Problemy jelitowe - dieta niskiego FODMAP

Utrzymujący się przez dłuższy czas dyskomfort dolnego odcinka pokarmowego, któremu towarzyszą takie nieprzyjemne objawy jak: ból nadbrzusza i podbrzusza, bulgotanie, uczucie przelewania w brzuchu, wzdęcia, gazy, zaparcia, biegunki, najczęściej jest przyczyną zespołu jelita drażliwego (IBS). Dolegliwości te są wywoływane przez ponadnormatywne i częstsze kurczenie się jelit po posiłku.

 

Przy tego typu zaburzeniach często stosowane jest leczenie farmakologiczne, wspomagające funkcję jelit, które daje pozytywne efekty. Jednak samo wprowadzenie zmian w trybie życia i w sposobie odżywiania dają znaczące efekty, a niekiedy nawet eliminują problem.

Jakie zmiany wprowadzić w sposobie odżywiania?

Zmiany jakie warto wprowadzić w diecie dotyczą głównie ograniczenia spożycia produktów zasobnych w FODMAP, czyli produktów zawierających łatwo fermentujące olgio-, di- i monosacharydy (cukry) oraz poliole.

Produktami szczególnie zasobnymi w FODMAP są:

  • źródła laktozy: mleko, maślanka, śmietana, jogurt, twaróg, delikatne sery białe;
  • nasiona roślin strączkowych;
  • żyto i pszenica;
  • orzechy nerkowca i pistacje;
  • owoce z przewagą fruktozy: gruszki, jabłka, brzoskwinie, morele, mango, arbuzy, nektarynki, a także zawierające poliole - np. śliwki;
  • por, buraki ćwikłowe, kapusta, patisony, cebula, szparagi, brukselka, brokuły, kalafior, koper włoski, groszek zielony, czosnek, karczochy,;
  • miód, syrop z agawy, syrop glukozowo - fruktozowy, poliole (sorbitol, ksylitol, mannitol, maltitol);
  • grzyby.

Produktami niskiego FODMAP są:

  • ser parmezan, cheddar, szwajcarski, mozzarella, brie, camembert, masło;
  • owies, orkisz, ryż, komosa ryżowa;
  • migdały, fistaszki, orzechy pekan, włoskie, piniowe, makadamia,
  • sezam, pestki słonecznika, dyni;
  • mandarynki, grejpfruty, pomarańcze, truskawki, kiwi, winogrona, cytryny, ananasy, jagody;
  • pomidory, marchew, kapusta, seler, ogórki, papryka, sałata, słodkie ziemniaki, bakłażan, szczypior, dynia, kukurydza;
  • cukier stołowy, stewia, syrop klonowy, aspartam;
  • tofu,
  • jaja,
  • mięso.

A co z trybem życia?

Objawy zespołu jelita drażliwego szczególnie manifestują się w sytuacjach stresowych. Dlatego warto w przypadku tego schorzenia stosować techniki relaksacyjne oraz aktywność fizyczną, dzięki którym stres nie sprawi, że jelita zostaną nadmiernie pobudzone.

Jeżeli cierpisz na długotrwały dyskomfort ze strony dolnego odcinka przewodu pokarmowego, warto przeanalizować dotychczasowe odżywianie i wprowadzić zmiany, które skutecznie pomogą w pozbyciu się problemów.