Odchudzasz się? Zjedz jajko na śniadanie!

Jaja gotowane, omlet czy też jajecznica to ulubione śniadanie wielu z nas. Jajka postrzegane są jednak przez niektórych jako pokarm tuczący, często w ramach diet odchudzających zamieniane są na „lekkie” płatki śniadaniowe i inne niskotłuszczowe produkty. Tymczasem okazuje się, że jajka stanowić mogą wartościowy element redukcyjnej diety. Po pierwsze jajka zaliczają się do pokarmów niskowęglowodanowych, co w dobie popularności diety typu LC (low-carb), może być niewątpliwym walorem, po drugie wyraźnie obniżają łaknienie.

Przeczytaj koniecznie:

Picie surowych jaj nie wzmocni Twoich mięśni

Naukowcy z Wydziału Psychologii, Unierwsytetu w Saint Louis (Vander i wsp.) zaobserwowali, że izolakloryczne śniadania w postaci jajek lub pieczywa inaczej wpływa na uczucie poposiłkowej sytości. Osoby biorcę udział w badaniu, które jadły rano jaja spożywały mniej kalorii w ciągu dnia niż osoby, które jadły precle. Okazało się, że jest to związane m.in. z poziomem hormonów takich jak grelina i insulina, które wpływają na uczucie głodu i których poziom podnosi się bardziej po posiłku w postaci pieczywa.

Wcześniejsze badania naukowe wykazały, że spożywanie lub pomijanie śniadania ma istotny wpływ na nasze zachowanie żywieniowe w późniejszych okresach dnia. Osoby, które nie jedzą śniadania, zazwyczaj spożywają więcej kalorii w kolejnych posiłkach i przekąskach pomiędzy posiłkami i często wybierają pokarmy o niższej jakości odżywczej. Eksperymenty Vander’a na przykładzie jaj i pieczywa pokazały dodatkowo, że dobór produktów żywnościowych ma również bardzo istotne znaczenie.