komponentu do diety osób z cukrzycą lub też – z zespołem metabolicznym przyczynia się do:

  • obniżenia poziomu glukozy na czczo,    

  • obniżenia ciśnienia tętniczego,    

  • zmniejszenia obwodu bioder.