Czy kawa wypłukuje magnez z organizmu?

Poranna filiżanka kawy to w wypadku wielu osób nieodłączny element śniadania. Choć swego czasu picie kawy postrzegane było przez niektórych jako nieuzasadniona zemsta na własnym zdrowiu, to jednak badania ostatniej dekady pozwoliły odkryć wiele korzystnych aspektów z nim związanych. Utarło się jednak, że regularne picie kawy może przyczynić się do wystąpienia niedoborów magnezu. Czy taka zależność jest faktycznie prawdziwa?

Okazuje się, że odpowiedź na tak postawione pytanie wcale nie jest prosta.

Za potencjalny niekorzystny wpływ kawy na poziom magnezu w ustroju wpływać może kofeina – alkaloid znany ze swoich właściwości pobudzających. Kofeina wykazuje działanie moczopędne, tak więc jej niekorzystny wpływ na retencje niektórych elektrolitów w ustroju jest bardzo prawdopodobny.  Jakiś czas temu w jednym z badań faktycznie wykazano, że kofeina zwiększa wydalanie z ustroju pierwiastków takich jak wapń i magnez, a efekt ten zauważalny jest przez około sześć godzin od momentu spożycia.

Z drugiej strony jednak w tym samym badaniu zaobserwowano również, że organizm potrafi sobie w dużej mierze skompensować wywołane przez kofeinę straty. Po sześciu godzinach nasilonego wydalania wapnia i magnezu autorzy badania zauważyli, że następuję wyraźne zahamowanie tego procesu i w efekcie pierwiastki te są „oszczędzane” w zdecydowanie większym stopniu niż ma to miejsce w normalnych warunkach. Niestety okazało się jednak, że pomimo istnienia takich mechanizmów odrobienie strat wywołanych przez kofeinę jest w późniejszych okresach dnia niewykonalne. Tak więc wychodzi na to, że jednak całkowity bilans wypada na niekorzyść napojów kofeinowych takich jak kawa. Czy jednak na pewno?

W rozważaniach nad wpływem kofeiny na stan nawodnienia organizmu czy straty elektrolitów brakuje często jednego ważnego elementu, a dokładnie – aspektu dawki. Owszem, kofeina działa wyraźnie diuretycznie i nasila wydalanie wapnia i magnezu, ale pomijając kwestię nadwrażliwości na tę substancję – takie skutki rejestrowane są zazwyczaj w przypadku wysokich dawek przekraczających 500 mg na dobę. Wartość taką można uzyskać wypijając dziennie 3 – 4 kawy, nie jest to więc ilość symboliczna.

Reasumując, kawa za sprawą zawartej w niej kofeiny może działać odwadniająco i nasilać straty magnezu, jednak zależność ta zachodzi w przypadku stosowania wysokich dawek. Wygląda więc na to, że 1 – 2 kawy dziennie mogą spać spokojnie, dawka kofeiny w nich zawarta nie zaburza gospodarki elektrolitowej organizmu.

 

Aby otrzymać profesjonalny trening i dietę dostosowane do Twoich indywidualnych potrzeb,
skonfiguruj dla siebie profesjonalną rozpiskę ćwiczeń i żywienia. Dalej »

Komentarze ({{total}})

Zaloguj się aby dodać komentarz.

{{item.user.name}}