Kiszony kalafior - warzywo, jakiego nie znacie

Kalafior, czyli roślina należąca do rodziny kapustowatych, pochodząca z czasów starożytnej Grecji i Rzymu. Warzywo to ma nie tylko bardzo dobry smak, ale również wyjątkowy skład i właściwości. Co jednak można zrobić, aby jeszcze poprawić zarówno smak, jak i właściwości prozdrowotne? Procesem tym jest kiszenie. Odpowiedź na to pytanie wydaje się dość dziwna i zapewne niewielu próbowało, jednak zdecydowanie warto. Postaram się wyjaśnić dlaczego.

Przeczytaj koniecznie:

Dlaczego kiszona kapusta jest taka zdrowa?

Kalafior skład

Warzywo to posiada jadalne pędy, mięsiste, tzw. róże. Można je jadać na surowo, gotowane czy kiszone. W skład kalafiora wchodzi wiele cennych witamin i składników mineralnych.

Wartość energetyczna - 25kcal
Białko ogółem - 2g
Tłuszcz - 0,1g
Węglowodany - 5g (w tym cukry proste 2,4g)
Błonnik – 2,5g

Witaminy
Witamina C – 46,4mg
Tiamina – 0,042mg
Ryboflawina – 0,052mg
Niacyna - 0,410mg
Witamina B6 - 0,2mg
Kwas foliowy - 56µg
Witamina A – 13IU
Witamina E – 0,1mg
Witamina K - 16µg

Minerały
Wapń – 22mg
Żelazo - 0,4mg
Magnez - 15mg
Fosfor - 44mg
Potas - 303mg
Sód – 30mg
Cynk - 0,3mg

Szczególną uwagę zwrócić należy na ilość potasu, witaminy C, K czy folianów. Posiada również niewielką ilość węglowodanów, przy procentowo wysokiej zawartości błonnika.

Właściwości przeciwnowotworowe i antybakteryjne

Kalafior jest jednym z niewielu warzyw zawierającym bardzo cenny związek – sulforafan. Substancja ta, jak udowodniono, posiada szczególne właściwości zwalczania groźnej bakterii, przyczyniającej się do powstawania wrzodów żołądka i jelit – Helicobacter pylori. Co ciekawe, wykryto również, że ma wyjątkowo silne działanie ochronne przeciwko powstawaniu i rozwoju komórek nowotworowych. Jak dowiodły badania, sulforafan działa pozytywnie na nowotwory pęcherza moczowego, żołądka i prostaty.

Kiszenie a zdrowie

Kiszenie jest sposobem konserwacji żywności opierającym się na procesie fermentacji mlekowej, prowadzonym przez bakterie mlekowe. W jego wyniku cukry proste zostają rozłożone do kwasu mlekowego i powstają prozdrowotne bakterie kwasu mlekowego. Powstałe bakterie są dla naszego organizm naturalnym probiotykiem. Zdecydowanie warto więc wprowadzić produkty kiszone na stałe do naszych diet. Spożywanie produktów kiszonych wpływa między innymi na:

  • regulację flory bakteryjnej w jelitach
  • wspomaganie trawienia i regulację przemiany materii
  • odpowiednie syntetyzowanie witaminy K i witamin z grupy B

Kiszenie kalafiora

Kiszenie kalafiora jest sporo prostsze niż w przypadku ogórków czy kapusty. W zasadzie ciężko popełnić błąd, który spowodowałby zepsucie się produktu. Cały proces trwa około 4 dni, a im dłuższe jest kiszenie, tym lepszy w smaku otrzymamy kalafior. Aby rozpocząć proces, konieczne jest posiadanie odpowiednich słoików, kalafiora, wody, soli, czosnku. Warto również dodać do tego aromatyczne przyprawy, np. chilli, korzeń chrzanu, koper, paprykę czy marchew. Możliwości jest wiele i zależne są one głównie od naszej wyobraźni. Ciekawym rozwiązaniem jest dodatek rzodkiewki, nadający smak i kolor. Składniki należy dodawać dość intuicyjnie. Na 2l słoik około 3 łyżeczki soli, kalafior połamany na kawałki, resztę składników wedle uznania. Całość należy mocno docisnąć i zalać przegotowaną wodą z dodatkiem soli. Na szczególną uwagę zasługuje zapach po otwarciu kiszonego kalafiora. Tylko dla koneserów.

Podsumowanie

Warzywa, szczególnie te kiszone, zdecydowanie powinny stanowić podstawę każdego z posiłków w naszej diecie. Warto zwrócić uwagę na ich obecność i różnorodność. Nie tylko gotowanych, ale przede wszystkim surowych i kiszonych.