Olej kokosowy a układ krążenia

Olej kokosowy promowany jest ostatnio jako zdrowy dodatek do diety. Jest to dość ciekawe, choćby z tego powodu, że w zasadzie nie zawiera on ani cennych dla nas witamin, ani składników mineralnych, ani nawet wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, a niemal wyłącznie uznawane za szkodliwe kwasy nasycone. Mając te aspekty na uwadze, warto zastanowić się czy regularna konsumpcja oleju kokosowego faktycznie jest taka korzystna jak sądzą jego entuzjaści tudzież – czy jest tak groźna, jak przekonują sceptycy.

Przeczytaj koniecznie:

Wiórki kokosowe - wartościowy składnik diety

Olej kokosowy – jedyny taki

Nie ulega wątpliwości, że olej kokosowy jest jedyny w swoim rodzaju. Trudno bowiem znaleźć inny tłuszcz, który charakteryzowałby się tak wysoką koncentracją średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych (zwanych MCT). Warto wiedzieć, iż w naszej codziennej diecie dominują kwasy tłuszczowe o długich łańcuchach, które wchłaniane i metabolizowane są inaczej niż tłuszcze MCT. Poza tym olej kokosowy jest niezwykle ubogi w kwasy nienasycone – w zasadzie niemalże ich nie zawiera. Dodatkowo cechą charakterystyczną jest brak witamin (inne tłuszcze roślinne zawierają zazwyczaj witaminę E, niekiedy też prowitaminę A). Jedyne co, to dostarcza on pewnej ilości polifenoli i fitosteroli – o ile nie jest rafinowany.

Zalety oleju kokosowego

Olej kokosowy, pomimo dość niecodziennych i na pierwszy rzut oka niekoniecznie pozytywnych cech, ma pewne zalety, które mogą czynić z niego sensowny dodatek do diety. Do głównych jego walorów należą:

  • działanie wspomagające odchudzanie – jak zostało wspomniane, olej kokosowy jest źródłem średniołańcuchowych kwasów tłuszczowych, które posiadają właściwości termogenne i zwiększają wydatkowanie energii. Można powiedzieć, że MCT podkręcają metabolizm. Dodatkowo tłuszcze te ułatwiają tzw. „wejście w ketozę”, proces, w którym dochodzi do wzmożonej syntezy ciał ketonowych stanowiących alternatywne źródło energii, działających ochronnie w stosunku do tkanki mięśniowej w przypadku deficytu energetycznego.
  • odporność na działanie wysokiej temperatury – znaczna część olejów stosowanych do obróbki termicznej żywności, zawiera pewną ilość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, stosunkowo mało stabilnych termicznie. W czasie ich podgrzewania powstają związki wywierające niekorzystny wpływ na nasz organizm. Tłuszcz kokosowy zawiera śladowe ilości kwasów wielonienasyconych, przez co znakomicie nadaje się nawet do długotrwałego smażenia, a sam w sobie jest lżej strawny niż konwencjonalne tłuszcze smażalnicze.
  • szybka przyswajalność i łatwość wykorzystywania w procesach energetycznych – niektóre lipidy zawarte w oleju kokosowym wchłaniane są nie jak inne kwasy tłuszczowe, czyli przez krążenie limfatyczne, ale żyłą wrotną do wątroby, co umożliwia ich sprawniejsze i szybsze wykorzystywanie w procesach energetycznych. Dodatkowo średniołańcuchowe kwasy tłuszczowe dostają się do komórek bez udziału karnityny, a aktywność zawierających ją enzymów nie jest czynnikiem ograniczającym ich transport.
  • działanie przeciwdrobnoustrojowe – zawarte w oleju kokosowym kwasy: laurynowy i kaprynowy wykazują właściwości antybakteryjnie, antywirusowe i przeciwpierwotniakowe. Okazują się być one zabójcze m.in. dla bakterii wywołujących zatrucia pokarmowe oraz wirusów wywołujących opryszczkę.