Wafle ryżowe często reklamowane są jako niskokaloryczny i zdrowy produkt żywnościowy będący znakomitym źródłem złożonych węglowodanów. Z drugiej strony na forach internetowych często pojawiają się opinie podważające ich domniemane walory i wskazujące na wysoki stopień przetworzenia i indeks glikemiczny. Jak jest naprawdę? Kto i kiedy może sobie pozwolić na uwzględnienie ryżowych wafli w diecie, a kto powinien ich unikać?

Wartość energetyczna i odżywcza

Wafle ryżowe w 100g dostarczają około 380 – 400 kcal, przy czym warto pamiętać, że jeden przeciętny wafel waży zaledwie około 10g (kromka chleba 30 – 40g), stąd też jego kaloryczność jest względnie niska. Wafle ryżowe są przede wszystkim źródłem skrobi, czyli węglowodanów złożonych. O ile wybierzemy produkt otrzymany z brązowego ryżu, będzie on zawierać także pewną ilość błonnika oraz niacyny, magnezu, cynku, miedzi i sporą dawkę manganu. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, iż proces, w przebiegu którego otrzymywane są wafle ryżowe (ekstruzja) choć poprawia strawność, to doprowadza do pewnych strat jednego z niezbędnych aminokwasów – lizyny, przez co umniejsza wartość odżywczą zawartego w nich białka.

Wygoda i trwałość

Nie oszukujmy się, podstawowymi walorami wafli ryżowych są: trwałość (nie starzeją się tak szybko jak pieczywo); mobilność (można je wszędzie ze sobą zabrać i spożyć bez potrzeby dodatkowej obróbki), a także fakt, że pozbawione są dodatków takich jak rafinowane cukry proste czy uwodornione tłuszcze tak często obecne w rozmaitych przekąskach. Wafle ryżowe dość dobrze komponują się z rozmaitymi produktami (nabiał, mięso, wędliny, warzywa), a wielu sportowców spożywa je po wysiłku w celu uzupełnienia strat energetycznych (węglowodany) i sodu (są wafle z dodatkiem soli morskiej) nierzadko dodatkowo zapijając odżywką białkową czy mlekiem.

Wady

Wafle ryżowe są produktem technologicznie przetworzonym. Ekstruzja powoduje straty niektórych witamin i aminokwasów oraz sprzyja powstawaniu niezdrowego akrylamidu. Z pewnością lepszą alternatywą dla wafli ryżowych byłby… ryż, ale w porównaniu z uznawanym za zdrowe pieczywem otrzymanym z grubo mielonej mąki pszennej czy żytniej wafle ryżowe już niekoniecznie prezentują się gorzej. W zdrowej, zbilansowanej diecie spokojnie może znaleźć się miejsce dla tego typu produktów żywnościowych, o ile nie stanowią podstawowego czy już zwłaszcza jedynego źródła węglowodanów i nie są spożywane w przesadnych ilościach. Warto także zwracać uwagę na etykiety – nieraz zdarza się, że wafle ryżowe są wzbogacone w podejrzane dodatki, im krótsza lista składników – tym lepiej.

Podsumowanie

Wafle ryżowe nie są ani tak zdrowym i wartościowym produktem jak sugerują opisy reklamowe pojawiające się w kolorowej prasie i na etykietach, ani też nie są tak złe i niskojakościowe jak mogłyby sugerować natchnione opinie dietetycznych purystów. Po tego typu produkty mogą sięgać osoby dysponujące niewielką ilością czasu na przygotowanie zdrowych i dobrze zbilansowanych posiłków oraz wszyscy mający trudną do powstrzymania potrzebę podjadania między posiłkami. Wafle ryżowe mogę stanowić też pewną alternatywę dla pieczywa w przypadku osób mających problem z nietolerancją czy nadwrażliwością na gluten.