Pascha to jedna z tradycyjnych potraw Wielkanocnych. Upowszechniła się w naszym kraju dzięki kuchni kresowej. Nadal jednak jest to deser wielu osobom nieznany, a przez to niedoceniany. Pascha to nie lada gratka dla miłośników słodkości.

Tradycyjna pascha

Tradycyjna pascha przygotowywana jest z twarogu lub mleka i śmietany z dodatkiem żółtek, masła, cukru, bakalii oraz wanilii.

Pascha to zazwyczaj potrawa bardzo słodka. Podaje się ją w formie ubitej piramidki ozdobionej bakaliami, przykładowo rodzynkami i skórką pomarańczową. Kształt ściętej piramidy symbolizować ma grób Chrystusa.

Tradycyjnie pascha składać miała się z mleka i jaj – będących symbolem odradzającej się przyrody, nowego życia, oraz bakalii, cukru, wanilii – będących symbolami bogactwa, luksusu i dobrobytu.

Paschę przyrządzać można na gorąco lub na zimno. Do przygotowania paschy na zimno wykorzystuje się twaróg i masło, nie dodaje się jajek. Natomiast na ciepło - przygotować można z twarogu, masła i jaj lub z mleka, śmietany i jaj.

Kaloryczność paschy może się znacząco różnić w zależności od sposobu jej przygotowania.

Kawałek wielkanocnej paschy waniliowej, przygotowanej z twarogu tłustego, cukru pudru, masła 82 % tłuszczu, śmietanki 36 % tłuszczu, żółtka, żurawiny, pistacji, orzechów włoskich, rodzynek, płatków migdałowych, skórki pomarańczowej kandyzowanej, wanilii mielonej typ Bourbon, ważący około 150 g, dostarcza ponad 500 kcal, w tym około 18g białka, 32g tłuszczu, 38g węglowodanów.

Pascha może więc na pierwszy rzut oka wydawać się dość niskokalorycznym przysmakiem, w końcu jej głównym składnikiem jest twaróg. W rzeczywistości jednak jest to deser stosunkowo kaloryczny, zawierający znaczną ilość tłuszczów.

Nie oznacza to oczywiście, że powinniśmy z niej całkowicie rezygnować.

Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że jedna porcja może energetycznie dorównywać niemalże średniej porcji obiadu.

Pascha w wersji fit

Paschę stosunkowo łatwo przygotować możemy w wersji odchudzonej. Tłusty twaróg możemy zastąpić twarogiem półtłustym lub chudym, cukier – stewią lub innym zamiennikiem cukru, nieco ograniczmy ilość masła, dodajmy świeże owoce. Otrzymamy dzięki temu pyszny, nieco mniej kaloryczny deser.

Pascha wielkanocna – wersja fit

Składniki:

  • Chudy ser twarogowy mielony – 1 kg
  • Miód – 2 łyżki
  • Ksylitol – 2 łyżki
  • Żelatyna – 2 łyżki
  • Wanilia – nasiona z 1 laski
  • Orzechy włoskie – 1 garść
  • Orzechy laskowe – 1 garść
  • Mielone migdały – 2 łyżki
  • Wiórki kokosowe – 2-3 łyżki
  • Płatki migdałów - 3 łyżki + do dekoracji
  • Rodzynki – 2 garści + do dekoracji
  • Suszona żurawina – 1 garść
  • Skórka z pomarańczy– 2 łyżki + do dekoracji
  1. Rodzynki zalewamy wrzątkiem i moczymy przez pół godziny.
  2. Ser mieszamy z miodem, ksylitolem i rozpuszczoną żelatyną. Następnie do masy dodajemy bakalie, mielone migdały i wiórki kokosowe. Całość  przekładamy do naczynia/sitka wyłożonego delikatnie zwilżoną gazą. Brzegi gazy zawijamy, a na górze kładziemy talerzyk, tak aby obciążyć masę serową.
  3. Naczynie z serem wkładamy do lodówki na minimum 3 godziny.
  4. Po tym czasie dekorujemy pachę płatkami migdałów, rodzynkami i skórką z pomarańczy.

Podsumowując, pascha to tradycyjna potrawa Wielkanocna z północnej części Rosji. Jest jedną z ciekawszych odmian sernika. Stanowi nie lada gratkę dla smakoszy słodyczy. Z pewnością warto jej skosztować. Jeśli obawiamy się nadmiaru kalorii, możemy przygotować ją w lżejszej wersji.