Alkohol hamuje wchłanianie witaminy C zaburzając prace trzustki

Alkohol, pomimo że w opinii jego smakoszy przyjemnie uderza do głowy, niestety uderza też w nasz organizm i zdrowie. Nie od dziś wiadomo, że niektóre napoje wyskokowe mają właściwości orzeźwiające, a także w zależności od preferencji unikalne walory smakowe. Naukowcy jednak od dawna ostrzegają, jak poważne konsekwencje może mieć alkohol w kontekście m.in. zdrowia wątroby. Od stłuszczenia tego narządu po alkoholowe zapalenie wątroby i w końcu marskość. Alkohol szkodliwie wpływa też na inne narządy w ludzkim ciele, w tym serce, mózg, nerki i trzustkę.

Alkohol hamuje wchłanianie witaminy C przez trzustkę

Trzustka nie jest organem, o którym często myślimy i martwimy się w kontekście zdrowia, ale to nie znaczy, że nie jest ważna. Wręcz przeciwnie. Trzustka jest odpowiedzialna za wytwarzanie enzymów potrzebnych do trawienia pokarmu, a także hormonów takich jak insulina, która w wielkim uproszczeniu "zamienia" spożywane przez nas jedzenie w energię. Kiedy trzustka jest uszkodzona, mogą pojawić się długotrwałe problemy trawienne, niedożywienie i cukrzyca.

W jaki sposób alkohol wpływa na trzustkę?

W ciągu ostatnich kilku lat badania naukowe wykazały, że picie alkoholu może osłabiać trzustkę, a nawet prowadzić do zapalenia i raka trzustki. Hamuje także wchłanianie ważnej dla naszego organizmu witaminy C. W badaniu opublikowanym w American Journal of Physiology – Cell Physiology naukowcy odkryli, w jaki sposób alkohol wpływa na trzustkę.

W swoich badaniach naukowcy zastosowali dwie różne metody wystawiania myszy laboratoryjnych na działanie alkoholu w celu zaobserwowania wpływu alkoholu na trzustkę. Poszczególne komórki trzustki myszy umieszczono w roztworach alkoholowych, które naśladowały stężenie alkoholu we krwi alkoholików. Naukowcy poili też myszy alkoholem, gdzie stanowił on 25% spożywanych kalorii. Badacze odkryli, że zarówno komórki trzustki bezpośrednio wystawione na działanie alkoholu, jak i komórki trzustki myszy pojonych alkoholem, miały niższe stężenie białka zwanego zależnym od sodu transporterem witaminy C 2 (SVCT-2) w porównaniu z myszami, którym nie podawano alkoholu. Białko to odgrywa ważną rolę w transporcie witaminy C do komórek trzustki.

Badania wykazały, że przewlekła ekspozycja na alkohol uniemożliwiała trzustce wchłanianie witaminy C. Ta z kolei jest składnikiem odżywczym występującym w żywności i suplementach diety. Jest doskonałym przeciwutleniaczem, a także odgrywa kluczową rolę w wytwarzaniu kolagenu. Niektóre badania dotyczące dożylnego stosowania witaminy C u osób chorych na raka wykazały, że poprawia ich jakość życia i zmniejsza skutki uboczne związane z rakiem.

Według naukowca prowadzącego badania, osoby pijące alkohol sporadycznie, nie powinny mieć większych obaw. Zapalenie trzustki związane z alkoholem rozwija się w ciągu 10 lat codziennego jego nadużywania i to u mniej niż 10-ciu procent alkoholików. Oczywiście ryzyko rozwoju schorzeń związanych z trzustką wzrasta wraz ze wzrostem spożycia alkoholu, co sugeruje, że intensywne spożywanie "procentów" może predysponować osoby do problemów z trzustką lub że podstawowe problemy z trzustką mogą być zaostrzane przez alkohol.

Jak zadbać o trzustkę?

Niestety choroby trzustki często nie dają żadnych szczególnych objawów, a rak tego narządu jest wykrywany stosunkowo późno. Z tego względu należy szczególnie zadbać o trzustkę, by nie było za późno na ewentualne leczenie. Raz do roku wykonaj USG jamy brzusznej oraz sprawdź poziom glukozy we krwi na czczo. Jeśli odczuwasz dolegliwości trawienne i specyficzne bóle brzucha, wykonaj specjalistyczne badania laboratoryjne takie jak oznaczenie stężenia enzymów trzustkowych: amylazy i lipazy we krwi. Choć alkohol dla części z nas powoduje wiele pozytywnych doznań, warto pomyśleć o jego ograniczeniu lub całkowitej eliminacji z naszego życia, aby dłużej cieszyć się zdrowiem.

Źródła: Subramanian VS, Srinivasan P, Said HM. Uptake of ascorbic acid by pancreatic acinar cells is negatively impacted by chronic alcohol exposure . American Journal of Physiology - Cell Physiology. 2016. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4250263/ https://www.cancer.gov/about-cancer/treatment/cam/patient/vitamin-c-pdq