Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Oblicz swój wskaźnik masy ciała

{{value}}
kg
{{value}}
cm
{{value}}

Oto wynik! Twój wskaźnik masy ciała wynosi:

{{result.toFixed(1)}}

wygłodzenie wychudzenie niedowaga wartość prawidłowa , dla mężczyzny jest to indeks idealny , dla kobiety jest to indeks idealny nadwaga I stopień otyłości II stopień otyłości III stopień otyłości
Podpowiedź dietetyka: Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)
  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać

BMI jest wskaźnikiem odnoszącym się do relacji pomiędzy masą ciała a wzrostem (body mass index). Pozwala m.in. na wyłonienie ze społeczeństwa jednostek o wyższym ryzyku występowania nadwagi i otyłości, a co za tym idzie wyższym ryzyku zachorowania na choroby cywilizacyjne, takie jak cukrzyca typu 2, miażdżyca, czy nadciśnienie. Nie zawsze jednak wyniki wyliczeń BMI są adekwatne do sytuacji rzeczywistej i czasami mogą dawać nieco mylne pole do wnioskowania. Utrudnione może być jego wykorzystanie m.in. w przypadku dzieci i młodzieży, a także sportowców (głównie uprawiających dyscypliny siłowe). Ciekawy jest fakt, że korzysta się z niego już od około 180 lat.

Wskaźnik BMI

Wskaźnik, o którym mowa, jest bardzo popularnym narzędziem w ocenianiu stanu zdrowia i odżywienia ludzi. Stosowany jest zarówno w praktykach medycznych, jak i badaniach naukowych. BMI jest wynikiem dzielenia masy ciała (w kilogramach) przez wzrost ciała (w metrach) podniesiony do kwadratu. Działanie to powstało na drodze poszukiwania wzoru na "człowieka przeciętnego" przez jednego z XIX wiecznych naukowców. Nie cieszyło się dużą popularnością wśród medyków i naukowców, jednak w latach 70. XX wieku przeżyło swoje ponowne odrodzenie, kiedy to wykazano związek pomiędzy BMI a poziomem otłuszczenia ciała.

Korzystanie z BMI

BMI może być pewną informacją o poziomie zatłuszczenia i ryzyku występowania otyłości, jednak nie zawsze jest to narzędzie precyzyjne. Mimo to BMI ma duże znaczenie w szacowaniu stanu zdrowia społeczeństwa, gdyż wykazano, że kiedy rośnie powyżej 35 znacząco rośnie również ryzyko śmierci danej osoby. Oprócz chorób związanych z syndromem metabolicznym nieodpowiedni poziom BMI może również wiązać się z takimi zaburzeniami zdrowia jak przewlekły ból (często w okolicy odcinka lędźwiowego kręgosłupa), czy zaburzenia nastroju (na czele z depresją). Warto kontrolować zarówno swój BMI, jak i BMI osób bliskich, ponieważ jest to tanie i szybkie narzędzie w "przeglądzie technicznym" organizmu.

Wskaźnik BMI – ile powinien wynosić?

Według WHO (Światowej Organizacji Zdrowia), prawidłowe BMI, ukazujące optymalny stosunek masy ciała do wzrostu, zawiera się w przedziale od 18,6 do 24,9. Naukowcy powiązali wysokie wartości wskaźnika BMI z chorobami metabolicznymi, jak i jako czynnik wpływający na zagrożenie dla układu sercowo-naczyniowego, co powiązane jest z nadwagą.

Kalkulator BMI – jak odczytywać wyniki co one oznaczają?

  • do 16: wygłodzenie
  • od 16 do 17: wychudzenie
  • od 17 do 18.5: niedowaga
  • od 18.5 do 25: wartość prawidłowa
  • od 25 do 30: nadwaga
  • od 30 do 35: I stopień otyłości
  • od 35 do 40: II stopień otyłości
  • powyżej 40: III stopień otyłości

Źródła naukowe:

Gutin I. In BMI We Trust: Reframing the Body Mass Index as a Measure of Health. Soc Theory Health. 2018 Aug;16(3):256-271. doi: 10.1057/s41285-017-0055-0. Epub 2017 Oct 25. PMID: 31007613; PMCID: PMC6469873.