Praca zawodowa, dom, rodzina sprawiają, że przychodzi nieco trudniejszy okres do prowadzenia regularnych treningów. Czasem mając okrojony czas do tego stopnia, że jesteś w stanie wygospodarować możliwość pójścia na siłownie tylko raz w tygodniu. Zastanawiasz się, czy taka strategia ma sens? Czy istnieją przesłanki ku temu, by stwierdzić, że metoda ta nie tylko pozwoli na podtrzymanie wypracowanych efektów, ale i przynosi pewne korzyści? Na co możemy liczyć i jak trenować w takim przypadku?

Przeczytaj koniecznie:

Pierwsza poważna przygoda z treningiem – trening obwodowy

Czy tego typu strategia ma sens?

Większość planów treningowych bazuje na stymulowaniu mięśni i układu nerwowego minimum 3 razy w tygodniu. Uznaje się, że taka ilość jednostek treningowych jest optymalna, aby notować progresję w budowaniu siły i masy mięśniowej. Natomiast, strategie bazujące na dwóch treningach w tygodniu, uznawane są za wystarczające, aby podtrzymać wypracowane efekty. Co jeśli trenujemy tylko raz na tydzień? Wykonywanie jednego treningu w tygodniu zdecydowanie będzie korzystniejsze od tego, jak byśmy nie robili nic. Dlatego mając możliwość udania się na trening, bez namysłu idź i go wykonaj. Nawet jeśli nie da on spektakularnych efektów w przyroście masy czy też siły, zadziała profilaktycznie, dając efekt prozdrowotny dla układu sercowo-naczyniowego, ale i nie tylko.

Co na to badania naukowe?

Naukowcy przeprowadzili badanie, opisujące wpływ ograniczonego wysiłku do jednej sesji w tygodniu na parametry siłowe, jak i wzrost masy mięśniowej. Grupę stanowiło 70 osób, które dobrano  tak, że 39 osób stanowili młodzi mężczyźni w wieku od 20 do 35 lat, a pozostałe 31 osób - mężczyźni powyżej 60 roku życia. Przez pierwsze 16 tygodni, uczestnicy trenowali 3 razy w tygodniu, wykonując takie ćwiczenia jak przysiady, wyprosty i wyciskanie nogami na suwnicy.

Przez kolejne trzydzieści dwa tygodnie, uczestnicy zostali podzieleni w taki sposób, że trenowali jeden dzień w tygodniu, zachowując te same ćwiczenia.

Jak się okazało, osoby młode trenując tylko raz w tygodniu były w stanie utrzymać rozmiar masy mięśniowej na niezmienionym poziomie. Osoby starsze natomiast wymagały częstszej wizyty na siłowy, by utrzymać podobne parametry.